Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: redde gæslinger fra krager  (Læst 5428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mygoldens

• Passiv bruger
redde gæslinger fra krager
« Dato: 01 Juni , 2010, 09:40 »
Hej, jeg har to gæs, der ligger og ruger. Der er også kommen tre gæslinger, som blev taget. Ræven to gasen for den lå uden hoved og uden indvolde og to gæslinger var væk. Den tilbageværende han passede så en ny, der kom dagen efter, men pludselig var den også væk og nu ved jeg det var krager, for to sussex kyllinger på 5-6 uger lå hakkede af dem (tænk det er som om kragerne holder øje med hvornår jeg går ind udefra, for de er der med det samme og blot en lille kop kaffe og så var en kylling hakket til plukfisk).

Nu er der igen en ny gæsling, men så snart mødrene kommer ud af deres hus for at få lidt mad og vand, så kommer kragerne og vil tage gæslingen og hverken gasen, der er tilbage eller de to gæs er hurtige nok. Spørgsmålet er så....endeligt....kan jeg tage gæslingerne fra og have under varme og passe selv indtil gæssene er færdige med at ruge ud, og så håbe, at de vil tager imod dem alle til den tid???

Dorthe

lys sussex, orpington, tværstribet plymouth rock, gæs, moskusænder, skotsk højland, golden retriever...jo jo hvor vi ka´....

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: redde gæslinger fra krager
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2010, 09:45 »
Ja, det ville jeg også gøre. Når de er varmefri  kan du sætte dem ud i flokken. De vil måske ikke blive betragtet som "børn" men vil indgår i flokken. Her har vi ofte sat købte 3-4 ugers gæslinger ud til gasen. Han blev overlykkelig. Når de små havde vænnet sig til en overentusiastisk "far" var det rent Disney....
Så i stedet for at miste flere...
Er det helt unge gæs du har? De virker noget urutinerede. Her havde vi kun problemer med rotter, der gravede sig ind under gåsen og stjal æg og helt små gæslinger. Alle andre fik BANK hvis de kom for tæt på.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2010, 09:47 »
Har du mulighed for at overdække stedet hvor dine gæs går?, det kan da holde kragen væk

Offline mygoldens

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2010, 12:38 »
Ja fik dem som varmefri i maj sidste år, så ja det er "førstegansforældre". Det med at overdække bliver lidt svært for de har næsten en hel lille mark og lille vandhul at hygge sig på. Jeg vil prøve at tage dem fra efterhånden og se om de senere kan enes med de 15 varmefri, som jeg skal hente i morgen. PS har dog fået hegnet ind med tråd og stødhegn hele vejen rundt nu, så jeg håber de trods alt undgår Mikkel. Måske ender det som een stor lykkelig familie det hele alligevel (indtil jul....suk)
Dorthe

lys sussex, orpington, tværstribet plymouth rock, gæs, moskusænder, skotsk højland, golden retriever...jo jo hvor vi ka´....

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2010, 00:46 »
Du kan være helt sikker på at kragerne holder øje med når du går ind.
Det er faktisk en meget udspekuleret fugl !
Bare spørg min hund ! Hvis han ikke har spist sin mad op om morgenen er det det sjoveste scenarie hvordan de prøver at distrahere ham for at komme til madskålen. Han hader dem !

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2010, 08:54 »
I min andegård har jeg sat jernpæle, og bundet seglgarn mellem, med store staniol sløjfer, det lader til at virke, så skaderne ikke flyver der ned. Ja de tager også andemad, hundemad og kattemad hvis jeg ikke har fået det ind.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline mygoldens

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2010, 10:07 »
Har heldigvis ikke mistet flere til kragerne eller ræven (een sagde at når hele halsen på gåsefar var væk og han nærmest var drænet for blod og indvolde, så kunne det være mink eller mår!!). Kyllingerne er vist for store nu og de 15 varmefri gæslinger har ikke deres interesse. Så indtil videre er er fred og ro.

Håber gåsemor nr. 2 snart får gæslinger for det blev kun til den ene overlevende fra den første gåsemor, som jeg ville tage fra, men da der ikke kom flere, så er de to om passe den nu og det er som om, at de har lært noget, for de er meget vagtsomme og passer godt på den, og der skal ikke meget til før mor og barn går ind i deres hus i sikkerhed. Så lige nu er her fred og ro. Moskusandemor ruger og det kan vist heller ikke vare så længe før der sker noget. Jeg har nu aldrig mistet ælliger før, men har fået fat i net, så det ikke frister kragerne.

Ja, det kan være lidt svært, hvem er velkommen af fuglene og hvem er ikke, for der er jo et herligt leben af spurve og andre fugle også, som nyder godt af maden. Jeg havde også et vildandepar, der kom hver dag i lang tid og tog et bad i gæssenes bassin, spiste og tog en lille lur her, men de har vist fundet et andet drop-in, for det er nogle dage siden jeg sidst har set dem (måske er gæssene for hidsige at besøge nu).

Dorthe