Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne hævet i halvdelen af hovedet  (Læst 34055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #15 Dato: 12 ſeptember , 2010, 10:27 »
Nej, jeg har ikke kunnet få propperne ud. Jeg har masseret og masseret og masseret, men der sker ingenting. Jeg har ikke brugt klorhexidinen, da jeg ikke kan se det vil nytte, så længe betændelsen stadig sidder der. Hun er gloende i hovedet og kammen.

Hun har fået det endnu værre nu. Der er skum om øjnene og hun har ingen appetit. Jeg har taget hende ind, renset øjnene med lunken vand og masseret lidt mere. Vi er ved at gøre en varmelampe klar, og så kommer hun ud i det utætte hønsehus fra Mejlhede, som vi må dække over med en pressening eller lign.

Stakkels putte! :-[
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 12 ſeptember , 2010, 10:37 »
Det lyder ikke så godt. Måske skulle du gøre kort proces :(. Eller prøve at finde en vagtdyrlæge som du kender i forvejen så det ikke koster spidsen af en jetjager :o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #17 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:12 »
Jeg håber ikke det går så vidt, men lige nu ser det godt nok ikke så godt ud. Jeg har sat hende ud i syge"huset", hvor der er masser af halm i bunden og en varmelampe. Hun har lagt sig lige under lampen og bliver liggende med lukkede øjne. Ind imellem får hun kulderystelser. :-[ Hun slår med hovedet en gang imellem, som om der er noget der generer. Kan det være en influenza eller forkølelse?

Jeg kender ingen vagtdyrlæger, så jeg må vente og se tiden an. Jeg har bestemt ikke lyst til at skulle aflive hende, men hvis hun får det værre er der måske ingen anden udvej.

Æv altså! Det er slet ikke spor sjovt.  :(
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2010, 11:35 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #18 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:51 »
Det er det jeg kalder øjenbetændelse, ved ikke om jeg er helt galt på den. Vask hendes øjne et par gange i løbet af dagen med kamille te eller lunkent vand.
Du har vel set min tråd "Jeg har ringet til dyrlægen i dag"? Giv hende evt lidt dåsemajs eller noget sukkervand så hun ikke går helt kold.
Held og lykke med hende.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #19 Dato: 12 ſeptember , 2010, 12:09 »
Ja hvis du vil ringe til en vagtdyrlæge (sådan en får man fat i ved at ringe til den dyrlæge man bruger, og så henviser telefon svareren til vagten) hvis du er heldig er det din egen dyrlæge der har vagt.

Det handler jo om at få den i behandling med det samme, det er ikke blevet nemmere af at vente..... Ellers kan du jo tage kamilleteen frem, den er jo bakteriehæmmende og det er vel bedre end at have det så skidt, og så ringe dyrlægen i morgen for at få nogle øjendråber der kan tage den forkølelese.......du kan også lade den drikke det, med en del sukker i, men det ser ud som om hun er gået fra kosten, og så er der jo kun øjenbade og dråber tilbage.
Du skal absolut ikke bruge menneske pennicilin, det er ikke forarbejdet på samme måde, og du har ikke en chance med dosis, og kan nemt tage livet af hende.....
Du kan altid få et godt råd af dyrlægen.
vi håber det bedste
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #20 Dato: 13 ſeptember , 2010, 12:01 »
Hvordan har hønen det i dag?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #21 Dato: 13 ſeptember , 2010, 12:08 »
Hun ser ud til at have det bedre. Hun røg jo under varmelampen i går, og efter et par timer var hun selv hoppet op på siddepinden, og hun spiste af de majs jeg gav hende. Selv et lille mælkebøtteblad blev der nippet forsigtigt til, og hævelsen er også faldet lidt.

Jeg har ringet til dyrlægen i dag, og hun synes hun skal have antibiotika. Jeg venter p.t. på at hun skal ringe tilbage og fortælle hvilken dosis jeg skal give.

Jeg *k fingre for, at hun bliver rask igen.
Venlig hilsen Tanja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #22 Dato: 13 ſeptember , 2010, 12:32 »
Det var da godt  /o
Jeg  *k også for hende...
Mvh Bettina.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 13 ſeptember , 2010, 13:52 »
Så blev jeg ringet op af min flinke dyrlæge: Hønen skal have antibiotika 2 x dagligt i 5 dage.

Ulempen nu er, at hun optager mit skrukhus - og der kommer kyllinger på onsdag :-\. Jeg må se om jeg kan finde ud af noget til skrukmutter og kyllingerne, så den syge putte kan komme til hægterne for sig selv.

Må jeg lukke hende lidt ud i gården, eller er det nul frisk luft, så længe hun er sløj? 
Venlig hilsen Tanja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #24 Dato: 13 ſeptember , 2010, 14:24 »
Bare hun ikke går i storm, regn og slud skal det nok gå tror jeg. :)
Mvh Bettina.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 13 ſeptember , 2010, 15:50 »
@Tanja  Flot gået. Så har du fået endnu en dyrlæge til at forstå at høns også er levende væsener ;) der har brug for hjælp ved sygdom. Kunne du ikke lade hende gå i skrukhuset indtil skrukken har klækket alle æg? Sandsynligvis har hun det meget bedre allerede efter et par behandlinger. Men vejret er selvfølgelig ikke det bedste derefter heller...... Soveværelset??? ;D
Nu venter vi spændt på at hun bliver rask - og på hvad det koster. Tit ER det jo ikke så dyrt som vi forventer. Vi gav i hvert fald kun et glas honning for den sidste recept mod Coccidiose. Dyrlægen mente at medicinen var dyr nok i sig selv :D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #26 Dato: 13 ſeptember , 2010, 23:26 »
Super  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 14 ſeptember , 2010, 07:22 »
@Tanja  Flot gået. Så har du fået endnu en dyrlæge til at forstå at høns også er levende væsener ;) der har brug for hjælp ved sygdom. Kunne du ikke lade hende gå i skrukhuset indtil skrukken har klækket alle æg? Sandsynligvis har hun det meget bedre allerede efter et par behandlinger. Men vejret er selvfølgelig ikke det bedste derefter heller...... Soveværelset??? ;D
Nu venter vi spændt på at hun bliver rask - og på hvad det koster. Tit ER det jo ikke så dyrt som vi forventer. Vi gav i hvert fald kun et glas honning for den sidste recept mod Coccidiose. Dyrlægen mente at medicinen var dyr nok i sig selv :D
Ja, jeg var også meget positivt overrasket over dyrlægen, som jeg slet ikke er kunde hos (endnu). For nu at skrive det som det er, så bad jeg om antibiotika til hønen. Sagde jeg havde noget til human brug i skuffen, men at jeg ikke turde bruge det, da jeg var bange for fx overdosering og forkert type af penicillin. Hun fik navnet på typen af penicillin, vægten på hønen, og efter 2 timer ringede hun tilbage og fortalte hvor meget jeg skulle give at de tabletter jeg havde i skuffen, og at jeg i øvrigt snildt kunne bruge det jeg havde.

Derfor: "Det koste gratis"! ;D

Hønen er i fortsat bedring. Har været ude og græsse og spiser med særdeles normalt appetit. Både undulatblanding, majskolbe og en friskopgravet regnorm fra havebedet, er røget lige ned. Hun brokker sig højlydt over at være alene, så jooo, hun er heldigvis ved at komme til hægterne. Skønt!
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 07:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 14 ſeptember , 2010, 07:32 »
Hvor godt, Tanja.
Og sikke en fair behandling fra dyrlægen  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #29 Dato: 14 ſeptember , 2010, 08:24 »
Super Tanja, tillykke med det! Godt med dyrlæge, der kan regne, så du kan bruge det du allerede har /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk