Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haveaffald - ikke hønserelateret - og dog..  (Læst 1353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Haveaffald - ikke hønserelateret - og dog..
« Dato: 24 August , 2010, 22:11 »
 Jeg er en forbryder.. Og har faktisk været det siden april 2009, men uden at vide det, for der trådte et nyt renovationsregulativ i Ålborg Kommune i kraft, og da min diplomeksamen i miljøteknik er fra 2006, er det forbigået min næse. Jeg hyggesurfer nemlig ikke sådan hver aften på www.skidt.dk.
Men til sagen: I følge regulativet er det forbudt at henkaste eller deponere haveaffald på sin egen grund. Og jeg har altså brugt en uanvendelig skråning på min grund som kompostbunke. Nu er det ikke fordi der går mange mennesker forbi på søndagstur og bliver generet af mit haveaffald, for vejen forbi er en motortrafikvej, og udsigten til kompostbunken dækkes af et pilekrat. Men jeg har fået brev fra kommunen om mit ulovlige forehavende.
Så nu må jeg i stedet transportere mit, iøvrigt altid omhyggeligt sorterede, affald (man finder ikke så meget som klistermærket fra en mandarinskræl) til genbrugspladsen 7 km væk. Hvis min bil ikke skal være skrotmoden inden for få år, vil jeg helst emballere affaldet i sække, som jeg så kan fylde skraldesækken op med bagefter. Det forbruger nok CO2 at både at fremstille og bortskaffe dem, ligesom min bil forbruger CO2 på vejen frem og tilbage. Men skidt med det!
Selvfølgelig kan jeg også benytte kommunens henteordning, men affaldet skal stadig emballeres, og jeg kan så (hvis jeg vil) hente komposten hjem igen i egen bil.
Men så er det jeg kommer til at tænke på: Når nu jeg har luget og smider ukrudtet ind til hønsene, er det så i virkeligheden henkastning af haveaffald, omend på egen grund, men altså forbudt?
Her har jeg gået og følt mig så god, fordi jeg sorterede både det ene og det andet: pillede tape af papirssækkene, så de kunne gå i papircontaineren, samlede dåser og rustne søm i metalcontaineren og omhyggeligt tømte og rengjorde alle glas for at kunne smide dem glascontaineren - altsammen forgæves. For jeg er altså en forbryder, selv på min egen grund..  ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Haveaffald - ikke hønserelateret - og dog..
« Svar #1 Dato: 24 August , 2010, 22:24 »
hvad siger du?! må man ikke have kompostbunk på egen grund? men skrotplads er tilladt måske? hvis man tager sig en tur i villakvarter så finder man en del skrot hist og pist, gamle biler der spilder olie i deres egne indkørsler og på de offentlige veje...omvendt verden vi lever i!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 24 August , 2010, 22:25 »
Jamen du godeste Lone, nu ikke få traumer over din kriminelle færd, det går jo ikke, eller i hvert fald ikke når din velsorterede kompostbunke ligger til offentligt skue......
Der er altså mange ting i dette liv og sikkert mange herefter der er fuldstændig ude af takt med almindelig sund fornuft.
Du må rykke bunken om bag hønsehuset, eller ind i hønsegården, så kan hønsene gøre kål på den.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 August , 2010, 22:55 »
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af disse kommunale overformynderier. Især fordi dem der sidder i de forskellige tekniske forvaltninger, igen og igen, viser at de har meget lidt forstand på eller indsigt i, hvad det er de sidder og opfinder love omkring. Og at tage borgerne med i høring betragtes vist som at nedværdige sig til at rådføre sig med 'pøbelen'.

Desværre kan jeg garantere at dette ikke er det sidste hjernedøde regulativ vi kommer til at høre om. Med sammenlægningen af kommuner landet over bliver de enkelte kommuner så store at afstanden mellem kommune og borger bliver 'astronomisk'. Og da de ansatte i de tekniske forvaltninger bliver mere og mere 'teoretisk' uddannede, ja så kan det vel kun gå den forkerte vej.

Jeg ved ikke om der er et lignende regulativt for min kommune, men jeg vil være ærlig og sige, at jeg kunne ikke være mere ligeglad. Jeg har lige renoveret min 3 kubikmeter 2 kammers kompostbeholder og den skal naturligvis bruges til kompostering af haveaffald (hvilket vel må betragtes som en deponering), hønselort og hvad der egner sig til kompostering fra køkkenet (intet attraktivt for rotter smides på).   
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 25 August , 2010, 06:24 »
Det er da løgn....

Det er helt og aldeles tåbeligt og i modstrid mod alt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 25 August , 2010, 06:46 »
tak for kaffe. Dét var en krig jeg ikke var villig til at tabe frivilligt - hvis altså ikke lige det var fordi det her i området er praksis at spørge mindre og dermed være i fred.

Dengang vi fik afslag på at bygge bjælkehus, men godt måtte bygge hvidmalet træhus, spurgte jeg, om man skulle søge om at male på egen matrikel. Det skulle man ikke. Da jeg så sagde, at jeg da godt kunne bygge hvidt, for jeg kunne jo bare male blåt året efter -der tror jeg faktisk hende miljødullen tissede i bukserne. Og min mand sendte mig bort. Men princippet er det samme. Hvis nogen er fuldstændig udenfor almindelig fornuft men inden for lovens rammer, så bør der stilles spørgsmålstegn ved det -evt. offentligt. De dér politikere har så travlt med at der skal ryddes op i forbud osv. - det her var da et godt sted at starte!! (jeg kan godt komme med et andet eksempel eller 3).

Har du bare modtaget sådan et brev og været i stand til at forholde dig passiv???

Her i kommunen fik vi tilbudt en kompostbeholder dengang vi flyttede ind. Er det så også forbudt at bruge sådan en? Ja jeg kan jo godt afsløre at vores slet ikke er stor nok, så jeg er igang med at lave grundforbedring... øhm... eller noget - og fylde op et sted, hvor jeg synes der trænger. Og ligeledes udelukkende med haveaffald - ikke noget med agurkeender eller brødrester, men masser af visne blade og ukrudt og rådne æbler. Faktisk er det slet ikke henkastning, jeg er blot igang med at forberede næste års squashbed. Nemlig.

Hold kæft hvor er det bare hul i hovedet, mand.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 August , 2010, 07:40 »
ja, vi skulle have lavet kloak.... ok så sendte vi ansøgning -vupti efter 6 ugers ventetid -afslag. de synes ikke at tanken skulle ligge der hvor vi har forslået, men op af vejen. Vores grund skråner en del så den eneste mulighed hvor vandet kan komme af sigselv er... naturligvis ned!
men nej ikke i forholdet til Teknik og Miljø -de vil have at tanken ligger op på bakken -hvordan i alverden skal vi få vandet til at løbe opad af sigselv -skal badeværelset og kummen overfyldes først ?
Efter længere forhandling og besøg på vores grund måtte de erkende at det ikke kunne lade sig gøre og give os ret -meeeen hvorfor alt den bøvl?
Det de har på papirer stemmer bare ikke altid med realiteten ... håbløst -og jeg selv arbejder i kommune -ikke altid nemt siger jeg ikke altid!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lone

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 August , 2010, 08:02 »
Det skal lige nævnes, at 'haven' er på en tønde land, så mængden af hækkeaffald m.m. (især da nabogrunden er ubebygget, så den nabo føler sig af en eller anden grund ikke forpligtet til at holde sin side) er for stor til de almindlige kompostbeholdere. Og indrømmet, jeg henter ikke komposten tilbage, op af skråningen. Men jeg lægger det i tilpas blandede bunker: hønsemøg, ukrudt (det, høns ikke gider spise) afklip fra pilehækken, møg fra kattebakken osv, så det kan omsættes på en ordentlig måde. Og udfra, hvordan spildkornet spirer, vokser op og sætter aks, er det en særdeles sund muld, der kommer ud af det.
Men åbenbart er det mere lovligt at gå og sprøjte sin pletfri græsplæne mod alt fra mælkebøtter til gåsebiller, sådan som en nabo gør. 'Man skal bare bruge 3 gange anbefalet dosis, så dør troldheksene også'! For ikke at tale om at gasse muldvarpe.. Og det vel og mærke i et område, der forsyner Storålborg med drikkevand.
Ikke sært, skruptudserne flygter ind til mig - hvor de er velkomne til at bekæmpe dræbersnegle på miljørigtigvis.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 25 August , 2010, 08:16 »
Hi hi - jeg har lige fået et brev fra kommunen vedr. at "få bragt orden" på mine ulovlige bygninger. Vedlagt var et luftfoto fra sidste sommer - og en tegning af bygningen på matriklen fra FØR jeg købte den. Dvs mindst 22 år gammel..... Så nej, der er ikke overensstemmelse. Gad vide, hvor de har gjort af de tre byggetilladelser og arkitekstegninger som de har fået siden. Den unge mand lød nu også lidt træt da jeg sagde at det var kommunen og ikke mig, der har uorden i tingene. Det havde han vist hørt før.
Angående haveaffald så bor vi i en landsby hvor der bliver brændt lystigt af. Faktisk lidt for meget af og til. Især vådt haveaffald stinker!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 25 August , 2010, 08:38 »
Må jeg be' om mine himmelblå?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 25 August , 2010, 10:07 »
Gad vide hvordan det er med de blade, der falder af træerne og ligger i bunker her? Er det mon haveaffald?
Lone mod dumhed kæmper selv guderne forgæves *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 August , 2010, 10:37 »
Jeg må sige som Erik (Pilegaarden): jeg kunne ikke være mere ligeglad, og dog...
Jeg ville blive RASENDE, hvis jeg modtog sådan et brev, og fare direkte i blækhuset og nedfælde min uforbeholdne mening om den ting. Sådan plejer jeg at reagere, når noget trigger mig for alvor  ;D
Jeg synes ikke man bare skal finde sig i hvad som helst, og da slet ikke i noget så hjernedødt. Hvad miljørigtigt er der i at ligge og køre med sit haveaffald? Om det nedbrydes hér eller dér kan vel være et fedt, så længe det ikke generer naboens øje.
Men der er jo så meget af den slags, og der kommer hele tiden mere. Jeg synes f.eks. osse det er nogle latterlige regler, der skyder langt over målet, der gælder for salg af æg fra vores små, private enheder, men det har jeg før underholdt med her og skal derfor ikke komme nærmere ind på  ::)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 26 August , 2010, 00:08 »
Tjaa. Hvad skal man sige?
Og her hjælper det ikke at sige 'Boller fra Kohberg'

Det er så ikke blot kommunerne der ikke fungerer helt optimalt.

Jeg køber jo 2 gange om året 3 smågrise til opfedning og efterfølgende slagtning. Alt fuldt lovligt og registreret med CHR og registrering i registret mht til flytning af grise, og registreret slagter... og jeg skal komme efter dig.

For nyligt fik jeg så et lille brev fra 'Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri' som det så flot hedder.

De skriver at ifm indførelsen af 'Gult kort' (og jeg som troede at det var rødt kort der var alvorligt, nej spøg til side) har de registreret at der 'muligvis' som de skriver, er fejl i indrapporteringen til 'VetStat' da der ikke er indrapporteret noget forbrug af antibiotika i min besætning og de opfordrer mig derfor til at kontrollere mine oplysninger sammen med min dyrlæge, og rette etc.

Må jeg da snart være fri??

Nu er det åbenbart ved at være mistænkeligt hvis man ikke pumper sine grise med antibiotika.

Må jeg citere Buster Larsen (for dem der er gamle nok :D). Lorte Danmark.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #13 Dato: 26 August , 2010, 00:25 »
LORTE Danmark /d
JEG kræver at få min kompostbunke og pindebunke i fred. Hvor skal pindsvinet ellers bo?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 August , 2010, 07:02 »
Buster Larsen sagde: lorteland.
De skulle spare lidt på de tekniske forvaltninger i stedet for skoler og plejehjem.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)