Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Friske kyllinger dør  (Læst 9442 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Delodia

• Gæst
Friske kyllinger dør
« Dato: 09 Juni , 2010, 16:26 »
Her til morgen da jeg var ude at fodre, kastede mine 6, 6 uger gamle Jersey kæmper sig som altid over maden. I eftermiddag kommer min 3 årig datter ind og siger henkastet at "kyllinger død". Jeg tænkte først at de nok bare lå og dasede den af, da hun ikke helt har begreb om døden endnu. Men ganske rigtig, 2 kyllinger lå stendød i buret. Jeg undersøgte dem, og det eneste jeg kunne finde var lidt blodigt afføring og blod fra endetarmerne. Hvad kan det være? de var ganske friske her til morgen, uden tegn på at være den mindste smule syge. Jeg frygter lidt for de resterende 4 (samt de andre høns og kyllinger der, dog går i et andet hønsehus).

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Friske kyllinger dør
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2010, 17:16 »
Ja det er næsten helt sikkert coccidiose..jeg fik for et par år siden også dette problem hos mine kyllinger..der døde en del inden jeg fik købt medicin til dem..men jeg mener det koster over 300 kr..så hvis du kun har 4 kyllinger tilbage og de allerede er "smittet" så kan det blive en dyr fornøjelse..men sådan er det jo at ha dyr..

Planlægger du at få flere hold små kyllinger eller selv at udruge nogle, kan jeg anbefale at bruge pulveret som forebyggende, en smule i drikkevandet de første 4-6 uger(der er risikoen for problemer som regel størst) det har jeg haft succes med..
Problemet er nemlig at når først dyrene har bakterien dør de ret hurtigt også selvom de kommer under hurtig behandling..
Krydser fingre for dine 4 kyllinger der er tilbage..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2010, 19:42 »
Der er lidt om fjerkræsygdomme her (PDF fil) :

http://www.lup.as/Materialer/Sygdomsvejviser-fjerkrae.pdf

Delodia

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2010, 19:46 »
Tak for jeres svar, det var også den konklusion jeg kom frem til efter at have læst mig lidt frem.
Ja det er godt nok kun 4 kyllinger, men jeg har fulgt dem siden de var daggamle og boede på mit toilet :'(
Desuden går der 47 andre kyllinger og 5 store høns et andet sted i haven, så jeg må hellere snakke med Doktor-dyr imorgen, når hesten alligevel skal en tur forbi.

Hvad kan jeg gøre for de resterende 4 kyllinger i buret udover medicinen? Skal der rengøres og desinficeres?

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2010, 08:15 »
Tak for jeres svar, det var også den konklusion jeg kom frem til efter at have læst mig lidt frem.
Ja det er godt nok kun 4 kyllinger, men jeg har fulgt dem siden de var daggamle og boede på mit toilet :'(
Desuden går der 47 andre kyllinger og 5 store høns et andet sted i haven, så jeg må hellere snakke med Doktor-dyr imorgen, når hesten alligevel skal en tur forbi.

Hvad kan jeg gøre for de resterende 4 kyllinger i buret udover medicinen? Skal der rengøres og desinficeres?

Fodrede du dine kyllinger med økologisk startfoder?

Der er normalt "pencilin" mod coccidiose i det "normale" startfoder, men det kan også købes uden, øko, jeg selv køber altid med, du skal altid huske og spørge forhandleren inden du køber.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2010, 08:24 »
Min forhandler (eller rettere: forhandlere) fortæller at medicinen er taget ud af startfoder og andet fjerkræfoder til hobbybrug, altså i sække. Er man derimod industriavler og køber i tonsvis - så ER der medicin i..... Hvor køber du foder MED medicin?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2010, 08:37 »
Så vidt jeg har forstået, så er der da stadig medicin i Møllerens fjerkræstarter.  Jeg er ganske vist ikke sikker.. da jeg køber det i løssalg, så indholdsfortegnelsen følger ikke med i prisen  ;D

Og det må jeg så tro på og undvære æg.

Men på http://www.hk-hornsyld.dk/p55.asp?gclid=CLqH3sLzlKICFUp_3god1hguDQ , findes der en pdf-fil som hedder Møllerens fodertips.. Og der står deres foder indeholder et coccidiostat

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2010, 10:20 »
Har lige været i telefonisk kontakt med min leverandør, det startfoder jeg køber er beriget med coccidiostat.

Der er iflg. leverandøren, ikke noget lovkrav mod coccidiostat, der skal bare være mulighed for at vælge uden, og det gør du ved at købe økologisk.

