Jeg er en forbryder.. Og har faktisk været det siden april 2009, men uden at vide det, for der trådte et nyt renovationsregulativ i Ålborg Kommune i kraft, og da min diplomeksamen i miljøteknik er fra 2006, er det forbigået min næse. Jeg hyggesurfer nemlig ikke sådan hver aften på
www.skidt.dk.
Men til sagen: I følge regulativet er det forbudt at henkaste eller deponere haveaffald på sin egen grund. Og jeg har altså brugt en uanvendelig skråning på min grund som kompostbunke. Nu er det ikke fordi der går mange mennesker forbi på søndagstur og bliver generet af mit haveaffald, for vejen forbi er en motortrafikvej, og udsigten til kompostbunken dækkes af et pilekrat. Men jeg har fået brev fra kommunen om mit ulovlige forehavende.
Så nu må jeg i stedet transportere mit, iøvrigt altid omhyggeligt sorterede, affald (man finder ikke så meget som klistermærket fra en mandarinskræl) til genbrugspladsen 7 km væk. Hvis min bil ikke skal være skrotmoden inden for få år, vil jeg helst emballere affaldet i sække, som jeg så kan fylde skraldesækken op med bagefter. Det forbruger nok CO
2 at både at fremstille og bortskaffe dem, ligesom min bil forbruger CO
2 på vejen frem og tilbage. Men skidt med det!
Selvfølgelig kan jeg også benytte kommunens henteordning, men affaldet skal stadig emballeres, og jeg kan så (hvis jeg vil) hente komposten hjem igen i egen bil.
Men så er det jeg kommer til at tænke på: Når nu jeg har luget og smider ukrudtet ind til hønsene, er det så i virkeligheden henkastning af haveaffald, omend på egen grund, men altså forbudt?
Her har jeg gået og følt mig så god, fordi jeg sorterede både det ene og det andet: pillede tape af papirssækkene, så de kunne gå i papircontaineren, samlede dåser og rustne søm i metalcontaineren og omhyggeligt tømte og rengjorde alle glas for at kunne smide dem glascontaineren - altsammen forgæves. For jeg er altså en forbryder, selv på min egen grund..