Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: På besøg i hønseparadis!  (Læst 3140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
På besøg i hønseparadis!
« Dato: 22 April , 2010, 21:09 »
Jeg har haft en fantastisk livsbekræftende oplevelse idag. Jeg har nemlig været på et to timer langt besøg hos Jake på Djursland  :D

Anledningen var afhentning af Jakes ene ung-maran-hane. Den skal vokse til og blive stamfar for en sand vrimmel af marankyllinger hos mig i farverne sort, blå og spættet!

Men derudover fik jeg med i købet et indblik i et hønseparadis, som jeg aldrig har forestillet mig kunne findes!

Første indtryk var masser af plads til dyrene både ude og inde - og det næste, jeg lagde mærke til, var en indretning, som foruden at være særdeles dyrevenlig er Pedersen og Findus værdig  (f.eks et gammelt klædeskab, hvis hylder fungerer som redekasser  :D )  

Men det allerbedste var den stemning, der var! Af ordentlighed i ordets bedste forstand. Hvor man tager sine dyr alvorligt.

Da jeg prøvede at holde min nye maranhane fortalte Jake f.eks at jeg bare skulle lave en bestemt lyd med munden - så ville den svare igen med næbbet. Og ganske rigtigt - vi kommunikerede lystigt i løbet af ingen tid. Selvfølgelig fordi den - som alle andre individer på matriklen - havde fået den opmærksomhed og kontakt, der skal til!

Og de uregerlige araucana'er jeg en overgang havde, men måtte afhænde på grund af deres Hells Angel's opførsel overfor mine andre høns - og som endte med at bo hos Jake - var nu forvandlet til de rene duksebørn. (Og jeg er selv pædagog - hmprf!)

Ja, og så hørte jeg lige en høne (Røde Mor - kendt her fra forum og fra teaterverdenen  8) ) tale til Jake!!!!!!!!!!!!!!!!!  :o Den fortalte lystigt en hel masse, da hun så ham, og hun blev ved lisså længe han stod og havde kontakt med hende. Det passer!!!!!!!!!!!!!!!!

(Gæt lige, hvem der skal til at bruge mere tid med nærkontakt med hønsene fra nu af )

Ja, og så var der lige alle luttehønsene, de fine faverolles, silkeskrukken med kyllinger, de to kochin, der havde reddet livet ved at komme hos Jake, maranerne, araucana'erne og lidt landhøns.

Foruden hunden Merlin, de to sjældne får, shetlandsponyerne, hesten, kattene og duen i vindueskarmen. Som er ved at komme sig, og som jeg fik lov at nyde synet af til en kop friskbrygget kaffe samt brændeovnsild.

Jeg må gøre mig umage nu. For at give den nye hane samme fine vilkår, som den er vant til.

Og tak til Jake - for en rigtig god og uforglemmelig dag samt en fin lille haneherre!   /o (Der skal nok komme billeder )

Offline Julie R

• Passiv bruger
Sv: På besøg i hønseparadis!
« Svar #1 Dato: 22 April , 2010, 21:13 »
Det lyder rigtig hyggeligt. Håber du bliver glad for din nye hane.
Ville gerne se billeder af der skab til hønsene, det lyder hyggeligt.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 22 April , 2010, 21:14 »
En SKØN fortælling! tak for den!!!   /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 22 April , 2010, 21:37 »
 *b
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 22 April , 2010, 22:44 »
Tænk, Susanne, jeg er ikke spor forbavset *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 23 April , 2010, 07:02 »

Dejlig stemningsberetning Susanne.
Det kommer ikke som nogen overraskelse for mig, at dyr lever et dejligt liv hos Jake.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 23 April , 2010, 20:10 »
Hmmmmm jeg ville også gerne drikke kaffe hos Jake - det  lyder skønt *h
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 23 April , 2010, 22:49 »
Skøn beretning Susanne.
Og det må have været en fantastisk oplevelse.

Jeg tror vi er mange der gerne vil opleve en sådan samhørighed med vores befjerede venner.

Jeg sidder ofte på en bænk i hønsegården, med en kop kaffe, og betragter mine høns og taler til dem, men får sjældent noget svar. De har travlt med andre ting. Taler også gerne med dem når det er tid til at lukke ned for dagen, men de virker ikke specielt interesserede. Skrukker kan jeg stryge over ryggen og tale til, men dog ikke uden at de puster sig gevaldigt op.