Personligt ville jeg ikke købe uden.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2010, 10:35 »
Tak :). Så skifter vi til Møllerens. I betragtning af alle de sprøjtegifte, vi allesammen får i føden - så betyder det nok ikke alverden med lidt medicin.... Jeg skal ihvertfald ikke have spinat i år. Den mark, der ligger ved siden af vores hus, er nu sprøjtet seks gange. Planterne kom op af jorden for tre uger siden :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Delodia

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2010, 18:38 »
Nå jeg har snakket med en dyrlæge idag, ende med speciale i fjerkræ.
Jeg har fået en recept på noget medicin, som jeg kan hente på apoteket imorgen. Jeg håber det er tidsnok, for jeg fandt igen frisk blod i kyllingehuset idag, dog virker de alle 4 friske og spiser godt til. *k

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2010, 18:45 »
Hvad når kyllingerne bliver ældre? Jeg overvejer at gå over til økologisk foder så snart som muligt, men jeg har aldrig tænkt på at mit almindelige foder indeholder medicin.

Kan jeg forvente dødsfald hvis jeg går over til økologisk voksefoder og æglægningsfoder? Hønsemøget ender jo med tiden i min køkkenhave og æggene i mit køleskab. Og da jeg gerne vil have børn på et tidspunkt vil jeg gerne undgå for mange kemikalier og hormoner i mine omgivelser, på den anden side vil jeg gerne have sunde og raske høns og kyllinger /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2010, 18:59 »
Jeg bruger kun økologisk foder.... Og har ikke haft coccidiose.

Der må ikke sælges foder med cocciodistat, med mindre at forhandleren registrerer hvem der sælges til. Og det vil foderstofferne ikke til private.
En tidligere diskussion om det her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=4413.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2010, 19:21 »
Jeg var i foderstoffen i dag, for bla. at købe startfoder til de kyllinger, der forhåbentligt klækker i weekenden. Jeg fik det svar at coccidiostat ikke længere er lovligt at tilsætte foderet. - Jeg har det meget som, Johanne, men er også vildt bange for at få syge kyllinger. - Det bliver vores første kyllinger og vi glæder os ubeskriveligt!!! *p
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2010, 19:35 »
Hej...
Og undskyld jeg sådan blander mig og gør kludder i din tråd...
Men jeg tror at man skal passe på med at være så overhysteriske med brug af medicin og sprøjtegifte generalt.... Selvfølgelig risikere man ikke at indtage medicin, penicillin eller andet ved at holde sine høns raske. Dyrlægen skal og vil selvfølgelig oplyse hvis der er en tilbageholdelsestid af både æg og kød.... Men er det så bedre at lade dyrene dø en elendig død, hvor tarmen stille og roligt opløses så de hverken kan optage vand eller foder....?  :o

Jeg ved at der er store holdninger i spil når man snakker økologi, så den kan vi måske tage en anden gang....  :-\

Med hensyn til sprøjning af marken.... Ja det skal sprøjtes efter afgrøden er kommet op. Man sprøjter jo for ukrudt der spirer sammen med afgrøden også selvfølgelig for sygdomme og skadedyr i selve afgrøden. Eftersom jordmidler ikke er tilladt i landbruget længere (men bruges flittigt i haverne rundt omkring og i meget voldsomme mængder) ja så er det altså nødvendigt at sprøjte flere gange i samme mark....

Jeg synes bare at folk rundt omkring er lidt for hurtige til at gøre landmanden til skurken, når man i mange tilfælde også lige burde kigge på egne vaner inden man peger fingre. Hvis alt landbrug i Danmark skulle drives økologisk, ja så kommer vi ud i en mindre fødevarekrise i landet og så kommer almindelige daglige varer til at koster 10-20 gange MERE end de økologiske gøre i dag... Der bliver simpelthen ikke dyrket nok på de økologiske marker og desuden forurener det også vores miljø og klima mindst lige så meget at producere en sæk øko foder i forhold til en sæk konventionelt foder... Økologer kører RIGTIG mange gange på markerne i forhold til det konventionelle og det koster meget diesel samt der frigives en masse metangas fra jorden for hver behandling...

Det var bare lige det jeg havde på sinde.... Håber ikke at jeg har trådt nogle over træerne.... ;)

Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2010, 19:40 »
Enig..og det er tankevækkende, at man ikke kan bruge f.eks. dansk korn til menneskeføde pgr. det er så ringe, nej så er det godt med noget udenlandsk korn/kød hvor der virkelig må både gødes og sprøjtes i lange baner..tænk lige over det..

Nå, men tilbage til tråden ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.