Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køkkenhaven  (Læst 1916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soren82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Køkkenhaven
« Dato: 29 Januar , 2013, 18:26 »
Hej allesammen.
Ja mine fingre kribler og jeg glæder mig helt vildt til at sæsonen starter. Og jeg ville gerne høre jer herinde hvad i har af planer for hvad der skal i jorden hjemme ved jer. Hos mig selv i køkken haven kommer der: kartofler, gulerødder, pastinakker, hvidløg, løg, salat, og bønner, også har jeg planer om der skal flere forskellige former kål som hønsene skal nyde godt af i vinter tiden.

Også har jeg begivet mig ud i et projekt der hedder at jeg skal til at dyrke mit eget korn både til hønsnene og til mel :)). Men hvad er jeres planer? Derudover kommer der selvfølgelig osse noget i drivhuset :))

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Køkkenhaven
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2013, 19:09 »
i drivhuset: peber, tomater og agurker.
og i højbedene: 2x gullerødder +løg, porer+pastinak, persillerødder+bønner i enderne, rødbeder+ bladbeder+ ærter, squash+ knoldselleri+ grønkål, spidskål+ blomsterkarse+rødkål+ rosenkål og er fast med jordbær fra sidste år. så har ½højbede til aspargser, majs, rabarber stikkelsbær, hindbær og rips, + et halvstort højbed der lige skal gøres færdig inden vi planlægger noget til det.

og vil sige at højbede klart kan anbefales, jeg har haft jord imellem dem men der skal ligges nogle fliser, det bliver så pløret
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2013, 19:12 Fra kristiank »

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Køkkenhaven
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2013, 22:41 »
det eneste jeg ved, er at jeg dropper og ha alt for mange kartofler i år. Vil hellere bruge pladsen på noget andet. Men jeg skal ha fundet på noget og så til kaninerne udover gulerødder, præcis hvad det skal være vides ikke bestemt endnu. Men elers skal der løg, porrer, pastinak, grønkål, gulerødder, knoldselleri og bønner. Hvad jeg derudover får plads til ved jeg ikke rigtigt endnu.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Køkkenhaven
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2013, 22:50 »
Jeg skal have
Porre kartofler ærter gulerødder radiser rødbeder.

Nogle forslag til knoldselleri ?? vil gerne have det så jeg har når der skal koges suppe. Men sidste år kom der ingen knolde toppene blev rigtig store og flotte men ingen knold :(

Så overvejer jeg et højbed til asparges og hvidløg men ved ikke om det bliver til noget.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Køkkenhaven
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2013, 22:55 »
jeg havde sidste år samme problem med knoldselleri. Åbenbart er det meget vigtigt at de bliver udplantet i samme højde som i spirebakken. Dvs at de ikke må sættes dybere. Derudover er de meget nærings krævende så iår fræser jeg en masse hønse-kaninmøg ned i det stykke hvor selleri og porrer skal være.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Køkkenhaven
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2013, 22:59 »
kennet j

du graver et lille hul ca et spadestik ned, en lille firkant fylder op med godt omsat møj en lille sjat kalk ca ½ dl, tjæder det lidt ned fylder efter med jord og udplanter , dette gøres ved hver, de skal ha noget at leve af, evt kan der supleres med ekstar gødning, hen på sommeren, hvis du har lidt fra under pindene

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Køkkenhaven
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2013, 23:02 »
Romanie-salat, squash og bok choy-salat (mest til ænderne)

Feldsalat og portulak (til ænder og høns)

Solsikker (mest til høns - og nok også havens fugle..)

Hestemynte og guldvalmue til at lokke insekter til

Herudover gulerødder, radisser, grønkål, rødbeder, bladbeder og hvad børnene finder på.

Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mbs89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: Køkkenhaven
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2013, 23:06 »
Tjaa i år har jeg tomater, agurker, chilier, ærter, bønner, spinat, løg, hvidløg, asparges, grønkål, rosenkål, porrer, gulderødder og kartofler.. Har desuden en pokkers masser jordbær planter, hindbærbuske og brombærbuske som hver sommer næsten overproducere bær.. 

Offline Soren82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Køkkenhaven
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2013, 23:24 »
Lækkert og se alle jer der skal ha noget i køkken haven. Og jeg får der osse lidt inspiration af jer andre til hvad jeg ellers skal ha i køkken haven. Spinat er der osse helt sikkert noget keg skal ha i min have :-)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Køkkenhaven
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2013, 23:27 »
Spinat er godt. Men det er meget omdiskuteret i forhold til fjerkræ. Jeg har ikke taget stilling.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mbs89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: Køkkenhaven
« Svar #10 Dato: 30 Januar , 2013, 00:07 »
Ja spinat er lækkert, er det meget omdiskuteret i forhold til fjerkræ?? Så vidt jeg ved indeholder det ikke noget som skulle være skadeligt for dem..  :o

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Køkkenhaven
« Svar #11 Dato: 30 Januar , 2013, 00:52 »
Jeg ved ikke om det er så omdiskuteret i Danmark, men i hvert fald andre steder. Vist noget med at oxalsyren binder kalken, så man ender med vindæg, hvis de får for meget. Der skulle også være noget med nitrat/nitrit og måske et problem mere.

Men der er også nogen som hævder at fodre med det i stor stil uden problemer. Jeg ville selv tjekke lidt op på det, inden jeg begyndte at fodre med store mængder især rå spinat.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mbs89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: Køkkenhaven
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2013, 01:15 »
Hhmm okay, sidste sommer prøvede jeg at give dem en håndfuld spinat men de ville ikke have det, så har ikke prøvet at give dem det siden og så spiser vi det jo selv..  ;D
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 18:44 Fra mbs89 »

hoejberg

  • Gæst
Sv: Køkkenhaven
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2013, 08:11 »
Her er planen for vores (min) køkkenhave.
Bønner, sojabønner, kartofler, løg, gulerødder,porrer, aubergine,squash, spinat ( til menneske mad  ;) ), asier, drue agurk, lidt forskellige salater,lidt rødbeder og forårsløg, radiser, persille og pastinak. Og lidt blomster til at tiltrække insekter og måske lidt grønkål til høns og ænder  ;D
Jordbær, hindbær,solbær, stikkelsbær,ribs, rabarber, løvstikke og lidt kryddeurter.
I drivhuset tomater, agurker, basilikum og måske et par pebersnack.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 12:56 Fra hoejberg (Annette Højberg) »

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Køkkenhaven
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2013, 08:21 »
Citér
sojabønner,
Har du erfaringer om  sojabønner? Jeg har lagt mærke til at div frøfirmaer har begyndt at tilbyde frø til soja. Hvilken  sorter? Jeg har forstået at  tyskerne og engelsmannene er  i gang at fremavle soja som er  mere kuldetolerant. Avler du på friland eller i drivhuset? hvordan bruger du soja bønner?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand