Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjeren der blev til 5 høns... sådan kan det gå, når man bli'r angrebet....  (Læst 1599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Jeg har tidligere postet et emne om eksperimentet...
Nu er der gået 4 uger siden jeg hentede 1.3 dværgsilkehøns

og sikke stærkt det da kan gå... mit udgangs punkt var jo at nyde mine 4 små pudderkvaste
MEN  for 1 uge siden gik den ene høne på 6 æg og har ligget fast på dem siden... og gudhjælpemig om ikke yderliger 1 puttede sig for 4 dage siden - dog på "gamle" æg
og jeg er blevet ANGREBET og nærmer mig en AFHÆNGIGHED af disse vildt søde og charmerende kræ...

SÅ idag fik havde jeg en aftale med Elo Rasmussen om at måtte hente nogle "få" rugeæg til hende med de "gamle" æg - han mente ikke at have ret mange, men jeg kunne få dem han havde...
Så jeg tog afsted i forventning om 3-4 stk æg...
Men tak skæbne.... i et af hønsegårdene sad der bare den smukkeste lille "fejlfarvede" høne sammen med de fineste perlegrå dværge... jeg var solgt... Håbede inderligt at der blandt de "få" æg, kunne være en der kunne komme til at ligne  ;)  og så siger Elo til mig : "hun er til salg - har ikke den rette farve, men er ellers en fin lille sag" . Et hurtigt blik på manden min, der ikke er den store hønseentusiast, gav mig "okayså blikket" tilbage...
Så 2 små pudderkvaste kom i en kasse DE ER MINE.... hurraaaa...
Så fik vi alle Elos smukke høns at se... hold da op en fornøjelse.
Fornøjelsen blev da slet ikke mindre da vi kom til æggebakkerne med rugeæggene.... Jeg fik 10 stk med hjem  hurraaa igen..

Så fra at være skrækslagen for fjerkræ - er jeg nu på 1.5 + 16 æg under eller på vej under skrukmadammer...og nu har jeg sørme fået et skrukhus også, hvor madammerne er flyttet til idag - og jeg flyttede SELV den ene, hun ligger i en klodskasse, men med handsker kunne jeg holde om hendes ryg og flyttet mor + "børn"

Jeg er saftsusme så glad og stolt af min lille besætning og hvad der kan komme i fremtiden.

HVis hende der ligger på de gamle æg, stadigt ligger ligeså fint i morgen - kan jeg så bytte æggene ud til mine rugeæg fra Elo ?

Jeg ved ikke om jeg har dummet mig i mit skrukhus - for den er lavet i et skab der ligger ned - hvor jeg har et rum til dem hver i hver ende... og så med fællesløbegård i midten... men kyllingerne vil jo klækkes med en uges mellemrum - vil det gå an - eller skal jeg have delt fællesrummet ???

99 % af min viden om høns - har jeg hentet her på forummet + link herfra - resten er læst i bøger anbefalet herfra
1000 tak for et fantastisk forum - der bare er det mest venligsindede... humoristiske... og hjælpsomme

tak fra en super glad Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Uh, det lyder som et alvorligt angreb af hønsefeber, "desværre" er helbredelse vist ikke muligt *y
I morgen tager du de gamle æg og lægger de nye under, skrukken er ligeglad.
Mht. fællesgård, kan det gå begge veje, men der er nok størst mulighed for succes, hvis de klækker samtidigt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Dejlig historie  ;D

Jeg ville dele fællesrummet - jeg har desværre kun dårlig erfaring med skrukker som deler plads  :(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Berit H.

• Passiv bruger
Tjjaaaa Marianne... jeg er nok lidt bange for at du har ret... Men jeg tror ski' jeg kan leve rigtigt længe med denne "bacille"... /o

Øhhh nyt Spørgsmål... en høne med kyllinger - hvornår kan hun sættes i det almindelige hønsehus med hønsegård... jeg tænker på om den der først klækker - om de kan flyttes når de er 1 uge.... men måske jeg skulle tage og prøve om jeg kan finde ud af at lyse... for hvis de 6 æg ikke er befrugtede, så kunne jeg jo dele de 10 mellem de to - og så vil de jo klække samtidigt !!

Er det rimeligt nemt at se om de er befrugtede på 9. dagen ?
Jeg vil jo være frygtelig ked af, at ta' æg væk der er befrugtede...

tak for jeres svar  <E
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Hej Berit H
Det er vigtigt at æggene lige står og hviler i min. et døgn efter at de er blevet transporteret. De skal stå på skrå. Fks på paprøret af en køkkenrulle.
Morgen og aften skal du så bytte ende, altså den ende af æggebakken der står på paprøret skal ned at stå på bordet.

Det er en rigtig fin fjer historie du indeholder , at gå fra at være fjerfobiker til hønsefanatiker er da bare det ypperste.

Held og lykke med rugningen. Tror forøvrigt ikke at det er godt at de ligger og ruger ved siden af hinanden og klækker forskudt.
Det giver ofte anledning til at de stjæler hinandens æg og hakker hinandens kyllinger.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Skøn beretning :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
Hej Lene... så kom der en køkkenrulle under den ene ende af bakken... så vipper jeg i morgen tidligt igen...

Damerne har hver deres lille hus - i hver ende af skabet jeg har bygget om - og så er der et fælles rum med mad, vand og sand i bunden midt i... så de kan høre hinanden - men ikke se hinanden - kun hvis de vil strække ben, samtidigt... tror du det går ? - De har lagt side om side i de sidste 4 dage.... men er så blevet skilt idag...

tak til jer - for jeres positive tilbagemeldinger  :D
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Berit du skulle nemt kunne se, om der er liv på 9. dagen, du vil kunne se nogle blodårer i ægget og en mørk blob, du kan sikkert også se blobben bevæge sig, måske skal du dreje ægget lidt indtil du ser det.
Dine forhold er fine i rugetiden, men som sagt kan det give problemer, når kyllingerne kommer, for mange høns ser alle andre høns som fjender.
Jeg har selv haft skrukker, der har synkron-ruget: en er startet, og efterhånden som flere har lagt sig, har jeg fordelt æggene under dem, så de er klækket samtidig, og det er gået fint. LIge nu har jeg hold der er klækket forskudt, og skrukkerne kan ikke tåle hinanden. Så de går adskilt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Når man nu ligger andre/flere æg under en skruk, skal de så lunes lidt først?
Indenfor volierefgugle mm. vil en fugl der møder kolde æg ikke ruge længere.
Når man først er smittet med den hønsebacille er man fortabt, der er kun en vej.
Her i foråret 1.4 orpington, nu er man ejer af 3 rugemaskiner og ved at bygge den 4, det ender galt.

/o kyllinger på torsdag - kyllinger på torsdag- kyllinger på torsdag /o
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Berit H.

• Passiv bruger
he he... så er morgen kaffen sunket... og min søde altidtilgivende mand har igen givet mig "okayså" blikket... så nu bygger vi et lejlighedskompleks til enlige mødre - skiller simpelthen  2 stykker fra hønsegården - bygger et skrukhus der er delt midt i.. med udgang til hver deres hønsegård
Er 50 X 50 x 50 cm mon  stort nok pr. høne det er jo dværg silker ?

Så er madammerne sikret på samme måde som de øvrige høns - og når tiden kommer og der skal ske familiesammenføring - så kan jeg fjerne det ene hegn og  dernæst det næste når de sidste kyllinger (som forhåbentligt kommer) er gamle nok...

Og tænk min altidtilgivende mand med okayså blikket - han spurgte midt i mine tegninger og fortællinger om nattens spekulationer "Sig mig, hvorfor er det  lige vi ikke bare spiser æggene - og køber nogle høns engang imellem ?" Mænd forstår ikke altid hvordan verden KAN være sat sammen i et kvindehoved der er SKRUK  ::)

/s  Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Mænd forstår ikke altid hvordan verden KAN være sat sammen i et kvindehoved der er SKRUK  

Nå, det behøver de nu ikke at være skruk for ;D
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
 ;D det tror jeg såmænd du har meget ret i John....
Udfordringer holder et menneske i live.... :)
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
Når jeg har en skruk, smider jeg hende ud en gang i døgnet. Man har hørt om skrukker, der har været så ihærdige at de er døde af sult og tørst.

Du kan så lægge æg under hende når hun er ude og æde. Hun skal nok vende tilbage efter mad og drikke og et lille støvbad.

@ John   Frækkert!  ;D  Det er jo netop fascinerende at vi er forskellige - var mænd som kvinder blev der ikke bygget nær så mange hønsehuse, tror jeg. Desuden er mænd altså også svære at forstå, men får de mad og sex kan vi jo (næsten) få det som vi vil.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline John Mejland

• Passiv bruger
;D det tror jeg såmænd du har meget ret i John....
Udfordringer holder et menneske i live.... :)

Ja og gør at vi kommer videre, og du har bevæget dig utrolig, det er stærk gået, fra at næsten ikke at kunne røre ved en fjer og så til nu /o

Jeg lever også lidt efter, at hvis jeg på et tidspunkt ikke er i stand til at gøre det jeg gerne vil, så vil jeg hellere sidde og tænke på alt det jeg nåede og prøvede end alt det jeg ikke nåede.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.