Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med lort ved kloakken  (Læst 15849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Kylling med lort ved kloakken
« Dato: 10 Maj , 2010, 07:37 »
Jeg har en lille dværg wyandotte som bliver ved med at have lorten til at sidde rundt om kloakken - det er lige som om kloakken 'vender lidt udad'??

Der er en slags 'udposning' på str med en lille ært lige over kloakken.. jeg havde kyllingen inde og vaske og føntørre den igår og nu er der lort siddende igen  :(

Hvad skal jeg gøre??
Skal jeg blive ved med at vaske og tørre når jeg ser der er noget lort??
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2010, 14:43 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med lort ved kloakken
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2010, 07:42 »
Det er helt sikkert, at det skal fjernes, for ellers kan kyllingen dø, hvis der sætter sig en prop, så den ikke kan komme af med klatterne.
Men det bekymrer mig da lidt med den udposning, du beskriver, for hvis der er noget galt med kyllingen, bliver du nok nødt til at gøre kort process  >:(
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2010, 07:50 »
Jeg er lidt i tvivl med den udposning da jeg så den mens kyllingen var våd.. For da jeg havde tørret det lille pus dækkede dunene for den.. Så ved ikke helt om høns/kyllinger ser sådan ud når 'kloakken er blottet'  ;)
Jeg må ud og igang med vaskeriet igen, så jeg gør mit for den overlever  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2010, 08:28 »
Efter jeg gik over til at give kyllingerne undulat- eller kanarieblanding som foder den første uges tid, har jeg undgået problemet med forstoppede kyllingemaver.
Efterfølgende - når de er kommet over på alm. kyllingefoder - får de lidt drysset ud på jorden, indtil jeg observerer dem spise de voksne høns' korn.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2010, 19:09 »
Mon ikke "udposningen" er lidt forstoppelse? Hvis jeg har kyllinger med propper, der gendannes, gør jeg kort proces :o - og klipper kyllen lidt i måsen ::). Så er der ikke rigtigt noget der kan sætte sig fast og danne propper.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2010, 21:14 »
Så har jeg lige vasket kyllingen for anden gang idag - det er da godt det er en lys kylling  ;)
Denne gang havde den ikke så meget lort i rundt om kloakken.. Jeg fik også fjernet nogle tørre flager som sad lige nær kloakken - så nu håber jeg det er bedre i morgen tidlig  *k

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2010, 22:45 »
den lille kylling, jeg selv havde med ind her til aften var også snavset bagi. Men ikke på selve udgangen. Der var også sådan en ærte-agtig udposning ovenover, men jeg tænkte, at det var gump?! Anyway, så valgte den jo at klatte på mig 2 gange. Og det sagde bare prrdt! ligesom når man skal lave "klattelyd" med tungen selv. Så jeg tænkte, at det da er helt perfekt. Men skal de være HELT rene i bagenden?

Jeg har givet mine en blanding af havregryn, startfoder, skaller, kanarieblanding og salt og ved siden af har de fået hakkede grønne kogte bønner, finthakket agurk, en enkelt lille græstørv (gravet op, så de havde noget at pille i), regnorme i klippede stykker og en enkelt gang hårdkogt æg med skal blandet med havregryn til det var tørt. Der er et par stykker, der virker mindre end de andre, men alle virker som om de trives. De har fundet ud af, at når de ser en sort tallerken, betyder det grønt/regnorm og så går de bare heeeelt amok og glemmer at være generte. Hovsa, selvsving, hehe. Nå men, jeg ville bare nævne hvad jeg giver mine, det virker som om der er hul igennem, nemlig, men er i tvivl om det her snavs bagtil også, så jeg følger nøje med.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2010, 22:49 »
Jeg tror også den der ærte lignende ting skal være der - jeg har tænkt mig at nuppe en af de andre og vaske den bagi så jeg kan se hvordan den ser ud i 'våd tilstand'..

Jeg skal lave en ordentlig gang hønseguf i morgen og så skal alle kyllinger og høns og haner have lidt lækkert.. Jeg har ladet kyllingerne komme ud på græs idag - de største synes det var fantastisk  :)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2010, 22:52 »
hov, Randi - hvornår må de få hvidløg? Min kyllingepusher advarede mod hvidløg for tidligt, fordi det er hårdt for maven.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2010, 22:56 »
Hmm, jeg har det altid i drikkevandet  ??? Men laver en mild form for hønseguf til kyllingerne og en stærk en af slagsen til de voksne  ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2010, 22:58 »
Jeg tror også den lille udposning skal være der. Sådan som jeg husker hønse gumper fra når jeg har slagtet (ikke at jeg har nærstuderet  :D) så ligner gumpen lidt en sur smiley/mund med en meget tyk overlæbe.

Som Marianne skriver skal man være opmærksom på om der dannes store klumper af afføring i gumpen da dette kan medføre blokering/forstoppelse så kyllingerne ikke kan komme af med mere afføring.

Vask og evt klipning af dun/fjer kan afhjælpe problemet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2010, 23:05 »
Jeg kan godt følge dig i det med 'sur smiley' men jeg kan bare ikke rigtig se hullet i kloakken - men det er måske fordi det er stoppet  ???

Hvad de stakkels dyr dog ikke går igennem for at vi skal blive klogere  ;) Forestil dig lige at rollerne var byttet om og der stod en kæmpe og gloede dig op i rumpetten, vaskede dig i kloakken og tørrede dig bagefter med en føntørrer  :D

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2010, 07:08 »
ØV....nu har nogen af mine kyllinger også lort i enden!! /d
Jeg ville være så sød at give dem kogt æg, som jeg blandede med A38, som jeg har set andre har givet deres kyllinger, men....men....det har givet løs afføring!!
Hvad gør jeg dog ved det?? ???
Er det også hvidløg eller?? :o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Maj , 2010, 07:38 »
Når mine har løs mave så er det hønseguf jeg benytter.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 11 Maj , 2010, 07:39 »
Problemet er jo sådan set ikke at kyllingen har lidt "løs mave" fordi du har givet noget nyt at spise. Det er fordi det sætter sig fast i dunene og danner en prop. Min erfaring er at det går over når de får fjer....Men selvfølgelig - der skal kigges mange numser inden da ;). Jeg studerer mine dagligt så det ikke når at gå helt galt. Faktisk kan man høre det på deres "lyd" hvis de har problemer. Har da foresten tidligere set en hønemor "ordne" problemet med næbbet - DÉR sætter jeg altså grænsen <R. Så hellere vandhanen /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand