Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Race der ikke skrukker?  (Læst 3170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Race der ikke skrukker?
« Svar #15 Dato: 01 Juni , 2010, 23:46 »
Jeg har haft skruk blømsterhøne ..og så syns jeg det nogle flagrende hysse gespenster *gg*
Jeg holder stadig på orloff.
Ked af ræven åd mine og jeg måtte give de sidste væk..... søde, rolige og finurlige hønsebasser
Med venlig hilsen Søs

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 02 Juni , 2010, 09:40 »
Jeg har haft Hellevadhøns. De var rolige og omgængelige og lagde mange æg. Der var godt nok en enkelt, der skrukkede, men det er vist sjældent.

Dem vil jeg gerne anbefale. Det er en hybridhøne og producenten har til huse i nærheden af Dronninglund. De var hverken mere aggressive, dumme, kannibalske eller "maskinagtige" end andre høns. Næsten tværtimod på visse punkter. (Men det får hybridhøns ofte skyld for herinde )

Her kan du læse mere:

www.hellevadhoenen.dk

Held og lykke med omlægning af besætningen :D

(Jeg anskaffede mig af samme grund brune italienere i januar. De skrukker ikke, og de lægger godt med æg. Men de er sky og flyvske og svære at komme i nærheden af )

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2010, 11:57 »
Men de skånske blomsterhøns som jeg har, skrukker slet ikke....endnu  ::)
Jeg har ladet mig fortælle at de sjældent skrukker, men de giver sandelig godt med æg og så er de jo smukke  /o

Her vil jeg så tillade mig at protestere kraftigt  ::)
Jeg har 3 skånske, som alle skrukkede sidste år, *ggg
Men, det er da dejligt at høre, at Australorps godt vil skrukke, jeg har ikke specielt kendskab til dem, men er da blevet lidt mere vidende nu...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2010, 12:43 »
Susanne, må man spørge, hvorfor du valgte italienere i stedet for Hellevadhøns???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2010, 13:23 »
Hmm.. ja jeg sige rjo stadig brakler. Mine 1.3 sølvbrakler kommer til salg på et tidspunkt i efteråret... :D
Sjælden race .. det er jo også spændende.
De skrukker virkelig aldrig og lægger rigtig mange æg. I vinter holdt de pause i knap 14 dage - og det var ikke før i februar.

De kan som sagt flyve, og vi har dem i overdækket gård, men det er nu ligeså meget fordi vi har hunde, som godt kunne finde på at jage dem. Andre jeg kender har dem med en overdækket gård, men lukker dem i haven til vandring hver dag, og det fungerer fint.De bliver hjemme.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2010, 18:19 »
Her vil jeg så tillade mig at protestere kraftigt  ::)
Jeg har 3 skånske, som alle skrukkede sidste år, *ggg
Men, det er da dejligt at høre, at Australorps godt vil skrukke, jeg har ikke specielt kendskab til dem, men er da blevet lidt mere vidende nu...

Ha ha.....Børge, hvor dejligt at høre  ;D Godt at det ikke er ens alle steder  ;D Jeg købte ellers den her fine rugemaskine fordi jeg havde to racer som ikke ligefrem pralede af at være gode til at skrukke og så smider de tre madammer sig så snart maskinen har ruget første kuld ud...hi hi.
Det er så sjovt at høre alle de forskellige historier og det viser jo heldigvis at vi mennesker ikke har så meget styr på dyreverden som vi selv tror ;D
Men der er vist ingen tvivl om at både australorps og blomsterhøns lægge masser af æg og er flotte at se på  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Susanne

• Gæst
« Svar #21 Dato: 02 Juni , 2010, 18:23 »
Susanne, må man spørge, hvorfor du valgte italienere i stedet for Hellevadhøns???

Ja, det kan du tro, du må :D

Jeg var jo pludselig blevet ramt af "Her-står-jeg-i-brugsens-kassekø-og-giver-en-formue-for-æg-selvom-jeg-har hønsehuset-fyldt-med-høns-og-nu-skal-det-være-slut!"

Så der skulle æglæggende høner ind på matriklen. Jeg overvejede Hellevad, da jeg havde haft dem før og var utrolig glad for dem.

Men da jeg samtidig havde fået anskaffet mig en lille rugemaskine og var blevet lidt optaget af at lave/få kyllinger, valgte jeg at kigge på racehønsene MED hane, da jeg så selv kan holde bestanden ved lige. Det synes jeg kunne være spændende i tilgift. Det var begrundelsen.

Det kan man ikke med hybridhøns, da man ikke ved hvordan afkommet falder ud på samme måde som ved racehøns. Der vil man skulle skifte ud hvert andet år (eller hvert - det er jeg lidt i tvivl om)

Jeg vidste ikke hvor urolige italienerne egentlig var, men jeg ville vælge dem igen :D

Deres basken bliver fuldt ud opvejet af,  at de er meget meget smukke at se på. Da jeg ikke anbefaler dem til Frida, er grunden, at hun efterspørger høner, der er rolige og ikke skrukker så let. Og her opfylder hellevadhønen ønskerne.

frida

• Gæst
« Svar #22 Dato: 02 Juni , 2010, 19:51 »
Tror mine overvejelser (næsten) løser sig selv :-\. Har en skruk (mere) som skulle have æg, der skulle klække her på fredag. For en uges tid siden lagde hun sig i den forkerte rede. Hun plejer at være ude om formiddagen, og jeg så hende først om aftenen til "lukketid" ??? :( Tror nu hendes æg er døde :'(. Ved lysning er der ingen bevægelse. Og i lunt vand er der ingen "vrikken".
Det eneste sted jeg lige pt. kan se de har daggamle kyllinger er hos "Hellevadhønen". Derfor tror jeg, at jeg kontakter dem imorgen, og høre om jeg kan hente et par stykker ;).
@ Susanne. Det er den fine sølvhøne (Lykke) jeg fik hos dig. Hun har været alletiders skruk (Meget beskyttende for hendes to æg) /o, så hun fortjener, at få noget ud af hendes anstrengelser.

Susanne

• Gæst
« Svar #23 Dato: 02 Juni , 2010, 22:25 »
Det er jeg glad for at høre, Frida. Hun er en god høne og har fortjent lidt for sine anstrengelser.

Hun skal nok lære kyllingerne op, og jeg tror du bliver rigtig glad for dem.

Held og lykke  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 02 Juni , 2010, 23:20 »
Citér
Men da jeg samtidig havde fået anskaffet mig en lille rugemaskine og var blevet lidt optaget af at lave/få kyllinger, valgte jeg at kigge på racehønsene MED hane, da jeg så selv kan holde bestanden ved lige. Det synes jeg kunne være spændende i tilgift. Det var begrundelsen.
Så jeg kan regne ud at du stadig står i køen
Citér
Jeg var jo pludselig blevet ramt af "Her-står-jeg-i-brugsens-kassekø-og-giver-en-formue-for-æg-selvom-jeg-har hønsehuset-fyldt-med-høns-og-nu-skal-det-være-slut!"
For nu bruger du alle de mange æg til rugeæg *l
Se det "problem" havde du ikke haft med Hellevadhønsenes æg. *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #25 Dato: 03 Juni , 2010, 09:41 »
Så jeg kan regne ud at du stadig står i køen For nu bruger du alle de mange æg til rugeæg *l
Se det "problem" havde du ikke haft med Hellevadhønsenes æg. *f

Hehe! Det kan du have ret i, Marianne *l

( Meeeen, der er skam mere end rigeligt til begge dele :D)

frida

• Gæst
« Svar #26 Dato: 03 Juni , 2010, 16:52 »
Så har Lykke fået hellevad-kyllinger. Hun har taget pænt imod dem, og ligger nu og har kyllinger under sig /o
Ønskede egentligt "racerene", men det var det eneste sted jeg lige kunne se der var daggamle til salg. De var så nye, at de endnu ikke var kønsbestemt. Så jeg blev nødt til at købe 5, for at være nogenlunde sikker på at få bare én høne.
Nu søges nok nogle gode råd til hvordan man ikke får skrukker, så jeg kunne tage lidt forholdsregler næste år.

GKV

• Gæst
« Svar #27 Dato: 03 Juni , 2010, 17:14 »
Nu kan jeg så fortælle at jeg har en Hellevadhøne liggende i stalden og ruge på andeæg ;D ;D,

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #28 Dato: 03 Juni , 2010, 18:15 »
Nu kan jeg så fortælle at jeg har en Hellevadhøne liggende i stalden og ruge på andeæg ;D ;D,

Ja, jeg havde også en enkelt, der ikke havde læst på lektien :D

Held og lykke med dine nye kyllinger, Frida - fik du af de sorte eller de lyse eller...?

GKV

• Gæst
« Svar #29 Dato: 03 Juni , 2010, 18:22 »
For at det ikke skal være løgn så er en af de høner jeg rugede ud i jan. efter Hellevadhønsene også skruk, jeg fandt hende inde i vores lille ekstralejlighed, hvor der har stået åbent siden foråret startede. ;D ;D Der har hun fundet en kattekurv hun mener er perfekt.Høns er dejlige.

VH Gunni.