Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med krydder-urte bed ?  (Læst 3470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Erfaringer med krydder-urte bed ?
« Svar #15 Dato: 16 Januar , 2011, 06:59 »
jeg har krydderurter i små bede på terassen. så skal jeg ikke gå så langt, når jeg skal bruge dem.
min mand tog nogle af fliserne op og vupti så var der krydderurtebed  :D
http://www.marix.dk/files/hus/hus021.jpg

jeg er også en af dem der ikke kan komme af med mynte og citronmelisse...men efter at have delt min timian ud til højre og venstre fik jeg da slået den ihjel sidste år  :(
rosmarin og laurbær har jeg i krukker, så jeg kan tage dem indenfor når frosten kommer.

@easter: fransk estragon er flerårig, så du kan godt glæde dig til den kommer igen  :) min er 3 år nu, og sidste år var den virkelig kraftig og stærk. det er også kun godt, for jeg er nede på bearnaiseessens, da jeg har foræret/solgt for meget...så ingen bearnaisesauce til manden, førend sæsonnen begynder, hehe.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 16 Januar , 2011, 08:03 »
Vi har vores krydderurter i de der store betonrør i forskellig størrelse i fuld sol. Rosmarin, laurbær og den slags dog i drivhuset.
Jeg vil også advare mod citronmelisse, man har det overalt, mellem fliser og alle steder, hvor der bare er et sandkorn, det kan vokse i. Mynten kan også være slem til at brede sig, men i betonrørene er det ikke noget problem.
Jeg synes også, du skal få dig en løvstikke, den er bare så anvendelig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2011, 09:40 »
En vigtig ting at gøre ved citronmelisse og oregano er at klippe blomsterstandene af inden de danner frø. Planterne skyder flot igen med masser af fine og flotte skud, så der kan høstes igen til gryderne  ;)
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

hoejberg

• Gæst
« Svar #18 Dato: 16 Januar , 2011, 10:27 »
Nu tænker jeg Basillikum til Pesto....Masser af pesto  /o

Offline easter

• Bruger
« Svar #19 Dato: 16 Januar , 2011, 10:47 »
Ja det er lækkert  /o

hvordan plejer i at lave det

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Januar , 2011, 10:54 »
Basilikum trives bedst i drivhuset - og er nemt at så. Du kan også købe en potte med basilikum og forsigtigt skille de mange planter ad (gøres bedst og mest skånsomt, hvis du gør det i en skål med vand), og plante dem med 5-10 cm afstand, igen, bedst i drivhuset. Husk at dække dem med et stykke plast lige de første dage til de har akklimatiseret sig, de kommer fra et fugtigt drivhus, og tørrer let ud, hvis de blot plantes ud i den tørre luft i stuen eller udenfor i solen.
Mvh Marianne

hoejberg

• Gæst
« Svar #21 Dato: 16 Januar , 2011, 10:54 »
Grøn pesto.

Salt, peber, 4 fed hvidløg, 100 g pinjakerner, 2 dl. olivenolie, 1 dl. parmasanost og et stort bundt basilikum.

Blendes til en jæve masse. Tilsæt evt mere olie efter behov.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Januar , 2011, 14:16 »
Mine krydderurter gror i gamle mælkejunger og højbede. Jeg planter i kompost blandet med muld fra plantesække, det fungerer fint her. Sår hvert år basilikum, det smager bare dejligt.

Mangler faktisk en mynte  <A  Har en chokolademynte, den dufter skønt af after eight.

Mine høns har citronmelisse i hønsegården, så har vi plantet det rundt om vores hundegård, det lugter bedre en hundetis. Det er endda så sej livet at det ikke dør trods de tisser på det.

Måske skulle vi lave en krydderurte bytteklub ;)
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #23 Dato: 16 Januar , 2011, 15:09 »
Mine høns har citronmelisse i hønsegården...

Kan hønsene godt lade være med at æde og skrabe det i stykker? eller kan det bare holde til det?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

hoejberg

• Gæst
« Svar #24 Dato: 16 Januar , 2011, 15:55 »
Super ide med urte-bytte  /o

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 Januar , 2011, 16:05 »
vores urte-bed : fik et gammelt vognhjul(den med træ omkring) byggede et rund bed fyldte op med jord, det der nu var i haven, og så gik det ellers hurtigt- persille, timian, mynthe, purløg... så fint ud det første halve år, vi kaldet det blå bed for alt blomstrede i blåt, men nu 3 år efter har timian  magten, breder sig som pest og hønsene kan ikke/vil ikke have den. hjulet er forsvundet :D i urter, duften er nu blandet, men alt kan fint bruges. det er nemt at gå i haven og hente hvad man skal bruge.
 sender gerne timian og stor mynthe(den kan nemt være over 1 m høj) hvis nogen har brug for den, der er vidst nok af rosmarin også...
skulle jeg lave den om var timian aldrig fået lov at gro der
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Januar , 2011, 17:46 »
Kan hønsene godt lade være med at æde og skrabe det i stykker? eller kan det bare holde til det?

Jeg satte nogle aflæggere lige da vi var færdige med hønsehuset, de voksede sig store og stærke. Tror ikke de spiste så meget af dem. Satte også nogle ærter og squashplanter, dem spiste de lystigt af, men først da der kom ærter og squash.
Skal jo lige retfærdigt sige jeg har ikke så mange høns af gangen, var oppe på 10 i sommers (dværg) Og de har fri adgang til haven også.

Men de skrabte også i det stykke, citronmelisse er sejlivet... er vild med den plante.
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 Januar , 2011, 17:48 »
vores urte-bed : fik et gammelt vognhjul(den med træ omkring) byggede et rund bed fyldte op med jord, det der nu var i haven, og så gik det ellers hurtigt- persille, timian, mynthe, purløg... så fint ud det første halve år, vi kaldet det blå bed for alt blomstrede i blåt, men nu 3 år efter har timian  magten, breder sig som pest og hønsene kan ikke/vil ikke have den. hjulet er forsvundet :D i urter, duften er nu blandet, men alt kan fint bruges. det er nemt at gå i haven og hente hvad man skal bruge.
 sender gerne timian og stor mynthe(den kan nemt være over 1 m høj) hvis nogen har brug for den, der er vidst nok af rosmarin også...
skulle jeg lave den om var timian aldrig fået lov at gro der

Jeg er klar på at modtage mynthe, skal nok betale porto. Så når tiden kommmer man kan tage aflæggere, så må vi skrives ved  :)
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #28 Dato: 16 Januar , 2011, 18:07 »
pesto er lækkert men kan laves af stort set alle krydderurter. Sidste år lavede jeg en masse med bredbladet persille, og da jeg havde en masser valnøder og mandler brugte jeg dem i stedet for pinjekerner. Og så kan det fryses ned i små portioner. Henter stadig jævnligt noget i fryseren. Og man kan lave rød pesto hvis man har mange tomater. De skal bare helst semitørres først. Til plantebyt er jeg leveringsdygtig i: citronmellisse *GGG* det blir altså en rigtig flot stor busk, løvstikke, bronchefennikel, peberrod, kinesisk purløg, alm. purløg, oregano, merian, pebermynte, fransk estragon, karryurt, citron timian og alm. timian. Jeg mangler laurbær---den døde sidste år, fordi jeg ikke fik den taget ind ØVV. Og husk også blomster til salaten. Morgenfruer, hjulkrone, tallerkensmækker og vild stedmoder er fine

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 16 Januar , 2011, 19:08 »
GUUUUUD hvor jeg dog glæder mig til sommer lige pludselig !!! *o
Med venlig hilsen Søs