Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder  (Læst 79320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sette

• Bruger
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #90 Dato: 02 Juni , 2010, 08:46 »
kære marianne
tænker også på dig det er altid hårdt at miste et kæledyr uanset hvordan det sker... *t
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 02 Juni , 2010, 13:39 »
Puha da.

Først et knus! Det er hårdt at miste en, man holder af.
OG så et knus, fordi du skal holde op med at bebrejde dig selv.
Det er ikke din skyld, at Talos døde!
Og du var ikke ude på at forlænge hans lidelser eller andet grumt. Du var ude på at redde hans liv. Du prøvede - og tænk nu, hvis du havde aflivet ham, når han kunne leve?!

Det er en rigtig trist historie. Men jeg synes ikke, du har nogen grund til at bebrejde dig selv noget.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #92 Dato: 02 Juni , 2010, 13:42 »
Har du forresten et link til den hjemmeside, din metacam-fil stammer fra?

Jeg er lige ved at nærlæse den til arbejdsbrug.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #93 Dato: 02 Juni , 2010, 19:57 »
Hvor er det bare frygteligt....sidder her og er helt målløs over hvad I har været igennem med stakkels Talos :( Det gør mig meget ondt for ham og jer *t

Kæmpe knus herfra *b

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #94 Dato: 02 Juni , 2010, 20:06 »
@Marianne Jeg håber at du har sikret dig at vagtdyrlægerne, som vel var dem der slog Talos ihjel, har fået et referat af forløbet. Det er ikke godt når man fejlfortolker akut mavesår/medicinforgiftning og tror at det skyldes en operation flere dage tidligere /d.
I øvrigt håber jeg at du har lagt din skyldfølelse væk. Du betalte jo netop eksperter for at hjælpe Talos.
I øvrigt, hvis det kan være en trøst, så har han næppe haft særligt ondt trods utilpashed og sløvhed. Han fik jo smertestillende medicin og selv om det tog livet af ham, så har det sikkert virket smertestillende, trods alt....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #95 Dato: 02 Juni , 2010, 21:13 »
Det har jeg ikke Tine, jeg googlede og dokumentet består af klip fra tre forskellige steder. Men jeg kan da prøve at se, om jeg kan finde dem igen.
Du kan også gå ind på fabrikantens danske hjemmeside, der ligger deres produktbeskrivelser, og der står faktisk, at man kun skal give katte en enkelt indsprøjtning.

http://www.metacamkills.com/

http://www.ehow.com/list_5790747_side-effects-metacam-cat.html

http://www.metacamkills.com/gypsy.html

http://hubpages.com/hub/Metacam-for-Dogs
Lidt nede på siden er der et afsnit, der hedder: Is it Safe for My Cat?

Der er masser af andre sider, men disse er nogen af dem, jeg var inde på.

Jeg er sikker på at alle de dyrlæger, der arbejder på de to klinikker, der samarbejder, ved alt om historien, for hende, der opererede Talos, sagde at man fremover ikke ville bruge midlet på katte.
Jeg tror desværre, at han havde ondt den sidste nat, for han græd.

Jeg kan ikke stoppe den tanke, der bliver ved at suse rundt i mit hovede, at hvis jeg dog bare ikke havde givet ham den smertestillende medicin, ja, så havde han ligget på mit skød nu og ikke begravet i haven.

Jeg bliver ved at se ham i haven, han plejede at hoppe op på vinduesbænken, når han ville ind, og jeg har bare SET ham hoppe op utallige gange.

Safir savner ham også, jeg ved ikke om han kan lugte noget, men han har bare siddet mange gange nede ved graven og bare siddet, og det er ellers ikke et af hans sædvanlige steder.

Men nu henter vi lille Nike i Stubbekøbing på lørdag, og så får Safir forhåbentlig en ny ven, så han ikke savner Talos så meget. Nikes avler har været så venlig at sørge for at hun er blevet chippet og færdigvaccineret, så vi ikke skal til nogen dyrlæge foreløbig, så jeg har god tid til at undersøge, om der er bedre alternativer indenfor en rimelig afstand, det nytter jo heller ikke at man skal køre i mange timer, hvis der er noget akut.

Under alle omstændigheder, vil jeg fremover forlange at se al medicins indlægssedler, inden det kommer i mine dyr, inden evt. indgreb vil jeg forlange en liste over den medicin man har planlagt at bruge, og også her vil jeg tjekke indlægssedlerne. Det er ærgerligt, at man ikke får den ekspertise, som man forventer og betaler for, men så må det være sådan.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #96 Dato: 02 Juni , 2010, 21:32 »
Hej Marianne, Har lige siddet og læst hele din forfærdelige historie, blev helt ked af det inden i  :'(
Vi har selv 2 katte så jeg kan 110% forstå din frustration, men du gjorde hvad du mente var bedst for ham på det givende tidspunkt, jeg ville selv have stolet blindt på min dyrlæge...

Stor krammer fra mig af !!!
Rest In Peace Talos :'(
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 02 Juni , 2010, 22:07 »
Tak for det Marianne,

Jeg tjekkede lidt op på det med brugen af metacam til kat på arbejde i dag.
(Iøvrigt ikke noget vi gør ret meget hos os, men jeg kender da andre steder, hvor man gør...)
Vores yngste og meget nyuddannede dyrlæge siger, at de får klar besked om kun at bruge Metacam til kat i nødstilfælde og får anbefalet andre produkter, mens de læser på landbohøjskolen. Tilgengæld fremgår det ikke ret tydeligt af den medicinhåndbog, som de fleste dyrlæger bruger, når de er i tvivl...

Tjae.

Og intet af det bringer jo din dejlige kat tilbage. Men det ruskede da lidt liv i nogen andre ;)

At sørge er jo en proces, der tager tid, og er man knyttet til sit dyr.. ja så tager det lang tid. Det er jo prisen for at have holdt af nogen. Jeg er slet ikke i tvivl om, at Talos var meget elsket, gog at det bliver den nye også.

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #98 Dato: 02 Juni , 2010, 22:32 »
Er ked af det på dine vejne,det er så frygteligt hårdt at miste de kære dyr.Du er en af de super kæledyrs ejere der vil gå langt for at rede sin elskede ven,nogen ville bare give op med det samme og ikke kæmpe for dem.Jeg er selv en af dem der sætter alt ind hvis mine dyr har behov for det.Det har været en hård omgang for dig og jeg er sikker på din dejlige kat ville takker dig for at gøre hvad du kunne for at redde ham.

Denne her er så sød :

På denne side af paradis, lige inden man når himlen, findes der et sted mere smukt,
mere fredfuldt og lykkeligere end nogen plads på jorden.
Her findes en bro som forener himmel og jord.
Den kaldes Regnbuebroen.

Hvis en kat har været specielt knyttet til en hernede, når den dør - vil katten stoppe ved Regnbuebroen.

Her er der enge og bakker, hvor vore katte kan løbe og lege sammen. Der er masser af vand, mad og solskin, vore katte har det
varmt og dejligt. Alle der har været syge og gamle har nu fået deres helbred og kræfter tilbage, ganske som vi husker dem i vore
minder om gamle dage.

Kattene er glade og tilfredse, de mangler kun en enkelt ting.
De savner den, der betød mest for dem, den de var nød til at forlade.
De løber alle sammen og leger i en stor flok - men der kommer en dag, hvor en af dem pludselig stopper op.
Øjnene ser klart og intenst, næsen vibrer, ørerne løfter sig og den ivrige lille krop begynder at skælve.
Den heldige forlader flokken, flyver næsten over det grønne græs, hurtigere og hurtigere løber de små ben.

Du er opdaget, du og din elskede ven mødes endelig igen.
I omfavner hinanden i en glædestrålende genforening for aldrig at skulle skilles igen.

Glade kys regner ned over dit ansigt, dine hænder kan igen kærtegne din elskede kat, og du kan endnu en gang se ind i de tillidsfulde
øjne. Længe har den været forsvundet fra dit liv, men aldrig fra dit hjerte.

Nu kan i sammen krydse Regnbuebroen og være sammen for altid.

*t
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2010, 22:48 Fra ghj »
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #99 Dato: 03 Juni , 2010, 12:47 »
 *b *l
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #100 Dato: 12 Juni , 2010, 18:46 »
At give katte piller !
Sådan giver man en kat piller:

1.       Tag katten op i favn. Læg den med hovedet i din arm, som om du skulle give en baby flaske. Tal sødt til den. ”Sød lille kat” osv. Stop pillen ind i munden på katten.

2.       Find pillen under sofaen og tag katten ned fra lampeskærmen.

3.       Følg procedure 1, men hold kattens forpoter nede med venstre hånd og bagpoterne med højre albue. Stop pillen ned i halsen på katten med højre pegefinger.

4.       Hent katten frem fra under sengen og tag en ny pille. (modstå lysten til at skifte katten ud.)

5.       Følg igen procedure 1, men når du sidder med katten i armen som en baby, læg overkroppen hen over katten. Åbn kattens mund ved at skille kæberne og smid pillen ind i munden. Problemet er at da du sidder med hovedet ned mellem benene, kan du ikke se, hvad du laver.

6.       Lad katten hænge i gardinet og lad pillen blive siddende i dit hår.

7.       Hvis du er en kvinde - så græd ud. Hvis du er en mand – tja så græd ud.

8.       Nu tager du dig sammen. Hvem er det, der er overkatten her? Tag katten ned fra gardinerne og pillen ud af håret. Følg procedure 1, sig fast og bestemt: ”Hvem er det, der er overkatten her?”, tag pillen og ups…

9.      Bryd sammen og tænk. Aha, det er de forbistrede kløer, der giver problemerne.

10.   Kravl op i linnedskabet. Find det store badhåndklæde. Bred håndklædet ud på gulvet.

11.   Tag katten fra køkkenbordet og pillen fra potteplanten.

12.   Læg katten på håndklædet på den ene ende med hovedet ud over den brede kant.

13.   Fold kattens for og bagben foran maven. (modstå trangen til at mase katten flad.)

14.   Rul håndklædet rundt om katten. Skynd dig, hverken tiden eller katten venter på dig.

15.   Følg procedure 1. Tryk fingeren mod kattens kæber, så den åbner munden.

16.   stop pillen ned i maven på katten – Volia! Det var det.

17.   Støvsug de løse hår op og læg bandager på dine sår.

18.   Tag 2 aspiriner og gå ind og læg dig.

Set i kattemagasinet
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #101 Dato: 12 Juni , 2010, 19:14 »
 *g *g *g
Jeg skal vist være glad for mine katte, ingen pille-problemer der!
Mvh Marianne

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #102 Dato: 09 April , 2012, 23:34 »
Hej allesammen.

Først og fremmest, selv om det nu er nogen tid siden, ikke nogen rar historie. Jeg er ked af det på dine vegne. Er selv stadig ked af ikke at være hjemme, da min Basse kom hjem efter hjælp. Savner ham stadig.  :'(

Dernæst: Jeg har lige fundet æsken med det smertestillende jeg fik til min Valde frem. Metacam!!!!! 0,5mg/ml Oral suspension til kat. Dette fik vi med hjem da han var blevet kastreret. 1 gang dagligt i 2-3 dage iflg. pakningen. Men jeg kan ikke huske om vi gav ham det alle dagene, da han ikke var plaget af smerter (det var i Oktober).
Heldigvis har Valde det udemærket, men jeg vil klart give dit materiale til min dyrlæge, for det tilfældes skyld at hun ikke kender til risikoen. På indlægssedlen indikeres også at produktet kan bruges til kroniske smerter i bevægeapparatet, omend i mindre dosis.
Jeg kan ikke genkende indlægssedlen fra Mariannes link, som værende den i min pakke, men opløsningen er også som sagt kun 0,5mg/ml og ikke 1,5mg/ml som til hunde.

Nå nok om det sørgelige.

Mit trick til piller (jeg lærte det af en dyrlæge engang):

Med den ene hånds ring- og lillefinger tages fat bag hovedet på katten. Med pege- og tommelfinger på samme hånd tages fat om overkæben, og hovedet bøjes bagover. Måske skal man sidde på knæ på gulvet med et knæ bag katten, da nogle finder ud af at bakke. De fleste pacificeres dog. Med den anden hånd kan man nu åbne munden på katten og putte pillen ned bagerst i munden så de er tvunget til at synke den. Det virker for mig, på mine tre, og fordi det går rimeligt stærkt når man får taget på det, bliver vi heller ikke uvenner. Måske lærer de også at de ligesågodt bare kan få det overstået..  :)

Mvh Betina
« Senest Redigeret: 09 April , 2012, 23:42 Fra Hyttemeier »
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #103 Dato: 10 April , 2012, 07:31 »
Kære Marianne!

Det er sørgerligt at du har mistet Talos - det var en sød kat ud fra hvad jeg kunne se på de billeder du har lagt ind.

Jeg fik også selv Metacam udskrevet til min ældre kat som havde urinvejs problemer - heldigvis gav jeg kun en enkelt dosis og så lå hun brak i over et døgn  >:(

- det syntes jeg var underligt så jeg stoppede allerede der med at give medicin /o

- Nej så hellere tvinge tranebærsaft i halsen på hende med en engangssprøjte - det virkede - dog ikke på hendes tillid til mig et par dage frem  - så lang tid gav jeg saften;D

Men så var tun en god lokkemad sammen med rå æg, så nu er vi gode venner igen ;D

knus herfra og held og lykke med Nike

Og jo, katte kan også godt sørge - dog ikke så lang tid heldigvis (korttidshukommelse)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #104 Dato: 10 April , 2012, 09:20 »
Nu er tråden efterhånden næsten to år gammel, og der er faktisk sket ændringer i forhold til Metacam, jeg er sikker på at al min ballade (og selvfølgelig også andres) har været med til at sætte fokus på problematikken omkring Metacam.
I september 2010 sendte fabrikanten dette til de amerikanske dyrlæger:
http://www.metacamkills.com/vetletter.pdf
Danske dyrlæger er også blevet langt mere opmærksomme på, hvor smalt det terapeutiske virkeområde er for Metacam, endelig er der også kommet et nyt smertestillende middel til katte "Onsior", som stadig er et NSAID præparat, men som skulle være mindre risikabelt at bruge på katte.
Katte tåler i det hele taget medicin og især smertestillende medicin rigtig dårligt. Man ser også med f.eks. midler mod parasitter, at der er stor forskel på hvilke typer, man må bruge til hund og kat.
Jeg sørger stadig langt mere over Talos, end over nogen af de andre katte jeg har mistet gennem årene, nok fordi jeg bærer på en tung skyld over at jeg jo gav ham midlet.
Julen 2010, et halvt år efter at jeg mistede Talos, brækkede en af mine andre katte bækkenet, der valgte jeg smertestillende fra. Safir fik en enkelt indsprøjtning med Metacam i forbindelse med operationen, og så fik han en masse kærlig omsorg efterfølgende - jeg tror faktisk også det var OK med en vis mængde smerter, for så overbelastede han jo ikke bruddet for meget. Safir fik fjernet "kuglen" på lårbenet, han har det rigtig fint i dag, og der er ingen mén.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk