Mikkel, jeg var der på forlænget weekend for et par år siden med hr. Juhulie. Vi boede i det, der var "udkanten" af centrum, nede i sydenden, og altså uden for det, som var anbefalet i turistbøgerne - og vist også på den "forkerte" side af vandet. Men vi gik rundt til alt det vi ville se i 2 dage uden at det overhovedet var et problem, hvis man ikke lige har sine fancy sko på. Vi gik også hjem og skiftede om aftenen inden vi røg afsted igen, så storby ja, men overskuelig, bestemt også. Den sidste dag afprøvede vi det offentlige

Der ligger et bjerg, nærmest midt i byen, lige ud til floden - der er indhugget en kirke i dette bjerg, det er en rigtig spændende historie og et fedt sted med gode hiking-stier højt op med fed fed udsigt og små kringlede kroge. Der kan virkelig vandres igennem!
Hvis I vil besøge et kurbad, så vær opmærksom på at der er stor forskel på om det er traditionelt eller turistet. Nogle af de ældste har dagene delt op kun til mænd eller som fælles. Man kan sagtens tage i kurbad uden også at skulle have behandling, men husk lige at tage smykkerne af inden I hopper i vandet - min mands sølvkæde blev kulsort på 1 minut.
I skal også give jer selv en tur på det lokale marked - og kom TIDLIGT, da der ellers ikke er til at komme til. Det er i en smuk smuk hal, der ligger nærmest lige ved enden af den mest turistede souvenir/café-gade i hele byen. Underetagen er lokale specialiteter med pølser, KAGER, krydderier, frugt og grønt osv., øverste etage er mere turistboder med duge og andre traditionelle ting og selvfølgelig babuskaer, skakspil og alt det andet, alle turister skal have med hjem.
Der er både sporvogne, busser, og undergrund i byen og det fungerer ganske fint og man venter ikke i timevis.
Risotto og gullash er specialiteter, som GODT kan anbefales, og jeg synes faktisk ikke det var ret dyrt at spise ude. Ikke "kastet i nakken"-billigt, men ret overkommeligt - se jer for og lad være med at gå ind på et eller andet steakhouse, for så koster det helt almindelig europæisk turiststandardmangepenge (især for drikkevarerne).
Hvis man leder lidt, finder man også de gode handler på tøj: jeg fik en hvid imiteret skindjakke, 2 kjoler med matchende sko, 2 bluser, 3 sæt undertøj, 2 par jeans og min mand shoppede bukser og jeg kan ikke huske om der var mere... for 1000 kr. til sammen!
Vi var også på et loppemarked, rimelig stort faktisk, men helt ærligt: enten er det VIRKELIG skrammel eller også kan man ikke have det med hjem i flyet. Jeg elsker loppemarkeder, men det her var ikke lige til en plads på min top 25 i hvert fald.
Og så var der en butik, der solgte rustninger!!! nøj mand, en drengerøvsbutik. Helt fyldt med sabler, sørøverpistoler og rustninger!!!! Lille butik, men ikke mindre imponerende af den grund. Hvis vi skulle derned igen, skulle vi have sådan en. Den ville være perfekt herhjemme i hytten! Det var endda taxfree og det hele.
Det er en fed by, prøv f.eks. at lægge mærke til at hver gade/distrikt har deres egen type lygtepæl - de der man også så i kbh i gamle dage, og i masser af forskellige udgaver. Udskårne døre og kunstsmedede håndtag. Imponerende vinduer, hvis man er til den slags bygningsdetaljer, så er de bare overalt i Budapest.
Der er vildt mange broer over floden - alle med hver sin historie, så hvis I mødes ved en bro, så vær lige enige om hvilken. De har heldigvis meget forskellig udformning og farve, så det klarer I nok :-)
Rigtig god tur derned - det kan godt anbefales!