Susanne, må man spørge, hvorfor du valgte italienere i stedet for Hellevadhøns???
Ja, det kan du tro, du må

Jeg var jo pludselig blevet ramt af "Her-står-jeg-i-brugsens-kassekø-og-giver-en-formue-for-æg-selvom-jeg-har hønsehuset-fyldt-med-høns-og-nu-skal-det-være-slut!"
Så der skulle æglæggende høner ind på matriklen. Jeg overvejede Hellevad, da jeg havde haft dem før og var utrolig glad for dem.
Men da jeg samtidig havde fået anskaffet mig en lille rugemaskine og var blevet lidt optaget af at lave/få kyllinger, valgte jeg at kigge på racehønsene MED hane, da jeg så selv kan holde bestanden ved lige. Det synes jeg kunne være spændende i tilgift. Det var begrundelsen.
Det kan man ikke med hybridhøns, da man ikke ved hvordan afkommet falder ud på samme måde som ved racehøns. Der vil man skulle skifte ud hvert andet år (eller hvert - det er jeg lidt i tvivl om)
Jeg vidste ikke hvor urolige italienerne egentlig var, men jeg ville vælge dem igen
Deres basken bliver fuldt ud opvejet af, at de er meget meget smukke at se på. Da jeg ikke anbefaler dem til Frida, er grunden, at hun efterspørger høner, der er rolige og ikke skrukker så let. Og her opfylder hellevadhønen ønskerne.