Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne hævet i halvdelen af hovedet  (Læst 29382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Dato: 11 ſeptember , 2010, 11:53 »
Jeg opdagede her til formiddag, at en af min maraner (5 måneder) er svulmet fuldstændig op i den ene side af hovedet. Den anden side er hel normal. Den hævede side er varm. Hønen spiser og er frisk.

Hvad kan det være? Hvad kan jeg gøre? Skal jeg gøre noget?

Billede 1 + 2: Den hævede side
Billede 3: Den raske side

« Senest Redigeret: 11 ſeptember , 2010, 12:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:02 »
Måske du kan bruge den her tråd til noget ?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7042.0.html
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:03 »
Jeg  vil anbefale dyrlægen ind over, hun kan have noget øre, eller øjen haløj, og det gør garanteret ondt,,,,, hun lader jo som om hun er sej for ikke at blive moppet...

Jeg ville nok lige vaske omgivelserne i kogt vand, hos mig ville der være camillete i men det er jo ikke så populært, men kan tage en del betændelses tilstande..... og virker for mig.

men dyrlægen er nok god for nogle øjendråber der virker

God bedring med hende
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:21 »
Tak Ina og Søs! Linket til den anden tråd var rigtig god, tak for den. Det lyder til hun har en infektion, som jeg også tænkte at det nok kunne være. De har gået meget ude i det våde vejr i denne uge, og i går blev de gennemblødte inden jeg fik lukket dem ind (de kommer ud i det fri "på den anden side af vejen", og de har derfor ikke adgang til deres hønsehus når de er ude). De er ude ca. 2 timer hver dag, men hvis det regner kommer de ind med det samme, hvis de vil, og det vil de som oftest.

Deres hønsehus er isoleret og de har 2 cm grus + en masse rent og tørt halm ovenpå. Vinduet står åbent - skal jeg lukke det? Skal jeg tage hende ind i varmen og give hende varmelampen et par timer?

Jeg har penicillin liggende til mennesker i tabletform. Skal jeg forsøge med en kvart tablet i lidt sukkervand, eller bliver det for kraftigt? Penicillinen er på 1 million enheder.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:42 »
Hej Jørn

Tak for svaret /o. Manden er sendt afsted for at hente Klorhexidin. Jeg har intet sted at placere den syge høne, da mit sygebur/hus (stadig) ikke er blevet repareret af producenten som lovet, så det er stadig utæt. Kan hun gå med de andre? Hønsehuset er lunt, stort og tæt.

Hvordan med penicillin til mennesker? Kan en kvart tablet anvendes?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:43 »
kan du ikk bare tage hende ind i en papkasse ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:47 »
kan du ikk bare tage hende ind i en papkasse ?
Jo, det kan jeg godt, men gider hun sidde der? Og hvor lang tid skal hun være der? Bare en lukket kasse med halm i bunden? (spørgsmålene står i kø ::))
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:57 »
@ Tanja.

Kan du ikke indrette en lun plads, med lidt halm i et hjørne af garagen, hvor hun kan gå ?

NB: Du har kun nødigt at fjerne propen i øre gangen, og efter rense med Klor Hexedin i nogle dage.

Hilsen fra Lugovets.
Jeg har kun en carport, så der kan hun ikke være :-\. Eneste mulighed for at hun kan komme indendøre er et badeværelse uden varme og strøm. Vi er ved at bygge om, så vi har selv kun et soveværelse og et værksted at være i. Badeværelset jeg taler om er under opbygning, men der er kun rå betongulv og som sagt hverken mulighed for at give hende lys eller varme der.