Jeg har dog en god 'dialog' (gennem et par år nu) med min gase Gåstav. Hvis jeg kalder på ham er der prompte svar tilbage. Men han er ikke meget for at komme så tæt på mig at jeg kan røre ved ham. Har dog faktisk haft ham i hænder tidligere på aftenen. Har et lille aflukke omkring fodringspladsen og i aften fik jeg lokket ham og madammerne ind i aflukket. Lod madammerne løbe forbi mens jeg holdt fokus på Gåstav. Han følte sig ikke tryg i starten men efter 5 minutter lagde han sig fladt ned foran mig i ca 1 meters afstand. Jeg gik så hen og tog ham op og snakkede med ham og det affandt han sig med. Jeg holdt ham vel på armen ca 5 minutter hvorefter jeg lod ham gå. Det virkede som om han satte pris på at få lov at gå. Så han skal nok prøve nærkontakten en del flere gange før han føler sig helt tryg.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24 April , 2010, 08:55 »
Også en dejlig beretning fra dig, Erik!   Ren flødeskum til det indre billedgalleri  /o

Jeg fik iøvrigt en sms fra Jake, hvor han skrev, at han efter at ha læst min beskrivelse fik helt lyst til at besøge sig selv  :D

Og Jake: Det kan jeg kun anbefale - men måske skal du lige ringe først. Så'n bare - for god ordens skyld  ;D

Her går det godt med integrationen af unge Chausson. Han er efter halvlandet døgn fuldt accepteret af de to damer - og i nat har han sovet ved siden af dem på den øverste pind - den første nat var han en etage under.

Igår havde jeg travlt, men idag skal jeg fortsætte med projekt "snak med dit fjerkræ".

Jeg har virkelig - efter besøget på Djursland - fået øjnene op for, hvor kloge, begavede og indlevelsesfulde ( ;)) høns kan være.

Nok ikke mine italienere - tror de er udenfor pædagogisk rækkevidde - de må nøjes med at pynte i landskabet og lægge fine mange æg. 

Men de tre maraner, hvoraf den ene i den grad er gjort imødekommende fra leveringsdatoen af, vil få  ekstra opmærksomhed fra nu af.

Og jeg har lovet Jake nogle billeder af Chausson i de nye omgivelser - det blir snart  /o

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 24 April , 2010, 09:25 »
JEg stemmer for en forum dag hos Jake... måske i sensommeren???? :) :) :)

Jeg vil så gerne op og ære Røde Mor. :)  Vi har jo et par fjerkræ herinde som har opnået kultstatus som Røde Mor, jeg tænker på min egen Guldlok, Hr Pjuskebuks, og Hr Jensen. :)

Ojjj jeg vil gerne på besøg hos vores PEddersen.... og hvis Jake er lige så hyggelig som Peddersen, så er det jo ligefør man får lyst til at slå telt op i haven ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 April , 2010, 09:30 »
 :D hvornår tager vi på udflugt til jack??????????
hilsen fra den nysgerrige randi
eller til susanne så kan vi se om vi kan lære det ;D

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 24 April , 2010, 09:39 »
.... så er det jo ligefør man får lyst til at slå telt op i haven ;)

Jeg fik faktsik lyst til at have en seng inde hos hønsene. Mere stemningsfuldt hotelværelse skal man lede længe efter :D

Og Randi: Jeg lover, at hvis jeg nogensinde får en høne, der kan kommunikere som Røde Mor, så vil jeg MÅSKE overveje at invitere til "forsigtigt åbent hønsehus"  For et menneskemylder af en anden verden kan jo hurtigt få en klog høne til at snerpe næbbet sammen :D

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 24 April , 2010, 09:49 »
  For et menneskemylder af en anden verden kan jo hurtigt få en klog høne til at snerpe næbbet sammen :D

Men Røde mor er jo vant til rampelyset :) så hun klarer den nok
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 24 April , 2010, 13:10 »
Nu er det jo slet ikke sikkert at Jake har lyst til at vi kommer vrimlende og ødelægger idyllen ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
Sv: På besøg i hønseparadis! Nu med billeder!
« Svar #14 Dato: 24 April , 2010, 14:11 »
Billederne er altså "kun" herfra - ikke fra det beskrevne paradis på Djursland. Der er det nemlig ikke mig, der har fremvisnings-rettighederne  :)

Jeg ville ønske, jeg kunne finde ud af at "sætte det op" med en tekst under hvert billede, men jeg kender mine begrænsninger - så først kommer tre undertekster - dernæst tre billeder  ;D

Billede 1: Den nu meget omtalte unge hr Chausson (det betyder altså overtræksstrømpe, og det er Jakes geniale navneåpåfund. Hentyder til at han har "strømper" lissom de to damer - så DNA'en er godkendt)

Billede 2: Frøken Blå, som forhåbentlig blir stammor til adskillige kyllinger i farverne blå og sort.

Billede 3: Trekløveret samlet. Her ses osse frøken Spæt, som lisså forhåbentligt bliver stammor til adskillige kyllinger i farverne blå. (Hvis altså jeg har forstået det rigtigt.