Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diagnose søges!  (Læst 4934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Diagnose søges!
« Dato: 06 Juni , 2010, 21:37 »
Min store høne har skrantet det sidste års tid.

I starten nøs hun indimellem, og det accellererede hen over vinteren. Her i foråret begyndte hun at have hvæsende vejrtrækning indimellem. Dvs. mest når hun blev ophidset, eller skulle løbe først hen til godbidder osv :)

For ca. en måned siden, kontaktede jeg dyrlægen, som ikke var i tvivl om det var lungeorm. Han sagde, at symptomerne var helt klassiske, og hønsene fik alle ormekur, og den angrebne høne fik et medikament hun skulle have dryppet i halsen én gang. Dvs. hønsene skulle være ormefrie nu, og hønen havde en god periode, hvor man ikke kunne høre vejrtrækningen, og kun lidt nysen /o.

Umiddelbart efter ormekuren, blev der et par stykker snottede. De fik nu en gang penicillin, og de snottede blev isoleret. Alle har i vinters og under sygdommen fået "hønseguf". Nu er alle tilsyneladende på toppen. De har alle haft lidt "tynd mave", som jeg tror skyldes medicinen.

De sidste 3-4 dage er min nysende høne dog blevet dårligere. Hun lægger ikke æg (de sidste 3-4 dage), og vejrtrækningen er igen blevet hvæsende. Hun holder indimellem hovedet op, og åbner næbbet. Helt klart har hun det ikke godt. Jeg har prøvet at optage det via mobil, men jeg kan ikke få det her på Forum >:(

Jeg lægger det ind når/hvis jeg finder ud af det. Tror det vil være nemmere at hjælpe, hvis I kan se adfærden.

Håber nogle sidder inde med en diagnose, så hun kan få den rigtige hjælp. Bliver ikke ved med at have råd til "dyr"-læge :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Diagnose søges!
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2010, 21:42 »
For mig at se er det en "genbehandling" du har brug for (eller rettere: hønen har brug for ;)) og dermed til en helt anden takst. Af og til er man dog nødt til at minde dyrlægen om at det netop er "genbehandling" ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

smilla25

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2010, 21:42 »
Hmm... uden at have så frygtelig meget forstand på det, kom jeg lige til at tænke på gabesyge? Når du skriver det med at den åbner næbbet og kommer med nogle lyde..... Man kan læse om det her på forummet... (havde en syg kylling for nogle uger siden, læste selv om det på det tidspunkt ;) )

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2010, 21:52 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2010, 22:11 »
@bettina30. Det ligner fint det viste link. Mener bare at kunne udelukke "gabesyge", som jo skyldes orm. Orm er der jo behandlet for.

I den anden tråd tales der også om betændelse (i luftvejene). Det kan jeg jo også afvise? Den har jo fået penicillin og er færdigbehandlet. Desuden vil jeg mene, at hønen ikke ville have overlevet, så længe (startede jo sidste år), hvis det var en lungebetændelse el. lign.

Pyha, overvejer lige til imorgen, om de ikke skulle starte på en omgang ormekur igen. Synes bare hønsene efterhånden har fået så meget medicin, at de skal sendes til kommunekemi når de dør ;).

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2010, 22:16 »
For år tilbage kunne man købe ormekure i håndkøb, men det holdt man op med, og så vidt jeg husker var det fordi man fik resistente orm. Så man kunne måske forestille sig, at de alligevel ikke har været kurerede ??? Har du prøvet at give dem saltsyrekur?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2010, 22:45 »
Nej, jeg har ikke prøvet saltsyre-kuren.
Min teori er, at hvis saltsyre-kuren virker mod orm, må det nødvendigvis være mod de orm der er i mave-tarm-kanalen. Det er jo dén vej midlet kommer. Ved orm i lunger og svælg/næb skulle disse organer jo ikke få midlet. Er det bare mig der har en helt forkert tankegang mht. midlets virkemåde. Forklaringer modtages med kyshånd!
Tror selv, det stadig er orm der generer, så vil under alle omsændigheder prøve en behandling mere. Alternativet er jo øksen, hvis der ikke kommer en snarlig bedring. Det er bestemt ingen fornøjelse, at se på hønen pt.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2010, 22:54 »
Jeg havde en høne der havde en hvæsende vejrtrækning, Jeg tænte en røgtablet i hønsehuset med hønsene i, og vupti lød hun meget bedre, der skulle både tag utøj (Hvis der er noget sådan) og rense hønsenes luftveje
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1308
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2010, 23:14 »
Frida.
Har du prøvet at give dine høns en saltsyrekur.
Det er 'desværre' ikke nær så bekosteligt som Dr. Dyr, til gengæld hjælper det hvis det er orm.
20 ml til 10 liter drikkevand, og de høns som ikke viser tegn på sygdom tager heller ikke skade af denne kur. Kuren fortsættes i en uge.

Er det luftrørsorm/gabesyge er der nogen der siger at et par dråber jod i drikkevandet skulle hjælpe. Dette har jeg dog ikke selv prøvet.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2010, 08:23 »
Nu har jeg taget en beslutning.

Jeg prøver den omtalte saltsyrekur. Har lige hældt det i hønsenes drikkevand, og de står i kø for at få noget at drikke ;D Den omtalte høne får derudover også dråberne fra dyrlægen i næbbet, og ormepulveret får hun koncentreret på rejer eller majs. Hjælper denne omgang ikke, må hun til de evige hønsemarker. Det er ikke et rimeligt hønseliv, hun har pt.

Tusind tak for alle jeres forslag og ideer. Røgtabletten var f.eks. helt ny for mig, den kunne jeg også finde på at prøve /o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2010, 09:14 »
Det synes jeg lyder som en god beslutning! /o
Jeg har prøvet røgtabletter til mine høns to gange. Første gang med rigtig god effekt, anden gang virkede det overhovedet ikke. Og de er altså lidt pebrede (se hos america). Jeg har dem dog liggende i medicinskabet, hvis man nu skulle støde ind i den slags panik, hvor alle kneb tages i brug og helst på en gang. Er det der du er nu ::) -så prøv dem, de er ikke skadelige ;D

Jeg kryder fingre for dine høns!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2010, 21:46 »
Jeg lige komme med en opdatering. Tror budene på orm var korrekte, trods tidligere behandling.
Siden sidst besluttede jeg at "skyde spurve med kanoner". Dvs. medicindråber i næbbet, pulver mod orm, som egentligt skulle opløses i vandet. Jeg har så valgt at drysse pulveret på majs og rejer og så give til hønen. Hun kunne dog smage når der var medicin på godbidderne, og nægtede at tage det. Nu blander jeg pulveret i en teskefuld yoghurt, og så gives det i næbbet med en engangssprøjte.

Igår var hønen meget skidt tilpas. Halen hang på hende. Var begyndt at blive bleg og kunne næsten ikke spise, for hun havde ikke luft til det. Hun stod næsten konstant med åbent næb, og den rallende lyd <W Rigtigt væmmeligt at se og høre på :'(
Idag ringede jeg til min mand, og sagde at han skulle aflive hende. Han ville dog ikke idag, da børnene skulle komme alene hjem, uden nogen voksne til at fortælle hvor hønen var :-[
Her i eftermiddag, har hun fået farven tilbage i kammen, hun støvbader, og bestemmer over de andre igen. Nu har jeg købt solsikkefrø og hampefrø til hende, er det mest fede jeg lige kunne komme i tanker om, og hun spiser med stor appetit.
Nu håber jeg bare, at det er fordi hun er ved at komme sig /o, og ikke bare en opblomstring inden hendes endeligt.
Det korte af den lange historie her er, at jeg ikke ved, nøjagtigt hvad det er der virker, men det er jo også underordnet. Nu fortsætter jeg behandlingen i 14 dage, hvor jeg sidste gang kun skulle give en uge.
Eller er der andre idéer eller gode råd? Er åben for al info /o
Tak for jeres hjælp indtil videre *b *p

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2010, 22:18 »
Det lyder da herligt! Tillykke med det. Og tak fordi du deler det med os andre - det lærer man af /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand