Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 100% Nybegynder - 100% Succesrate  (Læst 2499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Delodia

• Gæst
100% Nybegynder - 100% Succesrate
« Dato: 27 Maj , 2010, 21:36 »
For små 4-5 uger siden, fik jeg den pludselige indskydelse at nu skulle jeg holde høns, og efter en tur til Døllefjelde markedet, kom jeg hjem med 3 vildtfarvede Silker, som jeg købte af Sydhavsøerenes Fjerkræklub (desværre endte jeg også med en Silke fra en anden kræmmer, der både snød mig med alderen, tog overpris for den, og vist nok heller ikke overholdte forskrifterne om registrering af køber).

Nå, vel hjemme, gik der vist lidt høns i det, og i et øjebliks momentan sindssyge, tog jeg til Harald Nyborg efter en rugemaskine, for de små silkeæg skulle da lige afprøves. Nu sad jeg så her med den her rugemaskine, og det gik op for mig at hønsene jo max. ligger 1 æg om dagen (hvis jeg var heldig), divider det så med de 24 æg der kan være i maskinen, så har man nøjagtig de dage jeg IKKE kunne vente. Ergo, samme aften, købte jeg 24 Silkerugeæg på nettet, og få dage efter kom de med posten.
De røg fluks ned i rugemaskinen (og en røg på køkkenbordet), desuden kom der 4 af Dølle-silkernes æg med i.

Her lå de så med forkert temperatur i to dage, før jeg fik hvad jeg troede var et ordentligt termometer fra America. Men det svingede som vinden blæste, og i kom også to "numse-termometre" som heldigvis viste nogenlunde det samme, så jeg fik min rettesnor.

Dagene gik, og jeg ofrede efterhånden temmelig mange penge på div. lommelygter fordi jeg ikke kunne vente den uge det tog for mit Powerlux æglyser at ankomme. Vel ankommet flash'ede jeg de stakkels kyllinger i et væk, både nat og dag, for at se efter tegn på liv (at de er lidt lysfølsomme nu, skyldes nok mit misbrug). Der var bonus på samtlige æg, på nær kræmmer-hønen, hvilket egentlig ikke burde været overraskende.

Spændingen var høj, og nåede bristepunktet, da jeg i går morges for første gang løftede låget, og 4 små kyllinger kiggede på mig. Helt euforisk over det fantastiske mirakel, kører jeg mine piger i børnehave, og kommer hjem 20 min efter. Da der lå yderligere 2 to kyllinger troede jeg, at jeg i et øjebliks vandvid måtte have set forkert første gang. Pludselig gik det stærkt, og en efter en poppede de frem. Sent i går manglede der 6 æg, og her til morgen var alle ude på nær én. Her havde hullet i ægget ikke rørt sig i over tolv timer, så jeg tænkte at jeg måtte yde lidt ”start-hjælp”. Efter et par timer kom lilleput ud, og har virket meget afkræftet det meste af dagen, men sendt på eftermiddagen begyndte den at pile rundt mellem de andre.

En fuldstændig nybegynder med en succesrate på 100%, på en billig maskine fra Harald Nyborg, og nu mor til 26 små Silker ...har jeg grund til at være stolt? ...eller følger heldet som bekendt bare de tossede?

« Senest Redigeret: 27 Maj , 2010, 21:38 Fra ICK »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: 100% Nybegynder - 100% Succesrate
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 21:40 »
Fantastisk /o Jeg tror du har været både heldig med befrugtningsgraden og dygtig med rugemaskinen. Godt gået!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 21:42 »
Du glade verden, det var da mageløst, og dybt uretfærdigt  ;D men mange gange tillykke, der er altså krudt i de små silker, du bliver rigtig glad for dem.....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2010, 21:47 »
Hvor stort!! *y

Tørrugede du, eller rugede du uden vand de første 18 dage? :)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2010, 21:52 »
Tillykke med de dejlige kyller
*p !a *p !a *p !a *p !a <L <L <L <O <M
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Delodia

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2010, 21:55 »
Jeg rugede med vand i den ene side, og holdte luftfugtigheden på ca. de 50% som der står i vejledningen. Jeg havde godt læst det med tørrugningen, men da luftfugtigheden hele tiden røg under 30 tænkte jeg, at jeg hellere måtte holde mig til manualen. Gik det ikke, kunne jeg altid prøve tørrugning næste gang ...men det gjorde det ;-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2010, 22:16 »
Tillykke med det fine resultat  <- <- <- <- <-
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2010, 22:39 »
ICK ! JA selvfølgelig skal du være stolt som en pave, RIGTIG godt gået  /o /o

Tak for en god fortælling  ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2010, 22:54 »
wow, hvis dét ikke er et eventyr, så ved jeg ikke hvad er... tillykke, hvor er det bare flot!!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2010, 23:02 »
...eller følger heldet som bekendt bare de tossede?

Hvis det er det der er tilfældet her burde du nok ikke gå løs blandt os andre  ;D

Stort tillykke og godt gået.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2010, 09:38 »
Det er simpelthen bare fantastisk  /o Tillykke med det flotte resultalt, "desværre" er du nu ramt af den uhelbredelige

HØNSEFEBER
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline sette

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2010, 10:01 »
tillykke,håber jeg kan gøre dig kunsten efter -henter i morgen 10 blomsteræg hos Lene (lomo)og har 15 vagtelæg som skal ruges ud sammen med,også i en harald nyborg maskine,så jeg er spændt på om jeg kan få 10 kyller ud af det.

Af de 13 kyller jeg hentede hos lærke er der  5-6 haner i mellem .Vi skal have en del coq au Vin i fremtiden :)
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2010, 10:30 »
Tillykke med det rigtig flotte resultat. <M
Bare vent når du begynder at gøre dig umage og bekymrer dig går det garanteret knap så godt. *f

Det lyder skønt med din forestående hønsefeber som du så tydelig er ramt af, jeg er fuldstændig enig med Louise S.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2010, 11:09 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2010, 11:08 »
Dejligt at høre - tillykke med resultatet - det var rigtig godt. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Delodia

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2010, 22:20 »
Tak for roserne  :)

Hånden på hjertet, så havde jeg heller aldrig drømt om dette resultat. Med den forventning jeg havde fra start, ville jeg være glad, hvis jeg blot havde været i stand til at få en 4-5 kyllinger ud af projektet. Primært fordi jeg ikke havde regnet med at alle æggene ville komme hele frem, og ikke mindst fordi jeg aldrig har prøvet det før.

Nå, indtil videre vil jeg stille maskinen i skabet, for fra 0 til 40 høns på 5 uger (ja, jeg glemte vist at nævne at jeg i mellemtiden har nået at anskaffe mig et par Silker og Wyandotter oveni), så det vist nok mere end rigeligt for denne sæson ;-)