Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har lige mistet 2 kyllinger...  (Læst 1403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Har lige mistet 2 kyllinger...
« Dato: 08 Maj , 2010, 21:15 »
Jeg skulle lige ud og lukke af for hønsene og tage vasketøj ind, men da jeg kommer ud, hører jeg bare de højeste pip :( Jeg kikker hen mod slagtekyllingerne, mens jeg går derned, og undrer mig over at der kunne være en der ikke var kommet med ind, og tilmed pippede når de nu er varmefri...men så går det op for mig at det kommer nede fra skrukken af, og jeg løb bare derned!

Da jeg kom derned, stod der en lille kylling og pippede hjerteskærende i hjørnet bag ved redekassen, ved siden af sine 2 døde søskende  :'(, mens skrukken var helt urolig  :'( Jeg fik hurtigt lagt den under skrukken, og tog de 2 døde med ind. Havde jo lige læst at Marianne Vedel herindefra, havde haft held til at få liv i en kylling, som virkede død, ved at føntørre den...men ak og ve, de havde givet op, og stod ikke til at redde  :'(

Jeg har nu været nede og fjerne redekassen fra skrukken, og lagt hende direkte på noget halm, som jeg har lavet en fordybning i. Redekassen havde en åbning i hver ende, og de har så åbenbart fået forvildet sig ud af den vej :( Suk, jeg er bare så ked af at have mistet de to små stakler :( Føler mig vildt skyldig, og har jo så lært af dette på den hårde måde :(

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Har lige mistet 2 kyllinger...
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2010, 21:18 »
Ja man bliver sgu lidt mut når sådan noget sker.. Var de døde pga kulde eller??
Jeg havde jo en forleden hvor mutter skruk havde lagt den ihjel  :'(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2010, 21:21 »
Jeg kan ikke finde andre grunde end at de døde af kulde, for de lå bag kassen, og den anden pippede så højt. De har været "alene" siden kl. ca. 17, og jeg ved ikke hvornår de forvildede sig ud, men der er kun lidt over 7 grader udenfor lige nu... :(

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2010, 21:42 »
Jeg troede bare der skulle mere til før de ville dø af kulde - så lærte jeg også noget nyt idag  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2010, 21:43 »
Me 2 <W

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2010, 21:56 »
Øv hvor surt! Det var en skam - hvorfor skal det da også kun være 7 grader her midt i maj  >:(  /d

Godt du trods alt nåede at få den sidste ind under skrukken igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2010, 22:07 »
ja øv moder natur er ond en gang i mellem håber den siste er mere heldig :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2010, 22:43 »
Det var synd, Christina *t
Var de nyklækkede?
Jeg tager altid skrukken ud af redekassen, når de første æg begynder at klække, og så laver jeg en god rede på gulvet i hjørnet af hønsehuset. Så har kyllingerne alle chancer for at finde ind under skrukken. Men jeg havde alligevel næsten mistet en (som Christina også skriver) denne gang. Når kyllingerne bliver nogle få dage gamle, får de igen adgang til redekassen, hvor de så sover sammen med skrukken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2010, 22:44 »
hvorfor skal det da også kun være 7 grader her midt i maj  >:(  /d

Klimatopmødet i december virkede ligegyldigt hvad andre siger. ;D Men havde de behøvet at skrue så meget ned for temperaturen. Nu øger det jo varmeregningen.

*g *f

Jeg er ked af at høre om tabet af dine kyllinger Christina.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2010, 23:16 »
Ja, det ville være dejligt med lidt varmere vejr ;)

@Marianne: De er fra den 5. maj, og (åbenbart) lige begyndt at gå lidt mere rundt i dag... Redekassen stod også på gulvet, og var åben i begge ender. Jeg er så sur på mig selv over at jeg ikke tænkte mig ordentlig om :(

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2010, 00:26 »
Vores første skrukhøne lagde sig i jan i -15 grader. Det gik også galt, kyllingerne smuttede ud af reden og kunne ikke finde ind igen.Jeg snuppede de resterende og tog dem indenhus.Næste gang der blev en skruk kom der almindelige staldhønseæg under hende og det gik selvfølgelig fint.

Jeg har en silkehøne gående med fem engelske araucanere , det har også gået fint, men jeg er nu lidt utilfreds med at hun hver gang jeg kommer fortæller børnene at jeg er farlig, med det resultat at de er smadder vilde.

Så, jo jeg vil lade skrukkerne ruge, men jeg kan nu bedst lide maskinen, så kan jeg passe på kyllingerne.Måske er det nemmere hvis hun går i en indhegning, men mine går jo frit, lige bortset fra dem jeg tager æg fra.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2010, 09:42 »
Tænk jeg har det lige modsat Gunni, jeg foretrækker skrukkerne  :D
Jeg synes både klækningsprocent og overlevelsesprocent er meget højere, men selvfølgelig kan man ikke ruge flere hundrede kyllinger på den måde.
Det kunne nu godt være jeg på et tidspunkt anskaffer en maskine som supplement, så kan jeg synkron-ruge og lægge lidt flere kyllinger under skrukken, end hun selv kan ruge.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2010, 12:39 »
Jamen jeg kan også godt lide når det går naturens gang! Men, men når man så læser herinde så kan det jo da give en del problemer alligevel. Nu har jeg en staldhøne liggende i stalden og jeg er sikker på, at det kommer til at gå fortrinligt, for hun har selv valgt, jeg piller ikke og en dag, ja så kommer hun med sine små.For øvrigt en hybrid der er 5 år. og som før har fået kyllinger sammen med Kaj. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2010, 14:35 »
Åh, jeg håber sådan at en af mine isa brown en dag bliver skruk! Det kunne være stort! :)