Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad siger I?  (Læst 3681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Hvad siger I?
« Dato: 13 Maj , 2010, 14:21 »
Hej.
Min søster skal hen og starte sit første hønsehold op. Meningen var, at hun skulle låne en skruk af mig, og vi så skulle finde nogle rugeæg(stor gul orpington) et sted. Nu er hun dog begyndt at overveje at købe daggamle kyllinger, og så lade dem gå alene uden en skruk. Selvfølgelig med varmelampe osv. Jeg synes, at det lyder ret trist. Jeg elsker at ha skrukhøns, der ruger. De er bare så hyggelige, og det er så spændende at lyse æg og følge med i kyllingens udvikling. Og jeg nyder at se skrukken med sin lille flok kyllinger :)
Men hvad siger I?
Hvad foretrækker I?
Fx skruk eller rugemaskine? Hønsemor eller varmelampe?
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2010, 18:26 Fra Signe26 »
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad siger I?
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2010, 15:13 »
Fordelen ved at købe daggamle kyllinger er, at de bliver meget mere tamme og tillidsfulde end kyllinger der går ved en skruk. Jeg har begge dele, og de kyllinger der går med en hønemor er opdraget til at løbe væk fra os, mens dem vi selv "leger mor for" kommer løbende hen til os når vi kommer. Men en hønemor er hyggelig. Jeg tror såmænd at begge måder er lige gode til at skabe sunde kyllinger, hvis man sørger for at give kyllingerne alsidig og spændende kost. Alt det med at skrabe og finde mad klarer de "menneskeopdragede" helt af sig selv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2010, 15:19 »
Som opstart tror jeg nok jeg ville vælge daggamle, og selv passe dem op..

De bliver så dejligt tamme, og skaber ro for nye, som måtte komme til på et senere tidspunkt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2010, 15:26 »
Glæder mig til jeg en dag skal prøve at have kyllinger.

Syntes det er så spændende når i andre fortæller om det.
Skal bare sætte mig meget mere ind i det, inden jeg prøver.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2010, 16:40 »
Min erfaring er at vil man have tillidsfulde høns er daggamle kyllinger en god ide og sundhedsmæssigt mener jeg ikke der er den store forskel. Høns man selv opdrager virker også til at tage bedre imod eventuelle nye høns man introducerer ind i flokken senere i voksenalderen, end kyllinger der er vokset op med en hønemor  :)

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2010, 17:28 »
Jeg har også begge dele og siger ligeså. Maskinkyllingerne er dejligt tamme.Selvom mine hønemødre er makinudruget og hele tiden har været rimeligt selskabelige, ja så har de ændret karakter nu hvor de har børn.Måske er det fordi de går frit over det hele, kunne forestille mig en noget anden opførsel i en hønsegård.

VH Gunni.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2010, 17:42 »
he he....de høns vi har - de er nysgerrige, og kommer når de ser os, men, de holder den der anstændige og naturlige afstand, og bryder sig ikke meget om, at man sådan tager dem op.
Det synes jeg er fint....hanen kommer forrest for at passe på sin flok, og han gør sig høj og bred, og ser meget sej ud, når han sådan forsøger at holde os på " naturlig afstand " .... ikke at de er bange, men, de opfører sig vel som de dyr de er.....byttedyr..!!!!   altså, man passer på ikke at komme for tæt på, og det har vel noget med overlevelsesinstinkt at gøre...........det mener jeg er pillet af dem, hvis de bliver tæmmet som en papegøje...!!!!
Men, det er der selvfølgelig forskellige meninger om... :)
og, det vil jeg da gerne have kommentarer til...måske ikke lige i den tråd her, men, så en anden.......det hører måske mere ind under  "dyreetiske regler og normer"  .... lad høre, lad høre...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2010, 17:59 »
Kaj der er jeg så enig så enig, derfor undrer det mig også til tider, at man søger efter høns der ikke er flyvske, hvis meningen er, at de er i stand til at komme af vejen i tilfælde af fare.

Derfor kan de jo godt være tillidsfulde, mine f.eks kommer troligt ind i huset når døren står åben og de kender også tonen UUUUD ;D ;D.Kalder jeg på dem ved de, at der er godbidder i vente, men jeg har kun et par stykker der vil tages op. Andre vil gerne hoppe op til mig, hvis jeg sidder ned, jeg finder det lidt ubehageligt så det bliver ikke belønnet.

En del af dem vil spise af hånd, det er heller ikke altid lige behageligt, de kan altså hakke rimeligt hårdt og jeg vil da tro at det godt kan forskrække et barn.

Har man ikke en hane er sandsynligheden for at man kan tage dem op større, så har de det med at smide sig foran en.

Forleden havde jeg en hønnike fra dec, som blev ved med at rende efter mig, kom ind i huset hele tiden, i det hele taget var ret rastløs. Jeg tog hende på armen og gik over i stalden og lagde hende ind i en rede og kort tid efter lå der det fineste lille æg ;D ;D Det samme gentog sig næste dag, men nu har hun åbenbart fattet det for nu er hun holdt op og der ligger fint et bette æg, hvor det skal være.

VH Gunni.

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2010, 19:36 »
he he....de høns vi har - de er nysgerrige, og kommer når de ser os, men, de holder den der anstændige og naturlige afstand, og bryder sig ikke meget om, at man sådan tager dem op.
Det synes jeg er fint....hanen kommer forrest for at passe på sin flok, og han gør sig høj og bred, og ser meget sej ud, når han sådan forsøger at holde os på " naturlig afstand " .... ikke at de er bange, men, de opfører sig vel som de dyr de er.....byttedyr..!!!!   altså, man passer på ikke at komme for tæt på, og det har vel noget med overlevelsesinstinkt at gøre...........det mener jeg er pillet af dem, hvis de bliver tæmmet som en papegøje...!!!!
Men, det er der selvfølgelig forskellige meninger om... :)
og, det vil jeg da gerne have kommentarer til...måske ikke lige i den tråd her, men, så en anden.......det hører måske mere ind under  "dyreetiske regler og normer"  .... lad høre, lad høre...
Da vi havde kyllinger fra rugemaskine voksede de op og blev utroligt tamme, de kom altid løbende og ville tages op og nusses med. Da vi en dag havde besøg af en hund i haven skreg de, styrtede væk og vores hane pustede sig op og gik nærmest til angreb på vores stakkels nabos hund, så jeg tror egentlig ikke det er deres instinkter der bliver pillet væk blot deres frygt for mennesker som nok er store og ukendte skabninger i deres verden. Men det er jo blot hvad jeg tror  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2010, 21:51 »
Jeg bruger skrukker til mine kyllinger, og det er jeg meget tilfreds med. Alle mine høns er tillidsfulde, men ikke deciderede kæledyr. Jeg kan uden problemer håndtere det i det omfang, det er nødvendigt. De kyllinger, der går med skrukkerne er ikke bange for mig, og dem kan jeg også tage op, når de er i hønsehuset, men når de er et par uger gamle, kan jeg ikke tage dem op ude i det fri, de er ikke bange og spiser gerne af hånd, og det er så det.
Når jeg har skrukker, kan jeg stort set gøre som det passer mig, jeg kan stikke hånden under dem og tjekke æg, og også tage kyllingerne ud og holde dem.
Jeg synes, det er et tilpas mål af tillid. *p Og jeg har det rigtig fint med at kyllingerne bliver præget på høns og ikke mennesker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2010, 21:58 »
Ja, ja Marianne. Min lille dværghøne tror hun er en hunulv i forklædning når hun har kyllinger. Hun angreb mig og min mand i dag, da vi skulle fange kyllinger ind, og det var ikke engang hendes egne kyllinger. De var nemlig gået til ro... Mage til arrig lille madamme!  ;D Men hun er alt tilgivet. Det viser jo bare at hun er en god mor.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2010, 14:44 »
Sidste år havde min store blå brahma 5 små kyllinger. Da jeg en dag sku fange dem, blev hun så hammer arrig, at hun bed sig fast i mit ene underben. AV! Det er jo nærmest, som at blive angrebet af en ørn!!! Hun lægger forresten og ruger på 13 æg for tiden, for en god kyllingemor, det er hun nu *p
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.