Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem fandt på at det skulle hedde Sabel Poot  (Læst 2059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Sv: Hvem fandt på at det skulle hedde Sabel Poot
« Svar #15 Dato: 01 Maj , 2010, 22:39 »
@ Lugovets  ;D Dejlig forklaring. Mange tak. Jeg kan godt se at det er smart at kalde dem noget der ligner det de hedder i udlandet, men alligevel at tage navnet fra de pot rygende hollændere med deres gebrækkelige sprog.  <A Tsk Tsk  ::).
Men jeg kan altså forstå på det hele at det kommer sig af at man nu godkender racen i en masse andre smukke farver, hvor tegningerne ikke er mille fleur. Og så giver det mening at kalde dem noget andet. Så hollænderne har alligevel fat i noget ind imellem coffee shop besøgene.  ;)

Men det må næsten også betyde at den farvetegning som jeg lærte at kende som Mille fleur, stadig hedder det?? Altså Mille fleur tegnet Sabelpoot.  ??? eller øh?

Angående æg så er de særdeles stabile æglæggere og der er en tendens til at deres æg har en stærkere gul farvning af blommerne end de store racer. De gør sig virkelig godt i æggekager hvor den gule farve får det til at ligne "sol mad" som en ven udbrød engang han skulle spise med.

Mange tak for forklaringen. Nu har jeg da en anelse om hvorfor, men vil du lige fortælle mig om jeg har ret mht farveslagets navn, eller om det hedder noget helt andet?  ???
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 02 Maj , 2010, 16:21 »
Øøøøj hvor er den smuuk  :o

Hvor i al verdenen har du dog fundet så dejlig en model at tage billeder af  ;)

Jeg har en magen til herhjemme og den er jeg virkelig glad for. Og så tror jeg sørme snart den ligger sig skruk! /o
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #17 Dato: 02 Maj , 2010, 21:01 »
Kunne vi ikke lege, at det var ligesom med Luttehøns?
I datidens Danmark var "Luttehøns" jo en betegnelse for lavbenede høns, ligesom "Smedehøns" var en betegnelse for sorte høns. "Høns" betød på det tidspunkt Danske Landhøns, for der var ikke andet.
Sådan er det stadigvæk, selvom man har fået skrevet Luttehøns ind som en selvstændig race (hvilket det ikke er).

Mille fleur var jo en betegnelse for - tjah - Mille Fleur, og den eneste grund til, at det ikke hedder det mere er, at det hentyder til farven.

Så hvorfor ikke kalde de porcelænsfarvede Mille Fleur for "Mille Fleu", og så ellers kalde Mille Fleur med alle mulige andre farver for "Sabelpoot".

Jeg har i øvrigt en rødlig høne, der sandsynligvis er halvt Sabelpoot. Hun skulle være Chabos, men har fjer på benene. Hun er den dejligste hønemor i verden...

PS: Der er intet i vejen med hollandsk!
Min svigerinde er dér fra.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #18 Dato: 03 Maj , 2010, 12:05 »
Jørn, fornemmer jeg en vis sprudlen, *ggg

Dejligt at se, når du er i dit es, med disse herlige Sabelpot.
Og tak for endnu engang at se nogle af dine flotte billeder.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.