Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med krydder-urte bed ?  (Læst 3469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Sv: Erfaringer med krydder-urte bed ?
« Svar #30 Dato: 16 Januar , 2011, 20:18 »
Dem med urter kan da tage med til Gavnø !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 16 Januar , 2011, 21:30 »
Jeg er klar på at modtage mynthe, skal nok betale porto. Så når tiden kommmer man kan tage aflæggere, så må vi skrives ved  :)
det er bare aftale /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #32 Dato: 17 Januar , 2011, 09:37 »
jeg fik lavet små højbede på ca. ½x1 meter langs sydsiden af terrassen for et par år siden. Jeg prøver mig lidt frem. Der er grus halvvejs op i dem (ca. 40 cm. høje) og plantesækkejord for resten. Så får de gødning forår og sommer (det har været komøg fra naboens bunke på marken, men i år bliver det hønselort).

Jeg har 1 kasse med 4 slags mynte: æblemynte, ismynte, alm. mynte og... det husker jeg ikke. Jeg laver frisk myntete sommeren over og har i år forsøgt med at hænge stilke til tørre i nogle måneder, hvorefter jeg høstede bladene, skramlede dem med morter - og har nu "havemynte-te" som er en ligeså stor fornøjelse som det dér med at hente æg i hønsehuset.

Jeg er ikke god nok til at vande til at have krydderurter i krukker udenfor drivhuset, men i drivhuset, stemmer jeg klart for basilikum en mas. Jeg har haft timian, karryplante, dild, oregano og lidt andet i den stil i en af de andre kasser i år. Det skal klart udvides fremover..!

Timian skulle være super i stenbed eller havegangen, så dufter det, når man går :-)

Ellers er jeg også nybegynder, og tager med glæde imod alle tips, der triller ind  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #33 Dato: 17 Januar , 2011, 15:37 »
Juhulie: så får du det første tip her: PAS PÅ med FRISK hønsemøg!!!!! Det er meget alkalisk og kan svitse planterne, så de dør. Lad det lige gå ½ år gennem komposten først, så er det fint. Derimod gør det ikke noget med det klatskideri, de fritgående gør, for det er som regel så lidt det samme sted.
Hilsen Lone

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #34 Dato: 18 Januar , 2011, 06:30 »
Juhulie: så får du det første tip her: PAS PÅ med FRISK hønsemøg!!!!! Det er meget alkalisk og kan svitse planterne, så de dør. Lad det lige gå ½ år gennem komposten først, så er det fint. Derimod gør det ikke noget med det klatskideri, de fritgående gør, for det er som regel så lidt det samme sted.
Hilsen Lone
/o /o /o /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Susanne

• Gæst
« Svar #35 Dato: 18 Januar , 2011, 07:11 »
Lige en indskudt bemærkning om gødning med frisk hønsemøg. Det kan nemlig godt lade sig gøre.
Advarsel: Det er ulækkert!!!! Men ganske brugbart og kemikaliefrit  /o

Man tar en liter (ca) friske hønskringler i bunden af en gammel spand og fylder spanden med vand.

Når alt er opløst (rør evt med noget) har man en ekstrakt (den er hverken smuk eller skøntduftende)

Et skvæt af denne opløsning tilsættes en vandkandefuld vand og bruges direkte der, hvor man ønsker.

Både til blomster og spiselige afgrøder.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #36 Dato: 18 Januar , 2011, 11:46 »
Aiiii hvor det kribler i fingrene for at komme i haven når man læser i sådan en tråd /o
Min erfaring er at de fleste krydderurter er rimeligt ligeglade med forholdene de gror bare...... Jeg kom for 'skade' at plante mynter (mange forskellige) i fri dressur. I løbet af et par år var der ret meget mynte alle vegne - det var så ikke meningen. De endte med at blive 'forvist' til nogle store krukker og efter et par år med ihærdig lugning er, der ikke nogen tilbage steder, hvor de ikke skal være. Har dog en lumsk plan om at prøve at se om brændenælder kan udkonkurreres af mynte på et stykke bred.
Timian har jeg også all over, men det er knapt så voldsomt som mynte og så er det fortrineligt som bunddække og det dufter jo altså dejligt. Merian og oregano er også meget almineligt forekommende 'ukrudt' her på matriklen (de er gode bi-planter så de får lov at stå de fleste steder).
Det eneste jeg oplever som lidt sart er rosmarinen; den kan altså ikke lide for meget frost, så den har jeg i en krukke jeg tager ind om vinteren sammen med duftpelagonierne. Jeg elsker altså planter med dejlig duft!
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #37 Dato: 18 Januar , 2011, 11:51 »
Jeg synes bare timian har det med at vokse godt og brede sig fint i nogle år, og så dør de lige pludselig. Ikke fordi vinteren er specielt hård eller noget. De dør bare, og så må man starte forfra.  >:(
Men da jeg efterhånden kender turen, og elsker timian, så køber jeg planter med et par års mellemrum og planter ud hvor jeg lige synes der er plads. Så har jeg timian nok altid.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 18 Januar , 2011, 13:10 »
Jeg synes bare timian har det med at vokse godt og brede sig fint i nogle år, og så dør de lige pludselig. Ikke fordi vinteren er specielt hård eller noget. De dør bare, og så må man starte forfra.  >:(
Men da jeg efterhånden kender turen, og elsker timian, så køber jeg planter med et par års mellemrum og planter ud hvor jeg lige synes der er plads. Så har jeg timian nok altid.

Det er en god idé at forny timian ved at klippe den ned efter blomstring, så skyder den igen. I øvrigt er timian - ligesom salvie, rosmarin og estragon - meget nem at stiklingeformere:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/825.html
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/808.html

Jeg kan i øvrigt anbefale Havenyt for gode råd om krydderurter: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #39 Dato: 18 Januar , 2011, 14:20 »
Og Jan, du må huske, at det at lave et krydderurtebed er FULDSTÆNDIG ligesom at lave hønsegård: det kan KUN blive for småt!
Hjemme hos hos er vi storforbrugere af krydderurter når det er sæson. Salat med krydderurter er bare det bedste og det imponerer gæster, især salathadere /o Når sæsonen er ved at være ovre, skylles de overskydende urter, duppes i et viskestykke og fryses - det er næsten ligeså godt som friske (om vinteren i al fald ;))

God fornøjelse!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #40 Dato: 18 Januar , 2011, 15:50 »
Ja, og hvis man har urterne (eks. dild og persille) liggende i poser i fryseren er de lige til at nulre ud i passende mængder. Og de behøver ikke blive hakket inden, for når man nulrer frosne urter, så passer de lige i størrelsen til dressing, sovs eller hvad man nu skal bruge dem til. Supernemt. I år har jeg også små plasticbeholdere med blendet basilikum og olivenolie. Ikke pesto, men bare de to ting sammen. Så er de lige til at bruge til tomatsalat/pizza eller hvad man nu har lyst til. Jeg har altid masser af basilikum i drivhuset mellem agurker og tomater. Det bliver til kæmpeplanter og det er en stor fornøjelse. Og kan kun tilslutte mig at man skal kigge på "havenyt". De har også et glimrende leksikon hvor man kan finde en masse fantastiske artikler om alt fra køkkenhave til prydhave og gode råd om alting.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)