Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ungarn - Budapest?  (Læst 1874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Ungarn - Budapest?
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2011, 23:38 »
Jeg er bare ikke vild med at skulle derned. Det er fint at man har A-kraft, så længde det ikke er i nærheden af mig ;)

Moral er godt. Dobbeltmoral må derfor være dobbelt så godt. :D

Så længe det er minearbejdere i Kina, Rusland, Chile eller andre steder der bliver dræbt i kulminerne, eller fillipinske, kinesiske eller russiske søfolk der bliver kidnappet af somaliske pirater eller på anden vis lader livet i forbindelse med transport af olie og gas, så er der ikke nogen problemer.

Men hvis nogen skulle driste sig til at placere et A-kraft værk nogen steder i DK, med rimelige og fornødne sikkerhedsforanstaltninger på plads  /3
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 01 Februar , 2011, 15:17 »
Der er lige lidt opdateringer på fronten omkring studierejsen.

Vi har idag fået vores plan godkendt af rektor og vi har indbetalt beløbet for flyvning, transport til og fra lufthavn i Budapest og for hotelophold med morgenmad + entre til de forskellige attraktioner. Det blev 2500 i alt da vi bestilte udenom selskaberne der arrangere studietur. Vi skal så selv smide oveni for mad, men det har vi valgt at sige at folk selv kan styre, for nogle vil have det ene andre det andet.

Vi skal blandt andet sejle på Donau, ud på Magrethe øen og meget mere! Vi har brugt flere af jeres forslag i tråden, så tusind tak for hjælpen :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 01 Februar , 2011, 19:06 »
Hej Mikkel.

Grunden til at jeg var nysgerrig for at finde din tråd var, at jeg lige er kommet hjem fra Budapest i søndags. Vi var 3 tøser der tog afsted fredag morgen og skulle bare hygge weekenden uden mænd og hjemmelige pligter  :D

Budapest har rigtig meget at byde på, men det kan jeg se mange andre har skrevet om, men en ting du skal være opmærksom på er, at I ikke bliver snydt. Der er absolut ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet - der har vi nu erfaret.... desværre

En aften kom vi af med 54.600 forint.. 1000 forint er ca 30 kr.. det var med vin, drinks og mad - det var et meget meget lokalt sted, maden var fin nok, men ikke tip top.

Dagen efter var vi på en anden restaurant - mad og vin, der kom vi af med 17.000 forint. dog ikke nær så mange drikkevarer som dagen før  8)  ::) men der var kæmpe forskel... og så var kvalitet bedre. Så men skal bestemt være opmærksom, for det er et land der skulle være forholdsvis billigt at opholde sig i  :)

Men jeg kunne skrive en masse om min fantastiske weekend. For det var det virkelig. Vi oplevede også nattelivet og det var sjovt. Især den pub vi fandt, som lå på pest-siden og hedder "for sale" bestemt værd at besøge hvis man er til det.

Plus en badetur i deres termalbade... og massage af en lokal... meget special oplevelse...  /o men sjov...

Men skriv endelig hvis du har brug for at vide noget mere præcist - min hukommelse derfra er stadig frisk...

Malene

Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline donderboss

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 01 Februar , 2011, 20:25 »
Ja Ja Pilegaard ,der er mange hviser ,det er billigt ,og rent ,indtil det går galt ,og jeg har da en hukommelse der rækker til det sidste uheld i rusland ,hvor konsekvenserne rækker langt ud i fremtiden ,og der var vist også tremile i henne i amerika.
og affaldet kan vi jo så komme i bomber ,det er jo også prøvet ,i Japan ,leget  man  med det med stort held ,ja ja for usa ,da de ikke kunne klarer sig på anden måde.
men billigt er det også ,det er helt sikkert ,men når de danske afgifter er lagt oven i ,så mærker vi vist ikke besparelsen.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #19 Dato: 01 Februar , 2011, 21:52 »
Hvad der skete i Tjernobyl kan man på ingen måde bruge som undskyldning for ikke at få det idag eller faktisk også den gang.
Affaldet kan IKKE bruge i atom bomber da det ikke er samme uran det skal bearbejdes men er det bomber man frygter kan det bruges til beskidtebomber
Hvordan det skal beskattes tja det er jo politisk.
Det vi nok skulle frygte er sikkerheden omkring fragt af brændsel og affald da vi danskere er temmelig blåøjet.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 01 Februar , 2011, 22:08 »
@Jan
Nu var dette primært ment som en tråd med oplysninger om Budapest, og talen om kernekraft var kun en sidebemærkning.

Men da du nu kommer med nogle postulater som matcher virkelighedens verden meget lidt kan det jo ikke stå ubesvaret.

Jeg skrev tidligere
Det er formentlig en af fremtidens energikilder. Hvis det gøres rigtigt er den rimelig sikker og kræver færre menneskeliv (ingen omkomne minearbejdere eller druknede/kaprede søfolk) og der er mindre udledning af CO2 og ingen olieforurening. Og alt dette skal du høre fra en der lever af at transportere produkter der stammer fra olie/gas industrien. Jeg burde jo skamme mig.

Men hvis nogen skulle driste sig til at placere et A-kraft værk nogen steder i DK, med rimelige og fornødne sikkerhedsforanstaltninger på plads  /3

Chernobyl kan næppe komme ind under kategorien - 'gøres rigtigt' eller 'med rimelige og fornødne sikkerhedsforanstaltninger på plads' - værket blev drevet under et centralistisk og korrupt regime som efterfølgende (af andre årsager) er gået til grunde.

Three Mile Island
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident

Den er måske heller ikke den bedste reference for en modstander. Iøvrigt må vi antage, at der over de 32 år der er gået siden, er sket en eller flere teknologiske fremskridt inden for kernekraft.

Og afslutningen på 2. verdenskrig i Asien har vel i grunden heller ikke så meget med energi ved kernekraft at gøre. Den del må nok tilskrives en anden industri.

Så hvis vi overhovedet skal have en diskussion om energikilder her på Forum, så lad os i det mindste holde os til fakta.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg finder sol, vind og vand som de absolut bedste energikilder. Men desværre kan disse energikilder kun dække en meget lille andel af jordens energibehov. Og desværre er det svært at opnå rentabilitet i disse energiproduktioner.

Og så må vi se på alternativerne.

Kul - sviner utroligt meget og koster årligt mange menneskeliv. Dog relativt få danskere.

Olie - ved uheld forurener det en del. Der er begrænsede (kendte) mængder tilbage. Kræver også en del menneskeliv årligt, på tankskibe og boreplatforme etc, omend færre end kul,. Igen relativt få danskere.

Naturgas - noget mindre forurening og også væsentligt færre menneskeliv på årlig basis. Men også her er mængderne (de kendte reserver) begrænsede.

For oile og naturgas vedkommende, stammer store mængder fra den arabisk/persiske gulf. Dette betyder at den må transporteres på skib til vesten (inklusiv Danmark), via meget store piratinficerede områder. I 2010 blev lidt over 1,000 søfolk kidnappet og holdt som gidsler, med deres skib, i Somalia i alt mellem 2 og 8 måneder.  En udvikling der iøvrigt eskalerer ganske voldsomt for tiden. Igen stort set ingen danskere involveret.

Mht til økonomi/pris for os som forbrugere. Jamen, det er da muligt at statsafgifter vil gøre at det ikke bliver billigere for den enkelte, men hvis det bliver billigere for samfundet, fordi vi ikke skal importere kul og olie i samme mængder, så bliver der jo alligevel et eller andet sted i samfundet et overskud, som vi som individuelle borgere gerne skulle kunne mærke på den ene eller anden måde. Det er osten vi skal fokusere på og ikke hullerne i osten.

Nu skal dette jo ikke være en helaftensforestilling så jeg stopper her.

Men Jan - din indstilling virker lidt som beskrivelserne af folks reaktion på indførelsen af elektricitet og automobiler.

Jeg må nok sige at jeg er overbevist om at begge disse ting er kommet for at blive  ;). Og ligeså er kernekraften.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 02 Februar , 2011, 09:38 »
Tak for svar :D

Malene, jeg skal nok passe på så vi ikke bliver snydt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.