Jeg har haft en fantastisk livsbekræftende oplevelse idag. Jeg har nemlig været på et to timer langt besøg hos Jake på Djursland

Anledningen var afhentning af Jakes ene ung-maran-hane. Den skal vokse til og blive stamfar for en sand vrimmel af marankyllinger hos mig i farverne sort, blå og spættet!
Men derudover fik jeg med i købet et indblik i et hønseparadis, som jeg aldrig har forestillet mig kunne findes!
Første indtryk var masser af plads til dyrene både ude og inde - og det næste, jeg lagde mærke til, var en indretning, som foruden at være særdeles dyrevenlig er Pedersen og Findus værdig (f.eks et gammelt klædeskab, hvis hylder fungerer som redekasser

)
Men det allerbedste var den stemning, der var! Af ordentlighed i ordets bedste forstand. Hvor man tager sine dyr alvorligt.
Da jeg prøvede at holde min nye maranhane fortalte Jake f.eks at jeg bare skulle lave en bestemt lyd med munden - så ville den svare igen med næbbet. Og ganske rigtigt - vi kommunikerede lystigt i løbet af ingen tid. Selvfølgelig fordi den - som alle andre individer på matriklen - havde fået den opmærksomhed og kontakt, der skal til!
Og de uregerlige araucana'er jeg en overgang havde, men måtte afhænde på grund af deres Hells Angel's opførsel overfor mine andre høns - og som endte med at bo hos Jake - var nu forvandlet til de rene duksebørn. (Og jeg er selv pædagog - hmprf!)
Ja, og så hørte jeg lige en høne (Røde Mor - kendt her fra forum og fra teaterverdenen

) tale til Jake!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den fortalte lystigt en hel masse, da hun så ham, og hun blev ved lisså længe han stod og havde kontakt med hende. Det passer!!!!!!!!!!!!!!!!
(Gæt lige, hvem der skal til at bruge mere tid med nærkontakt med hønsene fra nu af )
Ja, og så var der lige alle luttehønsene, de fine faverolles, silkeskrukken med kyllinger, de to kochin, der havde reddet livet ved at komme hos Jake, maranerne, araucana'erne og lidt landhøns.
Foruden hunden Merlin, de to sjældne får, shetlandsponyerne, hesten, kattene og duen i vindueskarmen. Som er ved at komme sig, og som jeg fik lov at nyde synet af til en kop friskbrygget kaffe samt brændeovnsild.
Jeg må gøre mig umage nu. For at give den nye hane samme fine vilkår, som den er vant til.
Og tak til Jake - for en rigtig god og uforglemmelig dag samt en fin lille haneherre!

(Der skal nok komme billeder )