Hvad er ulempen ved, at hun går sammen med de andre? Er det fordi hun nødigt skal ud i hønsegården når hun er sløj, eller er det fordi hun kan smitte de andre?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2010, 12:58 »
Du skal ikke give den penicillintabletten. For det første vil dosis sandsynligvis være alt for høj og for det andet, så er det vigtigt når man får penicillin, at man får en komplet kur (mindst 5 dage afh. af type) ellers er det næsten helt sikkert at man får en overvækst af resistente bakterier (det er blandt andet derfor det er ufedt at visse dele af landbruget har tendens til at give "en sjat" penicillin hver gang dyrene skranter eller måske endda inden).
Et andet rigtig godt argument for at lade penicillintabletten blive i skabet, er at hvis du ikke kan isolere hende, så er du nødt til at smide alle maranæg ud i hele tilbagehodlelsesperioden...

God bedring med hende! :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2010, 13:02 »
Du skal ikke give den penicillintabletten. For det første vil dosis sandsynligvis være alt for høj og for det andet, så er det vigtigt når man får penicillin, at man får en komplet kur (mindst 5 dage afh. af type) ellers er det næsten helt sikkert at man får en overvækst af resistente bakterier (det er blandt andet derfor det er ufedt at visse dele af landbruget har tendens til at give "en sjat" penicillin hver gang dyrene skranter eller måske endda inden).
Et andet rigtig godt argument for at lade penicillintabletten blive i skabet, er at hvis du ikke kan isolere hende, så er du nødt til at smide alle maranæg ud i hele tilbagehodlelsesperioden...

God bedring med hende! :)
TAK for det svar /o. Jeg havde overhovedet ikke tænkt over det med æggene - ej heller at man skal have en hel kur ad gangen. (vi har kun tabletterne fordi min kære mand har fået fjernet milten efter en trafikulykke, og derfor altid skal have penicillin i skabet i tilfælde af feber). Jeg prøver med klorhexidin og går i tænkebox mht. til et sted hun kan blive isoleret (og jeg har virkelig ingen idé om hvor det kan være  ???).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2010, 13:10 »
Med stor fare for at udtale mig om noget jeg ikke ved noget om, så vil jeg tro at bihulebetændelsen i sig selv ikke er smitsom (ligesom hos mennesker), men at den er en følge af forkølelse, som jo er smitsom. Så hvis hun er den enste forkølede, så ville jeg nok også gøre mig umage for at finde et andet sted til hende, men hvis de alligevel alle sammen går og nyser, så tror jeg ikke der sker noget ved at lade hende blive hos dem.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2010, 14:16 »
Nu har jeg givet hende lidt kattemad med en masse hvidløg, havregryn og rapsolie i. Venter på at manden vender tilbage med klorhexidinen. Den lille stakkel har også tynd mave. Jeg havde taget hende op og forsøgte at masere hende (Jørn du har helt ret! Det skal man være to om!!), da hun afgav en klat, men det var det rene vand der kom ud. Hun er stadig frisk og spiser med god appetit.
Jeg har endnu ikke fundet et sted hun kan være. Eneste sted jeg kan komme i tanke om er brusekabinen, men det synes jeg bare ikke er særlig lækkert :-\ ???
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2010, 17:44 »
Kan du ikke sætte et løst tråd hegn op inde i hønsehuset så hun kan se de andre men alligevel være i fred for dem.
Alt kan vel bruges lige nu...net,plader,bræder,paller ---øøøøø m.m
Go bedring
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #13 Dato: 12 ſeptember , 2010, 07:55 »
@Linda: Jeg finder et sted til hende i dag hvor hun kan være for sig selv.

Her til morgen er det hele blevet værre. Hun er også begyndt at hæve i den anden side og hiver lidt efter vejret (lige som når vi er forkølede), og så er hun blevet sløv. Hun er lige nu isoleret i hønsehuset, mens de andre er lukket ud i haven.
Skal jeg fortsætte med klorhexidin og massage? Er der andet jeg bør gøre, fx sætte hende under varmelampe, give hende specialkost eller? Jeg ringer til dyrlægen i morgen, men i dag ved jeg ikke hvad jeg kan gøre for hende. ???
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høne hævet i halvdelen af hovedet
« Svar #14 Dato: 12 ſeptember , 2010, 08:51 »
Har du fået fjernet den prop i øregangen som Lugovets taler om? Det letter nok meget når betændelsen kommer ud.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand