Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til god æglægger  (Læst 11509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
Hjælp til god æglægger
« Dato: 02 Maj , 2010, 09:59 »
Hej

Jeg skal anskaffe mig nogen høns her engang i starten af sommeren når hønsehuset er bygget.
Jeg mangler lidt hjælp.
Jeg vil gerne have en race som er køn at se på. Kan godt lidt brunlige/rødlige høns (men ikke et krav), de må gerne være rolige, og vigtigst så skal de være rigtig god æglæggere og lægge store æg.
De må også gerne være gode til at lægge æg om vinteren.
Håber at få lidt input.
På forhånd tak.

Hilsen Christian

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til god æglægger
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2010, 10:35 »
Velkommen på forum, Christian  :D
Der kunne være tale om mange racer, der lever op til dine ønsker. Det er ikke rigtig tid for hønseudstillinger, men vi har da forumdag på Gavnø ved Næstved d. 13. maj, hvor der kommer en del forskellige racer.
Jeg vil også foreslå, du går på biblioteket, Den store hønsebog af Jørgen Liljesøe omtaler en del racer og Alverdens Hønseracer af Annette Grandin viser også mange.
Personligt kan jeg anbefale wyandotter, som fås i mange smukke farver, og også rødbrune, de lægger pæne æg, og de er gode til at lægge æg også om vinteren. Det er rolige tillidsfulde høns.
Kobberfarvede maraner er også et godt valg, de er sort-kobberfarvde, smukke og rolige og lægger flotte kastanjebrune æg.
Nogen vil måske foreslå de deciderede æglægningshybrider, og det er da også en mulighed, men jeg synes bestemt du skal kikke på de forskellige racer og evt. besøge nogen, der har dem, for så ser du dem og får sikkert en god snak.
Du er velkommen til at komme forbi hos os, vi har ganske vist kun dværghøns, men de giver da et godt indtryk af racerne. Vi bor en god times kørsel fra Kolding.
Held og lykke og spørg endelig, hvis du vil vide mere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2010, 10:40 »
rødbrune, så er New Hampshire jo også oplagt..
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=6
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2010, 12:55 »
De der hybrider du snakker om. Hvad er det?
Er de specialavlet til at lave mange æg?
Jeg er ikke så hysterisk med at det SKAL være en ren race.
Det betyder knap så meget for mig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2010, 14:33 »
Jeg har aldrig selv haft hybrider, men sådan som jeg har forstået det, er det blandingsracer, som lægger æg, man bør ikke få kyllinger af dem, da de vil have ringere egenskaber end forældrene. Efter sigende bliver de slidt op relativt hurtigt pga. de mange æg.
Men jeg er ikke den rette til at udtale mig om dem, for som sagt har jeg aldrig haft nogen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2010, 15:02 »
Du skal da ha Trefarvet sussexèr
Så får du både æg og godt kød til fryseren /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2010, 15:09 »
Hvad med RIR? De er helt mørkerødbrune og skulle være udmærkede æglæggere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2010, 15:09 »
Eller måske Hvid Colombia Sussex!! Meget rolige, gode æglæggere og fantastisk kød!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2010, 17:46 »
Helt klart vælge Sussex :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2010, 18:08 »
Nu skriver Christian jo, at han godt kan li' rødlige/brunlige høns, så de sussex, skal da vist også lige have en gang farve *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2011, 23:48 »
Jeg tror faktisk jeg går efter lys sussex. Har læst mig frem til at den passer ret godt til mine behov. Så går jeg lidt på kompromis med at de skal være røde/brune :-)

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2011, 23:56 »
Tror du bliver glad for det valg :)

Godt nok har jeg kun en enkelt sussex, men hun er en trofast æglægger trods sine snart 4 år.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2011, 08:31 »
Bielefelder er da det perfekte valg, flotte farver stille og rolige og lægger masser af store æg (30 stk fra 3 høner på 11 dage - 61 - 74 gr.). En skøn race, og så kan du se kønnet på dine kyllinger fra dag et:

Mvh

Claus

Mango2705

• Gæst
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2011, 09:47 »
Jeg er ikke så hysterisk med at det SKAL være en ren race.
Det betyder knap så meget for mig.

Hvad så med Lys Sussex høner og en New Hampshire hane? ;D
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 20:04 Fra Mango2705 »

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2011, 09:56 »
hvis du nu alligevel giver dig og finder hybrider så tror jeg ikke du fortryder, dem jeg har er rolige kan med andre racer, giver stoooore æg og  er stabile som æglægger. Er ret hårdføre, overspiser ikke(nu sammeligner jeg med de orpingtoner de går med) det eneste de ikke gør er- der ruger ikke, eller meget sjældent, så kyllinger skal du ikke regne med at se, da må du finde dig anden høne der vil det. De er måske ikke så pæne som sussex men man kan jo ikke få det hele i en høne ;D
Måske kan du blande lidt lidt kønt at se på og lidt praktisk...
høns, ænder, hunde, katte...