Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: jer med villahøns, hvor gør i af det?  (Læst 1405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
jer med villahøns, hvor gør i af det?
« Dato: 21 April , 2010, 00:07 »
Når man nu ikke lige bor på en kæmpe landejendom med møding og alt det der fine... Hvor gør man så af sit høns/due møg???
Jeg har fyldt vores kompostbeholder til bristepunktet og vil gerne vide hvad i andrer gør for at slippe af med det ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: jer med villahøns, hvor gør i af det?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2010, 07:11 »
I en sæk og ned på genbrugspladsens haveaffaldsbunke :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 21 April , 2010, 07:12 »
Nu har jeg jo kun 5 høns, og alt som kommer ud af bagenden på dem, bruger jeg som gødning i mine bede både køkkenhave og andre steder. Den bedste gødning der findes.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 21 April , 2010, 07:19 »
I bedene! Den fantastiske gødning er en af grundene til at jeg fik høns /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 21 April , 2010, 08:03 »
Jeg har jo sand på gulvet og møgbrættet, og der river jeg klatterne via et dørslag, så sandet løber fra, og så i komposten (havde jeg nu haft en meget leret jord, ville sandet være et plus, men ikke i de sandede vestjyske bede). I komposten ligger det en tid med diverse køkkenaffald og også lidt have affald, og når den er fuld, tager vi det nederste, som på mystisk vis er forvandlet til den fineste sorte muld, og fordeler det i bedene.
Jeg havde lidt problemer her i vinter, fordi vi ikke kunne komme til at tømme komposten, men da opbevarede jeg gødningen i nogle spande, og da sneen var væk fordelte jeg det meste i køkkenhaven og brugte en kultivator til lige at få det ned.
Hønsegødning og især duegødning er den fineste gødning man kan få!  /o
Det undrer mig forøvrigt, at der i mange hønseregulativer står at man skal begrave gødningen, når man spreder den i haven, for når man køber det såkaldte organiske gødning, så skal jeg da lige love for, at det stinker, når man fordeler det. Men det kommer selvfølgelig i pæne plastikposer med nydelige motiver og ikke direkte fra en høne  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 April , 2010, 08:58 »
Laver en kompostbeholder mere... :D

På vores genbrugsplads kan man bestemt ikke aflevere husdyrgødning, medmindre man betaler en overordentlig hamper ekstra pris. Så det gør vi ikke.
Vi komposterer - og har derfor måttet lave en ekstra kompostbeholder (og flytte den fra skellet ind til naboen :D )
Og ligesom hos mange andre ender det derefter i køkkenhaven og hos roserne, som elsker det :D

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 21 April , 2010, 14:34 »
Nå ja, hvad ved jeg ;) smider dte jo bare ud på marken :D

Men jeg havde en sæk møj stående fra i vinters hvor jeg ville være druknet i sne hvis jeg skulle ud på marken med det, og blondine-dåm som jeg er så smed jeg det på genbrugens havebunke, så kan borgerne da få lidt godt gødet kompost ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 21 April , 2010, 19:39 »
Jeg har altid kørt det på genbrugspladsen. Troede egentligt at jeg gjorde alle en tjeneste ;). Folk kunne jo hente noget suverænt godt jord til deres køkkenhave /o Har aldrig tænkt over om jeg "måtte" *e Må da hellere undersøge om det egentligt er tilladt ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 21 April , 2010, 20:57 »
De fleste kommuner siger at det skal i det almindelige husholdningsaffald (som vel ryger til forbrænding ??) , men det er ærligt talt lidt dumt... Så medmindre at de på genbrugspladsen direkte siger noget andet, så til kompost med det...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #9 Dato: 21 April , 2010, 23:51 »
Vi kører det også på genbrugspladsen - og her er de normalt meget strikse med, hvad der kommer i hvilken bunke. Men det accepteres altså.
Da vi betaler pr. kg for at komme af med vores husholdningsaffald, er der intet fra hønsene, der kommer i dén spand!
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond