Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger på vej? Hjælp...  (Læst 4682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
Kyllinger på vej? Hjælp...
« Dato: 15 Maj , 2010, 00:04 »
Hej. For en lille måned siden fik jeg mine første høns og en hane... Den ene høne er blevet skruk og lægger på en del æg... Med hensyn til indavl, så får jeg jo et lille problem nu når kyllingerne bliver voksne...  ??? Ville helst ikke til at skaffe mig af med min hane.. Nogle der vil have nogle kyllinger gratis... Eller hvad skal jeg gøre :) - Vil meget gerne bytte eller have et par andre slags.

Bor i Herning, midtjylland.

Håber i kan hjælpe

http://www.youtube.com/watch?v=LXzO6tQLdTc
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2010, 12:35 Fra Mr.MK »

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllinger på vej? Hjælp...
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2010, 00:09 »
Hej Martin, og velkommen til DFF.

Hvis du skal have hjælp med dine høns, vil det være en god ting hvis du skriver, hvad det er for nogle høns, du har.

Du kan evt. lægge det ind som fast i din underskrift, som jeg har.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2010, 00:14 »
Hejsa Mr.MK
Du kan roligt nyde dine små kyller imedens de vokser sig store og stærke. Når du så kan se hvad der bliver til haner og høner, så kan du lade hanerne gå lidt for sig selv. Så vokser de sig store til din fryser. Hønerne lader du indgå i den flok du har.
Det er først efter flere gange kryds i lige linje det bliver indavl hos høns.Så du kan roligt lade dem gå sammen

Hvilken race har du fået, høns er bare så hyggelige ---tillykke med dem  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2010, 00:23 »
Jeg er helt ny til det her med høns, men jeg mener at hønsene er af racen Danske Landhøns og hanen er jeg lidt usikker på...( den er helt hvid) Men når jeg engang finder ud af hvad det er for nogle, så laver jeg sådan en underskrift  :D

Hehe.. Kunne godt tænke mig at få nogle blandede racer..
Jeg kunne vel også bare fjerne alle æggene, men nu har hun lagt på den en lille uge, så jeg nænner det næsten ikke..

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2010, 00:44 »
Jeg syntes næsten du bør prøve at lade hende få sine kyllinger, det er så hyggeligt  ;)

Velkommen til MK  <L

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2010, 06:34 »
Det er da både sjovt og spændende, Martin  <D
Tiden lige nu er perfekt til kyllinger  /o
Hvis hun har ligget en uge, skal du da ikke fjerne æggene, de er jo en trediedel færdige som kyllinger.
Hvis du har hende i huset sammen med de andre, skal du nok lige mærke æggene, jeg tegner altid en blyantstreg rundt om "ækvator", du skal holde øje med æggene, for stregen bliver slidt under rugningen, og skal fornys undervejs. Så kan du fjerne evt. nye æg under hende hver dag. Hvis der er flere redekasser skal du også lige holde øje med at hun ikke lægger sig på dagens æg i en af de andre kasser, men fortvivl ikke, hvis det alligevel er sket, bare læg hende på plads, der skal såmænd nok komme kyllinger alligevel, det kan bare tage lidt længere.
Jeg ruger altid med skruk, og jeg har haft nogen der startede klækningen på 20.dagen og lige nu er der nogen, der også klækker, den første kom i går og resten er på vej, og i dag er det altså 24. dagen.
Skrukken skal nok tage sig af det hele, bare du sørger for mad og drikke til hende, og de kyllinger der kommer. Du kan forvente, skrukken er en tur af reden en gang om dagen, der spiser hun, løber lidt rundt og basker, og desuden tager hun et tiltrængt støvbad; det første hun gør er som regel at lægge en kæmpe ildelugtende klat. Det hele foregår sådan lidt hektisk, inden hun suser ind til æggene igen.
Glæd dig du går en skøn tid i møde, for man kan altså sidde og kikke på kyllinger i timevis *p *p *p
Forresten, hvad blev det til med den klap du spurgte til for en måneds tid siden?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2010, 09:19 »
Vil også meget gerne beholde kyllingerne, men jeg vil max have 5 høns pga. pladsen. - Så lige meget hvad, så skal jeg af med nogle af dem på et tidspunkt  :( Og jeg ved ikke om jeg kan få mig selv til at hakke knoppen af dem...

Mht. til klappen, så har jeg lavet en fin løsning hvor der er åbent ud til gården hele tiden og så åbner jeg bare lågen ud til have når jeg engang står op - Hvis jeg er for lang tid om det, så kalder hanen på mig... 

Jeg kan jo lige tage nogle billeder af det hele og ligge det herind.

Mht. til at tegne på æggene? - Skal jeg så fjerne skrukken eller bare stikke en hånd ind under hende..? - Så tror jeg hun går helt amok

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2010, 09:51 »
Hvis du vil mærke æggene op med streg, så lister du langsomt din hånd under hende og tager æggene et ad gangen.
Eller du kan tage hende af reden og gøre det.
Det er vist ligemeget hvilken model du vælger  ::) ::) sur vil hun være og hakke efter dig   /o men det betyder jo kun, at hun passer godt på familien som hun har gang i  ;) :-*
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2010, 09:54 »
Det tror jeg der bliver meget svært, men jeg skal jo lære det :P

Skal lige være helt med, bliver skrukken ved med at lægge æg i de her dage??? For så tror jeg der er mange æg under hende... Måske 8-9-10 stykker :P

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2010, 09:57 »
Skrukken lægger ikke længere æg, men de andre høner vil gerne prøve at lægge deres æg hos hende. De er jo smarte nok til at indse at så behøver de ikke selv gøre det hårde arbejde med at ruge... ;) Så det er vigtigt at du mærker de æg der skal ruges på. Ellers ender du med en kæmpe bunke æg der måske ikke bliver til noget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2010, 11:12 »
Har meget svært ved at tage æggene ud :) - Har som sagt kun haft høns i en lille måned.. Jeg har lige været ude og prøve. - Jeg filmede det og har lige hurtigt klippet noget sammen, så i kan få nogle levede billeder af situationen  ::) Er ved at lægge det ind på youtube, så jeg skriver lige linket om lidt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2010, 12:16 »
Jeg kan godt forstå, du synes det er lidt ubehageligt, men faktisk hakker de ikke ret hårdt. I begyndelsen med min første skruk, tog jeg et par stof havehandsker på, men det var vist mere den psykologiske værdi, der var i det. Nu lader jeg bare hånden glide forsigtigt ind under skrukken, og tager et eller flere æg. Hvis hun f.eks. har 10 æg tager jeg de fem og tjekker dem, så lægger jeg dem lige foran reden og tager de sidste, og lægger så de første ind på plads osv.
Efterhånden vænner man sig til skrukkens udfald, det er mere den der hurtige hukkende bevægelse end at det gør ondt. Man vænner sig til det og skrukken vænner sig også til at man kommer og tjekker en gang i mellem....hun synes jo vældigt om at få lidt hvede på sengekanten  ;D så der kan man godt bruges.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2010, 12:28 »
Jeg er også glad for at ha' en skruk høne  8)

Mht. at det ikke gør ondt når den napper, det passer ikke  ;D

I kan se video'en her: http://www.youtube.com/watch?v=LXzO6tQLdTc

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2010, 12:44 »
Du skal da bare lige tage det andet æg med et snuptag. Skrukker vænner sig altså til, at man tjekker æg, men hvis den tror den har overtaget, vil den blive ved med at hakke ud efter dig. Hvor i Midtjylland bor du? Jeg skal da gerne vise dig, hvordan, hvis ikke det er for langt væk, og ellers er der sikkert en anden, der vil.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2010, 12:54 »
Prøv uden handsker... Det kan godt være at det lyder mærkeligt, men i starten havde jeg også handsker på når jeg skulle løfte høns af reden og de hakkede, men hvis jeg ikke har handsker på, så hakkede de ikke, så nu har jeg aldrig handsker på når jeg løfter hønsene.

Det er ikke danske landhøns, det er helt sikkert.

Hvor længe har hun ligget på de æg?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi