Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 247554 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #285 Dato: 16 April , 2010, 18:00 »
Elise:

Hun er søøøøøøø :) men når jeg ser ud på min hvide høne i hønsegården, så tror jeg ikke hvide egner sig til min gård.... det er meget længe siden hun har været hvid.... ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #286 Dato: 16 April , 2010, 20:07 »
Jeg troede først hun var en albino,men det var ikke tilfældet  /o Desvære levede hun ikke så længe da BSO Hanerne også  fandt hende særdeles dejlig(Dette skete før jeg fik opdelt hanerne og hønerne suk)Hun havde også en bror ,men han fik med tiden enkelte blå fjer på hele fjerdragten.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #287 Dato: 16 April , 2010, 23:29 »
Hej

Har fundet denne fine side med masser af billeder af Brahma i forskellige farver, så pas på med at kikke.

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Brahma

Tommy

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #288 Dato: 16 April , 2010, 23:55 »
Den side Tommy linker til, viser en masse flotte farver.

Men er det bare mig, eller skifter de type(krop) efter hvad farve de har ?

Offline Micher

• Bruger
« Svar #289 Dato: 17 April , 2010, 08:26 »
Joh, de ligner ikke alle hinanden. Men det kan jo også være det er måden de står når billedet bliver taget..
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #290 Dato: 17 April , 2010, 12:48 »
Hej allesammen

Tak for linket Tommy.

Og godt set til jer andre  /o

Ikke alle billederne er lige gode men som et udstilling vindue for racens fare er det ganske udemærket.Det er dog lidt trist man lige har valg de haner inden for de sølv-sort båndet og guld-sort båndet æv.æv,æv.

I Brahma verdenen er der 3 farver der er natur farverne Hvid-sort columbia,sølv-sort båndet,guld-sort båndet.Inden for disse farver finder man typen og farve mønstrene gemt.Derfor er det gerne i disse farver man støder på store type rigtige dyr.De er om man vil det fondament man som avler enten vedligeholder eller bygger videre på  /o et faktum er man kan ikke komme uden om dem om så man vil lave gule,hvide eller den kommende Danske chocolate farvede  :)

Nogle nye farver kæmper en hård kamp med at finde sin plads i Brahma familien en andre.De Guld-blå båndet og BSO erne da de er nært forbundet med de guld-sort båndet,Sølv-sort båndet.De har med andre ord en støre tilgang til naturens gode gaver størelse,type,form.At farverne guld-blå og BSO tiltider er et meget hård og til tider nedslidende projeckt  er så en anden ting  ;D Også farverne Gul-sort,gul-blå,hvid-blå har de hvid-sorte at falde tilbage på hvis problemer opstår.

Så ja der er forskel på typer inden for diverse farver.Min store drøm er at i med de sorte via sammenarbejde får lavet nogle gode sorte.På den måde er vejen til farver som Birke farvede,Dansk chocolate nemmere at arbejde med

mvh Jesper

.

« Senest Redigeret: 17 April , 2010, 13:06 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #291 Dato: 18 April , 2010, 02:15 »
En lille update:Mit første æg fra de Tyske hvid-sort columbia er kommet  ;D  ;D  ;D

Manns og Rina(Hollandske venner) var på besøg hos i fredags.Efter at havde gennemgået mine dyr på kryds og tværs.Begyndte vi igen at falde i snakke om Typer på Brahma.Denne gang var det muligt at se disse forskelligheder live da disse nationer er at finde i hønse gården.Han kunne godt se at Danske dyr var stærkt beslægtet med de Tyske:MEN vores dyr adskiller sig på følgende punkter.

-de er ikke så kræftigt V formet som de Tyske.de har en hmm længere ryg+hallerne var mere fyldige.Benene er lange men ikke for lange.+De var også mere masive.

Vi blev faktisk hurtigt enige om den Danske Brahma har lidt af hvert,og kunne grundet det sagtens være med på diverse udstillinger i europa  /o

Han håber jeg vil tage lidt dyr med til en af deres udstillinge engang i Januar.Jeg spurgte ind til hvilke betingelser det ville kræve.

