For små 4-5 uger siden, fik jeg den pludselige indskydelse at nu skulle jeg holde høns, og efter en tur til Døllefjelde markedet, kom jeg hjem med 3 vildtfarvede Silker, som jeg købte af Sydhavsøerenes Fjerkræklub (desværre endte jeg også med en Silke fra en anden kræmmer, der både snød mig med alderen, tog overpris for den, og vist nok heller ikke overholdte forskrifterne om registrering af køber).
Nå, vel hjemme, gik der vist lidt høns i det, og i et øjebliks momentan sindssyge, tog jeg til Harald Nyborg efter en rugemaskine, for de små silkeæg skulle da lige afprøves. Nu sad jeg så her med den her rugemaskine, og det gik op for mig at hønsene jo max. ligger 1 æg om dagen (hvis jeg var heldig), divider det så med de 24 æg der kan være i maskinen, så har man nøjagtig de dage jeg IKKE kunne vente. Ergo, samme aften, købte jeg 24 Silkerugeæg på nettet, og få dage efter kom de med posten.
De røg fluks ned i rugemaskinen (og en røg på køkkenbordet), desuden kom der 4 af Dølle-silkernes æg med i.
Her lå de så med forkert temperatur i to dage, før jeg fik hvad jeg troede var et ordentligt termometer fra America. Men det svingede som vinden blæste, og i kom også to "numse-termometre" som heldigvis viste nogenlunde det samme, så jeg fik min rettesnor.
Dagene gik, og jeg ofrede efterhånden temmelig mange penge på div. lommelygter fordi jeg ikke kunne vente den uge det tog for mit Powerlux æglyser at ankomme. Vel ankommet flash'ede jeg de stakkels kyllinger i et væk, både nat og dag, for at se efter tegn på liv (at de er lidt lysfølsomme nu, skyldes nok mit misbrug). Der var bonus på samtlige æg, på nær kræmmer-hønen, hvilket egentlig ikke burde været overraskende.
Spændingen var høj, og nåede bristepunktet, da jeg i går morges for første gang løftede låget, og 4 små kyllinger kiggede på mig. Helt euforisk over det fantastiske mirakel, kører jeg mine piger i børnehave, og kommer hjem 20 min efter. Da der lå yderligere 2 to kyllinger troede jeg, at jeg i et øjebliks vandvid måtte have set forkert første gang. Pludselig gik det stærkt, og en efter en poppede de frem. Sent i går manglede der 6 æg, og her til morgen var alle ude på nær én. Her havde hullet i ægget ikke rørt sig i over tolv timer, så jeg tænkte at jeg måtte yde lidt ”start-hjælp”. Efter et par timer kom lilleput ud, og har virket meget afkræftet det meste af dagen, men sendt på eftermiddagen begyndte den at pile rundt mellem de andre.
En fuldstændig nybegynder med en succesrate på 100%, på en billig maskine fra Harald Nyborg, og nu mor til 26 små Silker ...har jeg grund til at være stolt? ...eller følger heldet som bekendt bare de tossede?