Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der kan gennemskue det her regulativ?  (Læst 10292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Nogen der kan gennemskue det her regulativ?
« Dato: 08 Juni , 2010, 21:37 »
Sagen er den, at min søster som bor i Stenlille, ifølge dette regulativ: http://www.soroe.dk/everest/showdoc.asp?id=080505110416&type=doc&pdf=true ikke må have sine høns gående frit i haven, selv om haven en hegnet ind, og de ingen hane har...

Det er denne side: http://www.soroe.dk/CMS/site.aspx?p=782 som linker til Stenlilles regulativ.

Nå, men er der nogen der kan gennemskue, om regulativet stadig er gældende, selv om den er lavet i 1994? De har nemlig en KÆMPE have, som nærmest er skabt til fritgående høns...efter min mening ihvertfald :D

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Nogen der kan gennemskue det her regulativ?
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2010, 21:43 »
Christina, der står da bare, at der skal være hegnet, så de ikke kan gå frit, gør der ikke??? Jeg forstår frit som i "udenfor matriklen"...
Men måske er jeg på afveje ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2010, 21:47 »
Hvis det gælder, at høns ikke må gå frit i haven, gælder der også, at hunde, katte osv heller ikke må gå frit, for der står "dyrehold".
Jeg ved ikke om den bekendtgørelse, der henvises til stadig er gældende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2010, 22:58 »
Jamen, min søs ringede faktisk ind for at høre om de måtte have dem gående på egen matrikel, hvis haven var hegnet ind, og det fik de at vide at de ikke måtte?!

Synes det er SÅ irriterende og unfair med de regler!!! Hvad kan deres høns genere, så længe de er i egen have :(

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2010, 23:33 »
Hmm... Ja det er lidt sært  ::)  Der kommer flere og flere restrektioner for hobbydyr, mens man kæmper en kamp for at produktionsdyr skal få det bedre, fritgående søer osv. Det er ikke altid at man lige kan finde logikken...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2010, 23:46 »
Der er ingen logik.
For mange kokke, fordærver maden. Som man siger.

Når det er sagt - hvis man ikke spørger om lov får man heller ikke et afslag  ;).

Kommer der efterfølgende klager, må man jo så forholde sig til dem. Klager kan i mange tilfælde hindres ved lidt leverancer af gode æg til naboerne. Som jo så heller ikke må forekomme medmindre man er godkendt, som du er Christina.

Puha, jeg har en fornemmelse af at der er ganske mange småkriminelle på dette Forum. Eller skal vi kalde det Civilt Ulydige Borgere.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2010, 00:27 »

Klager kan i mange tilfælde hindres ved lidt leverancer af gode æg til naboerne. Som jo så heller ikke må forekomme medmindre man er godkendt, som du er Christina.

Haha, Christina er som en af de få godkendt til at have naboer  ;) ;) ;) ::) ::) (eller noget)

Puha, jeg har en fornemmelse af at der er ganske mange småkriminelle på dette Forum. Eller skal vi kalde det Civilt Ulydige Borgere.  :D

Ikke mig  ;D Jeg er bare glemsom - ligesom dem som altid lige glemmer et par handsker, mobiltelefonen eller et tørklæde når de har været på besøg. Jeg har det med at glemme en bakke æg på folks køkkenbord  ::)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2010, 06:39 »
Enig med Marianne, der står dyrehold, så hvis det gælder for høns, så gælder det for alle dyr.

Har vi ikke en byrådspolitiker i området med kat eller hund som vi kan anmelde til kommunen for at overtræde regulativet, det kunne være hyle-morsomt.

Dette regulaiv er efter en bekendtgørelse som er ophævet, og andre kommuner har efter kommunesammenlægningen sagt at deres regulativer ikke længere er gældende, så jeg vil mene at det ikke længere gælder, men kommunen mener åbenbart noget andet.

Men altså, hvis haven er indhegnet og hønsene bliver der, så er det godtnok svært at forestille sig en kommune gå ind og gøre noget.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2010, 07:36 »
Så vidt jeg husker er formuleringen i Svendborgs mærkelige regulativ nogenlunde den samme (Der står bare fjerkræ istedet for dyr). Da jeg ringede til dem sagde de først, at det betød altid hønsegård. Den næste sagde, at det betød bare de skulle holde sig på matriklen...
Synes bestemt nogen bør meldes for løs kat... :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2010, 07:55 »
Har vi ikke en byrådspolitiker i området med kat eller hund som vi kan anmelde til kommunen for at overtræde regulativet, det kunne være hyle-morsomt.
*g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2010, 08:23 »
Jeg kom til at tænke på om din søs ikke kunne ringe og spørge, om deres hund må gå frit i haven, eller om de skal indrette en hundegård? Så kan hun jo henvise til, at det står i deres regulativ, og hvor det i hvert fald for høns tolkes sådan, at høns skal være i hønsegårde.
Sikke en sjov debat, der kunne komme i de lokale aviser, hvis det kom frem, at dyrehold kun må være i gårde i haven, det kunne helt sikkert få hunde- og katteejere op af stolen. *f
Vi nærmer os jo agurketiden, så der ville sikkert være en journalist, der ville tage imod historien med kyshånd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2010, 08:43 »
Det skulle ikke undre mig om ikke de selvsamme mennesker af og til tager ud i den store verden, hvor de fryder sig over de forskellige markeder og landet farverighed samt nyder diverse egnsretter. Hvorfor skal Danmark gøres så forfærdeligt kedeligt?

Når jeg af og til læser på det svenske fora, kan jeg se, at de har hønsebyttedage, at de alle sælger æg ved vejen o.s.v, men jeg har ikke sat mig ind i om det også er forbudt derovre, men ingen har nævnt det.

VH Gunni.

Offline Iben Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2010, 08:56 »

Den var god Erik  <H
Og jeg tror iøvrigt at du har fuldstændig ret! *e

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Juni , 2010, 21:15 »
Det kunne være sjovt at høre hvad de ville sige, hvis man klagede over at naboen havde en hund gående løs i haven ::)

Dette regulaiv er efter en bekendtgørelse som er ophævet, og andre kommuner har efter kommunesammenlægningen sagt at deres regulativer ikke længere er gældende, så jeg vil mene at det ikke længere gælder, men kommunen mener åbenbart noget andet.

Finn, ved du om man kan læse noget sted at bekendtgørelsen er ophævet? Regulativet...bliver det så i princippet ophævet? Jeg vil virkelig gerne finde noget sort på hvidt, der beviser at det ikke gælder mere  :-\

Det kommer i øvrigt ikke til at være sådan at hønsene kommer ind til naboerne eller noget. Det er en indhegnet have :)

Jeg kom til at tænke på om din søs ikke kunne ringe og spørge, om deres hund må gå frit i haven, eller om de skal indrette en hundegård? Så kan hun jo henvise til, at det står i deres regulativ, og hvor det i hvert fald for høns tolkes sådan, at høns skal være i hønsegårde.
Sikke en sjov debat, der kunne komme i de lokale aviser, hvis det kom frem, at dyrehold kun må være i gårde i haven, det kunne helt sikkert få hunde- og katteejere op af stolen. *f
Vi nærmer os jo agurketiden, så der ville sikkert være en journalist, der ville tage imod historien med kyshånd.

Jamen, jeg får bare helt vildt lyst til at gøre det!!!!

Offline KEW

• Bruger
« Svar #14 Dato: 14 Juni , 2010, 22:53 »
den gamle bekendtgørelse fra sorøkommune skal du som udgangspunkt regne med er gældende.
men som finn rigtigt nok siger så bortfaldt mange af disse under kommunesammenlægningerne MEN mange kommune har valgt at adoptere de gamle bestemmelser fordi de ikke magter at revidere dem og da der ikke er nogen der stiller spørgsmålstegn så bliver de ikke ændret selv ikke hvis de er fra 1890 :o (jeg har selv stiftet bekendtskab med dette fenomen ang. husstands vindmøller).

den gamle sorø bekendtgørelse siger:

§2 stk 1. indhegnet areal så de ikke kan færdes frit( hegn haven ind)

stk 2. hold hegnet 2,5m fra skel til nabo og bygger du et hus på mere end 10kvm så skal det anmeldes til kommunen.
    stk 3. lugtgener ja det giver sig selv...

stk 4. der er kun begrænsning på morgen timerne så klokken 0700 så må hanen gale, natten vurdere du selv eller du kan kigge på hvornår solen går ned de enkelte dage.
jeg kan henvise til en side ved statens luftfartsvæsen hvis aktuelt ;D

den af statens bekendtgørelse nr. 366 af 10.maj 1992 er erstattet af nr 1517 af 14-12-2006

så over holder du de 4 øverste regler og ikke overstiger 30 høns så overholder du begge bekendtgørelser.

ret mig hvis jeg tager helt fejl og ikke har læst reglerne som fanden læser biblen. :D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.