-Dansk fodring er intet problem så længe du kan bevise dyerne er dine.
-Man behøves ikke være medlem af deres Speciel klub eller deres hoved forening(vil lige tjekke op på det sidste)
-Dyerne skal være  vaccineret mod new castle.
-Man kan vinde mesterskaber.Jeg fostod de har enkeldyrs pokaler og trio pokaler(jørn har du eller andre tjeck på det.Det lyder som vores system)

Manns fik nogle Danske dyr med hjem til Holland(hvid-sort) ,som han var virkelig glad for  /o En ny Dansk/Hollandsk linie er skabt  :)

mvh Jesper

mvh Jesper

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #292 Dato: 18 April , 2010, 08:59 »
Det lyder som en rigtig god fredag *y
« Senest Redigeret: 18 April , 2010, 16:57 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #293 Dato: 18 April , 2010, 09:10 »

-Dansk fodring er intet problem så længe du kan bevise dyerne er dine.
-Man behøves ikke være medlem af deres Speciel klub eller deres hoved forening(vil lige tjekke op på det sidste)
-Dyerne skal være  vaccineret mod new castle.
-Man kan vinde mesterskaber.Jeg fostod de har enkeldyrs pokaler og trio pokaler(jørn har du eller andre tjeck på det.Det lyder som vores system)

Se det er da en metode der kan forståes. Det vil da unægtelig blive lidt sjovere hvis man også kan se dyr fra udlandet og som du beskriver Jesper, samligne typer.  MEn der er vi nok for berøringsangste med fremmede i DK, det ser man jo ofte i alle mulige andre sammenhænge.
Man kan jo sagtens lave DM på en international udstilling.... hvor svært kan det være at finde den bedste af danske dyr? Så det kan jo blive hvis man er heldig en national og international champion (hedder det det i høns?) :) WAOW manner hvilke muligheder :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #294 Dato: 18 April , 2010, 11:56 »
Det var smader sjovt og det var helt sikkert en fordel der var nogle dyr tilstede der kunne starte en venlig debat.Vi tog også nogle pauser hvor vi nød en øl eller 2 (den slags skal til når man hygger sig )
Til næste år kommer de til Danmark igen,og der starter vi sikkert forfra  ;D Vi starter sikkert med at drøfte kammen på dyerne næste gang  ;)

Wanda er som sagt ikke 100% sikker om det er vores model der gælder.I Tyskland er det noget anderledes Eks: ud af 80 guld-sort båndet(de er farve opdelt) findes der en hane og en høne der løber af med mesterskabet.Dyerne har næsten altid pået 97 point.Hvilket lyder vildt men med så mange dyr er det nok muligt at finde 2 der fortjener den høje bedømmelse.

Hvis der ikke er nok dyr i en bestemt farve bliver de slået sammen med en anden gruppe.

mvh Jesper

P.S i Hannover var der vel små 200-300 brahmaer med.
mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #295 Dato: 18 April , 2010, 21:16 »
Så er de første gul-sort columbia på vej ud æggene  /o De bliver meget spændende at følge i år.Da min far startede med dem sidste år var størelsen et stort problem.Vi håber at forbedre dette med tilførelse af nyt blod  /o

Rikke har også nogle blå og sorte med fra sin gamle Danske(Okay der var en enkel Tysker i flokken).Jeg håber virkelig hun får lidt efter dem.

Jeg selv har ikke så meget med i denne omgang.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #296 Dato: 18 April , 2010, 21:38 »
Min smukke flotte brahma høne er gået i ekstremfæl IGEN i år... hun ligner virkelig noget der ikke har det særlig godt... sidste år lignede hun en levende grydekylling... og hele haven er fyldt med fjer fra hende, men det nyder småfuglene nu godt af.,.... alle mine gråspurve børn kommer til at ligge godt i lune dunreder :)  Men altså et trist syn med sådan en høne.... vil hun gøre det hvert år?  jeg troede faktisk ikke hun ville fælde så meget igen iår. mine andre høns taber bare en smule men hende her hun smider simpelthen næsten det hele.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #297 Dato: 18 April , 2010, 22:06 »
De fleste af mine høns ser også sådan ud.Det er et trist syn men i det mindste er hanerne helt vilde med deres manglende fjerdragt he,he,he  ;D
mvh Jesper

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #298 Dato: 19 April , 2010, 09:37 »
Ja, - jo mere man studerer hønsnes adfærd, jo større lighed er der med menneskenes. *y
Solen kigger frem /4 - og straks smider damerne tøjet.
Herrerne bliver i ulsteren - og nyder synet. ::)
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #299 Dato: 19 April , 2010, 19:37 »
Rikke er blevet mor til sin første sorte.Den er fra hendes gamle stamme.Det er ellers lidt sjovt at se den gå rundt sammen de gule bamser.Jeg har også selv fået en lille  /o den er fra de guld-blå båndet.Den er splash (har nul tegning).

Der er stadig flere på vej.Glæder mig til hvordan det endelige resultat bliver  ;D

mvh Jesper
mvh Jesper