Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Død kylling :(  (Læst 5335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

• Passiv bruger
Død kylling :(
« Dato: 01 Juni , 2010, 15:23 »
Det er blevet 23. dagen i min rugemaskine, og i morges klækkede en lille Maran. For mindre end en time siden kiggede jeg til maskinen, og der var ikke hul på andre æg. Da jeg nu har for 2 minutter siden kiggede igen, var der en lille stjerne i ægget, og et lille næb stak ud. Jeg iagttog ægget, og opdagede at kyllingen ikke trækker vejret. Næbbet er skilt en lille smule ad, og det bevæger sig ikke når kyllingen burde trække vejret. Heller ingen lyd fra ægget. Den levende kylling havde skubbet ægget lidt tættere på varmepæren i min Turn-X maskine. Skal jeg pakke ægget forsigigt op, eller er løbet kørt??  :-\
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

karina dj

• Gæst
Sv: Død kylling :(
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2010, 15:26 »
Altså jeg ville hellere forsøge end at lade være... men det kommer for mit vedkommende an på om de skal bruges til avl eller ej  :-\

Har selv pakket op idag fordi mine kyllinger havde ligget over 1 døgn med hul i ægget bare... men pakkede ikke helt ud, hjalp dem bare halvvejs ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2010, 15:26 »
Det eneste du risikerer er vel at pakke en død kylling ud. Prøv lige så forsigtigt. Måske er der stadig liv i kræet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2010, 15:27 »
Tak. Prøver mig frem, og melder tilbage.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2010, 15:42 »
Stjæl evt. din mors hårtørrer og se om du kan få liv i dem med den
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2010, 15:46 »
Er det ikke bedre at lade den ligge i maskinen???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2010, 16:01 »
Jeg ville hjælpe den, og så lade den ligge i maskinen og tørre.
Pas på med hinden, der sidder blodkar i den, og derfor kan man måske forsigtigt rive lidt i den, men passe på/stoppe, hvis der kommer blod. Kyllingen skal selv sørge for at få stoppet blodtilførelsen fra de blodkar, før den er klar til at smide hinden. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2010, 22:33 »
hvordan er det gået med kyllerne Andreas?

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2010, 20:34 »
Ja det var en ret skidt omgang. Kyllingen gik til, og de andre æg blev aldrig til noget. Temperaturen gik også lidt amok, da vi jo havde det ret varmt igår :-\ . Heldigt at jeg har nok Maran æg ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2010, 21:57 »
Ej øv Andreas! Men trøst dig med du ikke er den eneste der ærgrer sig over små døde kyller  :-[
Jeg måtte tælle 3 fra her til morgen  /d

Held og lykke med de sidste æg så  ;)

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2010, 18:00 »
Opdatering.

Jeg slog et par dage efter de sidste æg ud, og en 5 - 6 ud af 10 var klække klare, men døde. Den lille kylling, som blev døbt: lille kylling, blev sat til at tørre under en varmelampe. Da den var tør bestemte min mor og jeg, os fpr at sætte den ud til de to skrukker med en uge ældre kyllinger. Den blev kigget til mange gange, og alt så ud til at være fint. Dagen efter, da jeg til aften kom hjem fra Lemvig dyreskue, fandt jeg kyllingen helt slap og livløs i skruk buret. Jeg tog den op i hænderne, hvor jeg kunne konstatere at den trak vejret. Jeg kom i tanek om at flere her inde på forum havde brugt en hårtørre til at live kyllinger op med. Hårtørren blev fundet, og kyllingen blev varmet. Vi døbbede den næb i lidt vand, og holdt dens hovde op ad. Den sank vandet, og pippede så lidt. Efter lidt tid blev den mere livlig, men den havde stadig kun så få krafter, at den ikke kunne holde sit hovede, eller åbne øjnene. Vi lagde den under en varmelampe, og håbede at vi kunne få til at "virke" igen. Den fik lidt æggeblomme i en engangssprøjte, og så kvikkede den op igen. Her i eftermiddags er den blevet lidt dårlig igen, så jeg tvivler på at den klare det.  :-\

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2010, 19:17 »
Uuuhh altså de mange små skvat der er kommet i år... Jeg krydser fingre for dig, for det er sjovest at holde liv i sine dyr  ;)