Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodig kam på skruk  (Læst 4210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Blodig kam på skruk
« Dato: 08 Maj , 2010, 21:57 »
Hej
Min skruk som får kyllinger om tre dage har i lang tid haft en lidt blodig kam og nogle af takkerne er næsten væk. Kan det være noget utøj der har angrebet den medens den har ligget og ruget. Det er først kommet efter at den er begyndt at ruge. Hun er også i en indhegning for sig selv så de andre høns kan ikke komme i nærheden.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Blodig kam på skruk
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2010, 21:59 »
Har du hende i et bur med volierenet oven over hende eller? Hvor lavt sidder det, hvis du har? Kan hun komme ud og bevæge sig dagligt?

johan10

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2010, 22:03 »
Hun ligger i et lille hus for sig selv med en hel indhegning til rådighed hvor kyllingerne skal gå når de kommer. Hun har muligheder nok for at gå omkring.

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2010, 22:23 »
hej hvor højt er der til loftet/overnætet

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2010, 22:33 »
1 m og 80cm. Det er bare den ene ende af hønsegården jeg har spærret af.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2010, 22:44 »
For mange år siden fik vi en skrukhøne bidt ihjel af rotter. Hun havde dog fået kyllinger og var åbenbart blevet liggende for at beskytte dem. De lå døde i reden under hønen. Tre af dem var væk og én fandt vi i en rottegang under reden. Kan det være rotter der kan komme ind til hende?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

johan10

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2010, 07:26 »
Så skal det være om dagen. Om natten er der jo lukket og huset er meget tæt så de har ikke mulighed for at komme ind.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2010, 07:34 »
Johan - kan du ikke meget grundigt gå ud og se efter, om der skulle være nogle rottehuller rundt om og i huset og indhegningen. Kig også under højt græs og ukrudt. Rotter ynder også at lave indgange, hvor der ligger nogle ting.

Har du rotter, skal disse jo meget gerne væk inden kyllerne kommer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2010, 07:51 »

...imens du får fundet årsagen til den blodige kam, så ville jeg se at få renset den med noget brintoverilte...nu håber jeg så ikke, at din skruk er alt for olm i denne tid  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

johan10

• Gæst
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2010, 08:16 »
Nu har jeg undersøgt gården og der er mange steder hvor en rotte kan komme ind, men jeg har ikke fundet nogen gange. Der lå en lille bunke med avner fra korn under en bjælke på jorden og de er fra sidste år hvor hønsene fik korn så der har altså været rotter. Blodet på kammen er helt stift så det er længe siden at det er sket. jeg opdagede det for et stykke tid siden men tænkte så ikke videre over det. Jeg har kigget nærmere på kammen og der er ikke nogen af takkerne der er væk. Der er bare blod på dem.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2010, 08:37 »
Godt så!- Det er altså ikke sådan, at hun evt. bliver bidt i hele tiden. Hvis sårene er af lidt ældre dato, blodet størknet og ingen tegn på betændelse, så vil jeg nok vælge at lade hende være i fred uden behandling med desinficerende væske.

Jeg kan ikke rigtig se, hvad årsagen kan være...altså ud over rottebid. Det er jo ikke så sansynligt, at hun er kommet til skade ved at forsøge at bryde ud af sit skrukleje, og utøj bider vist ikke sådan lige hul på kammen.

Har du mulighed for at sætte nogle rottesmækfælder op, hvor ingen udover rotter kan komme til skade, vil det nok være en god ide.

Lad os håbe, at det var et engangs tilfælde...og så glæd dig til kyllingerne, men hold et godt øje med stedet...og skrukmutter.

Jeg vil lige sige, at der skal altså kun et meget lille, bitte hul i kammen til at give ret meget blod. Jeg prøvede det en gang, hvor en af mine høns havde en meget lille nist på kammen, som jeg kradsede væk med en negl, med det resultat  at hun havde blod ud over hele kammen, lidt lige som hvis du får en lille rift i fingeren, det giver også forholdsmæssigt meget blod....så vi skal heller ikke male fanden på væggen.
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2010, 09:11 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

johan10

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2010, 09:16 »
Jeg har nu vasket kammen forsigtigt med lidt lunken vand og det meste er gået af. Jeg har lige fået at vide af min mor at rottemanden var her for noget tid siden og han sagde at der ikke var nogen tegn ved gården på at vi havde rotter så det er jo meget godt.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2010, 10:12 »

Rigtig godt  /o...så har hun nok bare lavet en lille rids på sig selv.

Vi glæder os til at høre, når du og skruk får kyllinger....og se billeder  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2010, 14:22 »

Kalder Johan...kalder Johan!!!!

Har du fået kyller  <L?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst