Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne hævet i halvdelen af hovedet  (Læst 34047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #30 Dato: 14 ſeptember , 2010, 10:30 »
Ja så bliver vi igen bekræftet i at miraklernes tid endnu ikke er forbi.

Godt for den lille høne, og godt for din pengepung  <D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #31 Dato: 17 ſeptember , 2010, 17:55 »
Hmfr... ØV! I dag har jeg måtte sætte to af araucana'erne i sygehuset. Den ene var hævet i halvdelen af hovedet og den anden i begge sider samt øjenbetændelse :(. Er det smitsomt det de har? Eller er det "bare" træk?

I morgen går vi i gang med en løsning på et vindfang til hønselemmen. Jeg håber det er nok.

Er min hønsehus mon for lille tænker jeg også? Det er ca. 8m2 og jeg har 17 høns. Jeg påtænker at sætte de fire araucana'er ind i deres eget hus på et tidspunkt, da de bliver trynet af maran'erne. Jeg tænker at det også er derfor to af dem er "nede" med sygdom, da de tit står ude i hønsegården for at være i fred ???.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå flere syge høns?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #32 Dato: 17 ſeptember , 2010, 18:05 »
Hej Jørn

Tak for informationen. Vi går i gang i morgen med at lave et vindfang til hønselemmen. Det er også planen at noget af hønsegården skal overdækkes, så hønsene kan gå tørskoet ud, selv om det er dårligt vejr.

De to syge araucana'er er nu under varmelampe i eget hus, og har fået en smule antibiotika begge to. Jeg har prøvet at massere dem efter din anvisning, men jeg kan intet betændelse få ud af øregangen.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #33 Dato: 17 ſeptember , 2010, 19:15 »
@ Tanja.

Det er en  halvtør gul ildelugtende prop, som du skal have trykket ud af øre gangen.

NB : Der skal preses med to fingre samtidigt, på hver side af øre åbningen.

NB: Tag et billede af selve øre åbningen, og lad os kigge på billedet sammen senere ?

Hilsen Lugovets.

Jeg vil forsøge mig med et billede i morgen. Tak fordi du har tid til at hjælpe :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #34 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:47 »
@Lugovets: Jeg har ikke kunnet tage et ordentlig billede af øregangen. Umiddelbart kan jeg ingenting se. Antibiotikaen og varmelampen har allerede hjulpet en del, og øjenbetændelsen er væk, men begge araucana'erne er stadig hævet lidt.

Min bedre halvdel har brugt den halve lørdag på at lave et vindfang, så nu håber jeg at det hjælper på trækken i huset. Jeg har ydermere sat et gardin op indvendigt foran klappen. Hønsene har endnu ikke helt fundet ud af at bruge vindfanget, og de to store haner måtte bæres i seng her til aften, da de nægtede at gå ind ad vindfanget da det blev mørkt.

Her et par billeder: Den hårdest ramte araucana og hønsegården med det nye vindfang foran hønseklappen.
Venlig hilsen Tanja

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #35 Dato: 18 ſeptember , 2010, 22:30 »
Flot vindfang, det bør der være alle vegne så det ikke suser ind.
Jeg har et hønsehus med smuthul i begge sider til to hold høns, og hvis jeg lukker op i begge sider, når  det blæser lidt, så fare spånerne ud af døren, og hønsene klemmer sig ind i hjørnerne.
Her er der ingen fare for sus og dus. /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #36 Dato: 19 Oktober , 2010, 18:07 »
Øv altså. Det ser ikke ud til, at jeg kan komme dårligdommene til livs ???. Her til aften har jeg måttet sætte skrukken (m. kyllinger - de er raske) og en maran i sygehus med varmelampe, da de begge er fuldstændig hævede og i dårlig tilstand.

Det trækker ikke længere i hønsehuset, men de går ude i hønsegården det meste af dagen. Den er ikke overdækket, og der er intet læhegn. Har jeg en flok høns der ikke kan tåle det danske vejr mon? Og hvad når det blir' rigtig vinter? Kan jeg gøre andet?

*SUK*  :-[
Venlig hilsen Tanja

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 19 Oktober , 2010, 18:52 »
Det lyder simpelhen så mærkeligt, for det er jo overhovedet ikke koldt for en høne nu. Mine har aldrig nogen sinde holdt sig inde. Ikke engang da vi havde -20 i vinter og sne til tagryggen. Jeg er helt sikker på at de ikke fryser selvom de er i hønsegården hele dagen.
Hvad med at sætte et par plader op i et vestvendt hjørne og se om de foretrække det hjørne når de går ude. Vest vendt fordi vinden så vidt jeg husker oftest kommer fra vest.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #38 Dato: 20 Oktober , 2010, 07:26 »
Det lyder simpelhen så mærkeligt, for det er jo overhovedet ikke koldt for en høne nu. Mine har aldrig nogen sinde holdt sig inde. Ikke engang da vi havde -20 i vinter og sne til tagryggen. Jeg er helt sikker på at de ikke fryser selvom de er i hønsegården hele dagen.
Hvad med at sætte et par plader op i et vestvendt hjørne og se om de foretrække det hjørne når de går ude. Vest vendt fordi vinden så vidt jeg husker oftest kommer fra vest.
Jeg kan simpelthen heller ikke forstå det. Det er altså mærkeligt!!! Maranen er ret hårdt ramt. Jeg så til hende i sygehuset her til morgen, og hun er temmelig sløj :-\.

Vi har talt om at sætte plader op i ca. 80 cm. højde hele vejen rundt om hønsegården. Jeg undrer mig bare over, at hønsene ikke kan tåle frisk luft ???
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #39 Dato: 20 Oktober , 2010, 09:57 »
Det er ikke den friske luft, men evt. træk, de ikke kan tåle. Og selvfølgelig også regn, men der kan de vel vælge at gå ind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #40 Dato: 20 Oktober , 2010, 10:01 »
Det er ikke den friske luft, men evt. træk, de ikke kan tåle. Og selvfølgelig også regn, men der kan de vel vælge at gå ind.
Men får de træk af at gå i en almindelig hønsegård? De hader regnvejr, og går ind så snart de får våde fusser.
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #41 Dato: 20 Oktober , 2010, 10:05 »
Det ved jeg ikke om de får, Tanja, ligger din hønsegård i læ eller suser det meget i den?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #42 Dato: 20 Oktober , 2010, 10:17 »
Det ved jeg ikke om de får, Tanja, ligger din hønsegård i læ eller suser det meget i den?
Ja, det suser meget i hønsegården synes jeg. Den ligger nordvendt, op ad østvendt skel. Se billedet. Mon det ville hjælpe at sætte plader på gården i 80 cm højde hele vejen rundt?

Billedet er i øvrigt fra før hønsehuset blev bygget. Hønsehuset ligger ved siden af det skur man kan se på billedet.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2010, 10:20 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #43 Dato: 20 Oktober , 2010, 11:48 »
Hej Tanja...
Jeg har de samme problemer og her susser/blæser det også i hønsegården udenfor, derfor mine bliver forkølet 2 gange om året. Jeg har tænkt på at få tag på så de i det mindste ikke bliver våde.
Jeg har haft nogen der også er tykke i den ene side af hovedet og den ene kan jeg bare ikke få det væk på og tænker om jeg skal få hende aflivet.
Det er ren ud sagt drønhamrende træls, og synd for dyrene..
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #44 Dato: 20 Oktober , 2010, 19:19 »
Jeg tror faktisk, at buske giver mere læ end plader, men de skal selvfølgelig lige gro op. Det er undersøgt, at vinden bare suser rundt om et plankeværk, mens den bliver effektivt bremset i en hæk; hvis man f.eks. har et hushjørne, som vinden suser om, kan man fjerne det helt eller delvist ved at plante f.eks. en bambus eller lignende på hjørnet
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk