Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder  (Læst 79318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Meps

• Passiv bruger
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #105 Dato: 13 Maj , 2012, 00:34 »
Hej Marianne.

Min kone og jeg har haft katteri i 13 år og har nu lukket ned fordi jeg blev meget syg.

Vi elsker dyr overalt på jorden, og syntes absolut ikke det gør noget at pyldre om dem.
Mange folk syntes vi er tossede når de hører hvad vi har gjort for vores katte, eller hvad vi dengang betalte for en avlskat.
Vi har også oplevet lidt af hvert og nej...de andre missebørn syntes ikke det er sjovt når deres bedste ven kommer hjem og lugter anderledes.
Vi gjorde det at vi gav dem lidt ekstra godt mad et stykke fra hinanden, og efterhånden rykkede skålene tættere sammen.
Eller vi legede med dem evt med en fiskepind.

Jeg håber din kat kommer sig godt og at de bliver gode venner igen.
Jeg er sikker på det nok skal komme. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #106 Dato: 13 Maj , 2012, 07:22 »
Tak for dine venlige ord Dannie.
Min dejlige Talos døde jo, forgiftet af al for megen metacam og under store smerter fra et blødende mavesår forårsaget af metacam.  <W <W <W
I dag glæder jeg mig over mine tre dejlige siamesere, to blåmaskede og en brunmasket.
Der er helt sikkert også mange, der synes, jeg er tosset både i forhold til mine katte og i forhold til mine høns, men jeg og min mand har et rigt liv sammen med vores dyr, og hvad andre tænker, er man jo aldrig herre over.
Det gør mig ondt, at I har måttet stoppe med katteriet, for det er nu sjovt og hyggeligt med killingerne, udstillingerne og det hele.
Her ligger mine tre nuværende katte på bedste siameserfacon og sover (Sille er meget ung på billedet):

Her er Sille lidt ældre:

Min dejlige Talos, som jeg mistede, sammen med en af vores tidligere siamesere, Gaia:

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #107 Dato: 13 Maj , 2012, 10:50 »
Hej Marianne.

Hvor ser de dejlige ud.
Vi havde Ragdolls, og som du kan se på mit profilbillede så er han den sidste vi har tilbage sammen med en lille dame.

Jeg har personligt altid gerne ville have en siameser efter jeg så en opdrætter fra Sverige gå rundt med hendes siameser på skulderen på en udstilling.

Vores katte har blå øjne ligesom dine, der er så bare vægtforskellen...."fniser"

Så har vi 3 piger...en "kæmpe" hvid langhåret schæfer, og to små Japansk Spids.
Og så selvfølgelig nu hønsene og ællingerne ;D

Hilsen Danie

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #108 Dato: 13 Maj , 2012, 16:51 »
Siamesere kan være nogle frygtelige papegøjer, både hvad angår trangen til at sidde på skulderen og snakketøjet *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #109 Dato: 13 Maj , 2012, 19:33 »
Ja men hellere sådan en på skulderen end min bamse på over 8 kg :o

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #110 Dato: 13 Maj , 2012, 21:01 »
Min for længst afdøde Ramses var pinlig på udstillingerne. Han sad med en pote ud af buret og prøvede at få forbipasserende til at tage ham med rundt. I den sidste del af hans udstillingskarriere blev han stort set båret rundt af mig, venner og andre udstillere -  undtagen når han var på dommerbordet eller på scenen. Uha da for en krukke ::). Blev han ignoreret, larmede han som kun en siameser kan - så publikum blev helt oprørt over hvordan den stakkels kat var spærret inde >:(. Og faktisk havde han næsten altid sin mor med i buret - selv hun syntes at han var for meget og lagde sig med ryggen til og prøvede at sove fra det hele ;D. Efter endt udstilling sov han stort set de næste dage og havde helt klart haft en stor oplevelse ud af det. Som regel også en pokal og en masse kattemad /o.
Ih, altså, jeg må snart se at få siamesere igen *p
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #111 Dato: 13 Maj , 2012, 21:37 »
Avs Marianne, det må sørme have gjort ondt at gå med dem indeni.....stakkels misser. Håber han kommer sig helt over operationen, og at der ikke er kræft i knuderne. God bedring til missen og skulderklap til Kattemor  ???
MVH Annette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #112 Dato: 14 Maj , 2012, 08:07 »
Annette, som jeg skrev undervejs i tråden, døde Talos under store lidelser forårsaget af Metacam, det smertestillende medicin, som dyrlægen af uvidenhed gav i al for store mængder. Der var ikke kræft i knuderne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #113 Dato: 14 Maj , 2012, 08:16 »
hvis du havde ham i 10 år havde han da en langt liv, glæd dig over det, det er aldrig nemt at sige, hvornår man skal aflive, ofte spørgen man dyrelægen , der jo lever af at behandle, og holde i live.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #114 Dato: 14 Maj , 2012, 14:41 »
Ja, måske Kristian, men han var jo ikke en syg gammel kat, da han døde, han var super frisk og meget aktiv og livlig. Han holdt haven fri for nabokatte, så da jeg mistede ham, mistede jeg de efterfølgende somre rigtig mange kyllinger. Jeg tror dog, den nabokat, som tog så uhyggeligt mange kyllinger er død, for i år har jeg slet ikke det tab, som jeg har haft de to sidste somre.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=18165.msg163696#msg163696
Det gør stadig rigtig ondt at tænke på den måde Talos døde på, og jeg får stadig blanke øjne. Det gør jeg ikke på samme måde i forhold til de andre katte, jeg har sagt farvel til gennem årene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #115 Dato: 14 Maj , 2012, 14:52 »
husk marianne en kat er et rovdyr med dette instinkt at formere sig i sit revir, og viser man svaghedstegn, mister man sit revir, og formålet med livet, det jeg han vil ikk vise svaghed, måske bare sove lidt mere. så det er langtfra alt vi menesker ser og oplever, med de dyr vi har

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #116 Dato: 14 Maj , 2012, 14:57 »
Hvad kan jeg skrive? Talos var super frisk og meget aktiv, indtil han blev opereret. Katte kan nemt blive meget ældre end 10 år, og det ville Talos også være blevet, hvis jeg ikke havde ladet ham få de smertestillende middel Metacam. Den eneste grund til han blev opereret var, at jeg pludselig kunne mærke en bule på ham, det viste sig at være en af flere knuder, hvor man ikke kunne mærke de andre. Knuderne skyldtes en ikke malign overvækst i hans skjoldbruskkirtel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #117 Dato: 08 August , 2012, 16:29 »
Kære Marianne,

jeg har efterhånden læst din historie nogle gange - men er hver gang endt med at være så grådkvalt, at jeg ikke har kommenteret men bare måtte VÆK fra det mareridt I har været igennem :(

Men historien har bidt sig fast og ikke mindst advarslen om brug af metacam til katte.
Til min skræk opdagede jeg at jeg faktisk to gange har fået metacam med hjem i dråbeform til mine katte:
Første gang til min gamle kat, da han blev syg med hvad der viste sig at være FIV, men indtil da blev der stillet mange "sjove" diagnoser bla. "han er jo gammel (14), lad os aflive ham", dårligt hjerte (fordi han var gammel  ???) og så gigt - her kom metacam ind i billedet første gang; det ændrede bare ikke noget (men var måske med til at forværre kattens tilstand?), så jeg holdt hurtigt op med at give ham dråberne.
Anden gang var sidste år, da min nuværende hankat måtte en tur akut på operationsbordet med en meget slem forstoppelse (selvfølgelig om natten op til en helligdag...). Han blev efterfølgende behandlet med metacam - heldigvis gik det godt!!! Men altså - metacam til en mave-tarm-patient?  :o .. det slår mig lige, at jeg faktisk læste indlægssedlen og ringede og spurgte dyrlægen, om det nu også var forsvarligt, og fik at vide at til lige denne type operation var det ok..?!

Nå men i mandags havde jeg så samme kat til dyrlægen med en infektion (som han har det med at rage til sig desværre :( - og nej, han har hverken FIV, FIP el. lign., han har vist bare en sart mave = sart immunforsvar ... og har nu fået tilnavnet Guldklump).
Katten fik et skud antibiotika, men da dyrlægen også lige ville give ham et stik metacam, sagde jeg nej tak - så sløj var han heller ikke, og havde de ikke hørt, at katte tåler det dårligt, så det kun bør bruges i særlige tilfælde?
Dyrlægen lignede et stort spørgsmålstegn, men ville meget gerne vide mere, for "det er jo ikke alt producenten/forhandlerne fortæller os!".
Så da jeg kom hjem sendte jeg hende dine links og dine "udklip" fra nettet fra denne tråd.
Nu håber jeg at have været med til at sprede budskabet, så metacam kun bruges med STOR forsigtighed.
Tak for info, Marianne - men gid den ikke havde kostet dig så dyrt :'(

PS:
ang alder på katte, er en kat på 10 altså kun midaldrende! Så det svarer til at mene at et menneske på 40 har levet et godt, langt liv  :o. Dyrlæge Elizabeth Hodgkins mener, at katte bør blive mindst 20 år - men det gør de selvfølgelig kun med den rette kost (råfodring eller blødfoder) og pleje... og forudsat at de ikke møder en bil eller bliver ædt af en hyæne inden.
« Senest Redigeret: 10 August , 2012, 11:10 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #118 Dato: 08 August , 2012, 23:00 »
Tak Mette, jeg skrev faktisk en artikel, som er blevet bragt i DSO's blad (Dansk Siameser og Orientalerklub), jeg har mest fået positiv respons på den, men desværre også af og til det modsatte. Det er jo fordi nogle katte tåler Metacam, mens andre dør af det, man siger at det terapeutiske virkefelt er meget snævert. Metacam som injektion i forbindelse med en operation f.eks. en sterilisation  er ganske udmærket, bare det bliver ved den ene injektion. Metacam bør ikke gives oralt til katte, det er her de fleste skader sker, men igen har man som opdrætter haft en god oplevelse med Metacam givet oralt, er det jo svært at forestille sig, hvordan Metacam også kan virke på katte. Jeg tør ikke spille hasard med mine kattes liv, så derfor er opskriften TLC og ikke smertestillende midler.
Der findes et middel, Onsior, som angiveligt skulle tåles bedre af katte, men det er altså også i NSAID-gruppen.
Jeg kan maile dig en kopi af min artikel, og du må gerne vise den til din dyrlæge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #119 Dato: 09 August , 2012, 11:18 »
Jeg har faktisk også fortalt min dyrlæge om dine oplevelser, Marianne - og henvist til den side du linker til under dit profilbillede.

Talos død er SÅ tragisk, jeg håber vi kan redde nogle stakkels katte i fremtiden ved at sprede budskabet.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.