Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der kan gennemskue det her regulativ?  (Læst 10293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nogen der kan gennemskue det her regulativ?
« Svar #15 Dato: 15 Juni , 2010, 08:34 »
Tak KEW! *l Men i forhold til "§2 stk 1. indhegnet areal så de ikke kan færdes frit( hegn haven ind)", så ringede min søster til kommunen for at høre hvordan det skulle forståes, hvortil de så svarer at det betyder hønsegård? Skal man så bede om en henvisning til hvor det står skrevet? :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #16 Dato: 15 Juni , 2010, 08:51 »
Christina, hun skal da bare lave en hønsegård (det har hun sikkert tænkt sig alligevel) OG hegne haven. Hvis hun så har dem gående frit i haven og nogen brokker sig, så kan hun begynde at være pernitten og forlange at se hvor det specifikt står skrevet at hun ikke må det ;)
Som een skrev tidligere i tråden, så skal man altså indimellem lade være med at spørge for meget :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 Juni , 2010, 08:57 »
Ja, hun har også en hønsegård og haven indhegnet. Og ja, det med at spørge for meget forstår jeg godt. Men jeg (og hun) har det også bare sådan at vi hellere vil gøre det med god samvittighed, end at gøre det ulovligt og gå og være bange for at blive opdaget...

Offline KEW

• Bruger
« Svar #18 Dato: 15 Juni , 2010, 09:03 »
Jeg mener §2 stk er åben for fortolkning da "skur" = hønsehus og indhegnet areal = hønsgård ELLER/OG indhegnet have.
da der ikke er en klar fortolkning af indhegnet areal. så en lille løbegård til kyllerne når hun ikke er hjemme og en indhegnet have til når hun er hjemme tja så kan kommunen IKKE gøre noget med mindre de modtager en klage da reglerne er åbne for fortolkning
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #19 Dato: 15 Juni , 2010, 09:10 »
Men jeg (og hun) har det også bare sådan at vi hellere vil gøre det med god samvittighed, end at gøre det ulovligt og gå og være bange for at blive opdaget...

Helt ærligt, så tror jeg mere det handler om at den hun taler med på kommunen skal give et svar når der bliver spurgt. Hvis de er i tvivl, så svarer de det de tror/mener/føler er rigtigt, men det bliver det altså ikke nødvendigvis mere rigtigt af... hvis du forstår... ;)

Sådan som jeg læser det regulativ, så er de kommet til at forfatte noget, der ikke rigtig giver mening og som KEW skriver, så vedbliver reglerne at være mere eller mindre meningsløse fordi de ikke magter at revidere dem (sagsbehandleren er jo ligeglad, for hun har ikke høns).

Hvis det var mig, så ville jeg have høns i hønsehus og tilhørende -gård, og indimellem må de komme på tur i den indhegnede have. Jeg kan ikke læse ud af det regulativ, at de ikke må det. For som Finn og Marianne skriver, så må man heller ikke have hund eller kat gående i haven...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline KEW

• Bruger
« Svar #20 Dato: 15 Juni , 2010, 10:45 »
hund og kat hører ikke under husdyr men kæledyr!
husdyr er "slagtedyr" dvs. heste,grise,køer,får,ged,gæs,and,høns,kanin osv.
jeg studsede selv over begrebet her i vejle da vi skulle bygge om og lokal vedtægter blev kigget igennem.
eneste reference til husdyr var disse "slagtedyr" intet fremgik af hund og kat.
i gammel tid blev der jo også sagt husdyr om bondens dyr i stald og på mark. Så endnu et lævn fra fortiden hvor man ikke er fulgt med tiden og brugt et sprog som bruges idag host host..... :-\
Hilsen Kenneth

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 15 Juni , 2010, 11:16 »
Når man taler om høns og et indhegnet areal - vil svaret altid være - hønsegaard. MEN der er ingen der siger at hønsegården ikke må være hele haven, når det er det indhegnede areal.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #22 Dato: 15 Juni , 2010, 12:02 »
Hunde er altså omfattet. De står specifikt nævnt i bekendtgørelsen som at man højst må have 4 hunde. Derudover så bruges diverse regulativet også til papegøjer og parakitter og de slagtes altså ikke. Så dyrehold er altså alle "husdyr" også kæledyr.

Problemet med dette regulativ er jo nok at "gården" skal være 2½ m fra skel, så det er ikke nok at hegne i skel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pete

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 17 Juni , 2010, 11:05 »
Hej Christina. Jeg er journalist på Dagbladet og Sjællandske. Jeg vil gerne i kontakt med dig og din søster, så det kunne være fedt, hvis du ville kontakte mig.
Min mailadresse er peter.korsgaard@sj-medier.dk

Med venlig hilsen
Peter Korsgaard

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 17 Juni , 2010, 22:53 »
Lige til info:

Jeg har skrevet lidt med "Pete", men min søde søster ønsker ikke at medvirke, idet hun driver en privat dagpleje, og derfor ikke ønsker (mere) negativ opmærksomhed fra kommunen (hvem gør i øvrigt det :D) vedr. hendes hønsehold-

Offline KEW

• Bruger
« Svar #25 Dato: 18 Juni , 2010, 12:01 »
kan det give problemer? skulle ikke undre mig...

trode da børn havde godt af at lærer hvordan man omgåes dyr. det kan jeg da jævnligt se her i området at børn mangler.
Hilsen Kenneth

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 18 Juni , 2010, 14:58 »
Ja, vi er heller ikke det mindste uenige... Men kommunen har mange meninger om dyrehold og dagplejere. Jeg skulle selv søge om både at få geder og kat!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #27 Dato: 19 Juni , 2010, 07:22 »
Der er netop faldet dom i en sag omkring en kat i en boligforening. Selv om der var forbud mod husdyr i boligforeningen, så er en lejer uretsmæssigt blevet opsagt fordi hun havde en kat.

Så boligforeningen havde altså ikke ret til at sætte hende ud på grund af husdyr selv om hun bevidst overtrådte forbuddet mod husdyr. Begrundelsen er at katten ikke generer nogen!

Landsretten siger ganske vist, at lejeren bevidst har overtrådt reglementets bestemmelse om forbud mod at holde husdyr, og at hun ikke har bevist at hun havde fået tilladelse, eller at afdelingen stiltiende havde accepteret kattene.

Men landsretten siger videre, at opsigelsen udelukkende kan finde sted, hvis kattene er til gene. Og det er ubestridt af alle parter, at kattene ikke generer nogen.

http://stiften.dk/article/20100618/AAS/706189753

Så hvis dette her kan overføres til høns og regulativer, så kan man altså roligt lade sin høns gå på egen græsplæne, da de jo ikke generer nogen!

Edit sjove stavefejl...
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2010, 08:16 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 19 Juni , 2010, 20:57 »
Ej, hvor vildt!! Tak for info! /o