Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jubii så er der kyllinger  (Læst 4426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjærs Mølle

• Passiv bruger
Jubii så er der kyllinger
« Dato: 27 Maj , 2010, 19:05 »
Så kom der endelig kylling(er) - 4 dage over tid.

Vores skrukhøne fik for 25 dage siden æg at ligge på, men da vi flyttede hende efter et par uger gik hun af, og æggene lå en hel nat uden varme. Heldigvis var en af de andre høns også blevet skruk, så vi prøvede at lægge hende på reden, og det gik bedre. Men vi var lidt nervøse for om de var gået til.

Men her i eftermiddag var der så klækket en lille kylling, og der var en anden der var på vej ud. Så nu krydser vi fingre for de resterende 5 æg.  :)

Vi har lidt spørgsmål, for er jo totalt nybegyndere:

1) Hvor lang tid går der normalt før alle æg er klækket?
2) Vi skal på weekendophold imorgen fredag-søndag - kan de godt klare sig alene? Bliver jo lidt "mor-agtig", og vil ikke forlade de små pus....
3) Viser hønemor dem hen til maden (vi har købt startfoder) og gør hun det med det samme, eller først når alle er klækket - og kan de i givet fald så klare sig uden mad/vand indtil da?

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
Sv: Jubii så er der kyllinger
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 19:27 »
Sikke et held at det er lykkedes for jer og jeg skal da nok krydse fingre for at de sidste også klare det. Gik skrukken selv af da du tog det der billed? - Jeg håber også selv på at få kyllinger her inden længe.. Nå, men tillykke herfra!!

Offline Kjærs Mølle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 19:31 »
Nej vi løftede hende af (for at vise vores søn på 5 år kylle rylle). Har godt nok fået af vide at vi ikke må røre for meget på hende, men han skulle dog lige have lov at se.

Her de sidste par dage har vi løftet hende af og på hver dag, for at se om der skete noget. Og hun har hver gang lagt sig pænt igen. Så det håber jeg hun bliver ved med.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2010, 21:03 »
Tillykke med de små! *h

1) Der kan gå ca. 2 døgn...i sjældne tilfælde mere. Bare lad dem ligge nogle dage :)

2) De kan sagtens klare sig. Dog ville jeg ikke lade dem være sammen med de andre høns, hvis ikke jeg kunne tjekke dem flere gange om dagen. Og sørg endelig for at der ikke er nogle små kroge, hvor kyllingerne kan forvilde sig ind i. Jeg mistede 2 kyllinger, ved at de kom om bag ved redekassen, og frøs ihjel, selv om der ikke var vildt koldt :(

3) Det første døgn eller to, har kyllingerne ikke brug for mad, idet de har en indbygget madpakke i form at det sidste blomme fra det æg de lå i :) Jeg sørger dog altid for at både vand og startfoder er til rådighed fra starten, så kan skrukken selv bestemme hvornår det er tid :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2010, 21:10 »
hvis du hælder lidt hirsefrø i foderet er der lidt der kan fange deres opmærksomhed, og som har en fin størrelse for helt nye kyllinger, og giver det lidt olie til maven...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2010, 21:55 »
Velkommen på forum, Jannie  :D
Og stort tillykke med de små  <I
Hvis du stiller mad (jeg blander som regel, startfoder, hirse og smuldret havregryn) lige foran reden og ligeledes et lille vandtårn, så kan skrukken vise de først klækkede kyllinger maden, samtidig med at hun bliver liggende.
Det vil være godt, hvis du lige har nogen til at tjekke på hønsene, for vandet kan vælte osv. og så er det rart at vide, at nogen klarer skærene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kjærs Mølle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2010, 22:16 »
Tak for svarene alle sammen  :)

Så vil jeg roligt tage på weekend, min veninde kommer forbi og fodrer fuglene lørdag eftermiddag, så hun kikker også til hønsene.

Hønemor og kyllinger har deres egen tilbygning, med egen overdækket gård. Vi har dog lukket derud pt. åbner ikke før alle kyllinger er klar, og vi er hjemme til at holde øje med dem.

Jeg vil gå ud og købe hirsefrø imorgen, så de også kan få de i deres foder. Synes jeg har læst et sted, at man skal være obs på deres "numser"....noget med at der kan sidde klumper som man skal fjerne??? Er det nu med det samme, eller først efter et par dage?

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2010, 22:21 »
Det kan være begge dele...men sikkert først om et par dage, hvis det sker :)

Offline Kjærs Mølle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2010, 21:34 »
Status på familieforøgelsen er, at der kun kom en kylling.

Som sagt kunne vi at der var en på vej ud torsdag, men fredag eftermiddag var der en levende kylling - og en der var helt mast ihjel. Men hvilken en det var, ved vi så ikke. Det var nu ikke noget kønt syn  :(

Nu er vi kommet hjem fra weekend, og der er stadig kun en lille kylle. Tror I ikke bare at vi skal kasserer de andre 5 æg, for ellers bliver hun vel bare ved med at ligge der? Er så bekymret for om hun kan finde ud af at passe på sådan en kylling, men det må vi jo håbe. Også når den åbentbart skal være alenebarn ;) Den ligger i hvert fald fint under hende, og der er masser af liv i den når vi løfter hende op.

Kan vi evt. købe nogle kyllinger som er et par dage gamle, så den får selskab? Eller kan det godt gå med at være alene?

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2010, 21:52 »
Ja jeg har også haft lidt af et kyllinge projekt her i weekenden...

Først kom der en lille kylling, der faldt ud af reden så den næsten frøs ihjæl (fik liv i den med varmelampe)

Så fik hønemor trådt et æg i stykker med en kylling der ikke var klar /d den levede 1 time...

så kom der 2 kyllinger der havde det fint ;D men om aftenen da jeg skulle kigge til dem, havde den ene fået viklet sig ind i høne mors lange fjer (silkehøns) og var blevet kvalt >:( jeg måtte klippe den fri af mors numse???
 Altså 2 levende kyllinger... og så en fortidlig født igen, der heldigvis overlevede (nu må vi se i morgen)  de sidste 2 æg var fusere :o men du kan godt putte daggamle kyller ind til din alene kylling, jeg tror det ville være det bedste... men lyt lige til de sidste æg det kan være de pipper og så ville jeg hjælpe dem ud ;D <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)