Hej...
Og undskyld jeg sådan blander mig og gør kludder i din tråd...
Men jeg tror at man skal passe på med at være så overhysteriske med brug af medicin og sprøjtegifte generalt.... Selvfølgelig risikere man ikke at indtage medicin, penicillin eller andet ved at holde sine høns raske. Dyrlægen skal og vil selvfølgelig oplyse hvis der er en tilbageholdelsestid af både æg og kød.... Men er det så bedre at lade dyrene dø en elendig død, hvor tarmen stille og roligt opløses så de hverken kan optage vand eller foder....?

Jeg ved at der er store holdninger i spil når man snakker økologi, så den kan vi måske tage en anden gang....

Med hensyn til sprøjning af marken.... Ja det skal sprøjtes efter afgrøden er kommet op. Man sprøjter jo for ukrudt der spirer sammen med afgrøden også selvfølgelig for sygdomme og skadedyr i selve afgrøden. Eftersom jordmidler ikke er tilladt i landbruget længere (men bruges flittigt i haverne rundt omkring og i meget voldsomme mængder) ja så er det altså nødvendigt at sprøjte flere gange i samme mark....
Jeg synes bare at folk rundt omkring er lidt for hurtige til at gøre landmanden til skurken, når man i mange tilfælde også lige burde kigge på egne vaner inden man peger fingre. Hvis alt landbrug i Danmark skulle drives økologisk, ja så kommer vi ud i en mindre fødevarekrise i landet og så kommer almindelige daglige varer til at koster 10-20 gange MERE end de økologiske gøre i dag... Der bliver simpelthen ikke dyrket nok på de økologiske marker og desuden forurener det også vores miljø og klima mindst lige så meget at producere en sæk øko foder i forhold til en sæk konventionelt foder... Økologer kører RIGTIG mange gange på markerne i forhold til det konventionelle og det koster meget diesel samt der frigives en masse metangas fra jorden for hver behandling...
Det var bare lige det jeg havde på sinde.... Håber ikke at jeg har trådt nogle over træerne....