Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jubiii byggeriet er i gang  (Læst 10110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie R

• Passiv bruger
Jubiii byggeriet er i gang
« Dato: 14 April , 2010, 19:51 »
Skal bare lige dele min glæde med jer. Min mand er ved at bygge hønsehus til mine 4 gadekryds.
Glæder mig så meget til de skal fytte ind, drivhuset er også ved at være varmt nok om eftermiddagen, trods udluftning.

Nu kommer der så nogle spørgsmål, hvor højt oppe skal siddepindene være? Der skal være møgbrædt under.  Det er dværg gadkryds jeg har.

Der er rimeligt højt til loftet i hønsehuset 2,5 m. Målene på huset er 120 x 240. Jeg har tænkt mig at have siddepinde i den ene ende (1,20) i den anden ende er døren til os mennesker.

Kunne jeg evt sætte redekasser under møgbrædtet? Hvor vil i placere et vindue og hønsehullet (hedder det egentlig det, hehe)

Skal jeg kalke indvendigt?  Jeg maler det lyst med vådrumsmaling, så det kan vaskes af. Jeg skal have sand på gulvet og skidebrædtet, sand og træuld i redekasserne, det er de vandt til.

Nogen der har flere gode råd, så kom endelig med dem.

Har læst i bøger, men er stadig i tvivl, derfor stiller jeg alle mine spørgsmål til alle i dejlige hønsefolk  :)
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jubiii byggeriet er i gang
« Svar #1 Dato: 14 April , 2010, 20:18 »
Jeg kan da hjælpe med nogle af dine spørgsmål.
Jeg ved ikke med vådrums maling, men jeg ved at det super godt at kalke fordi kalk udtørre alt utøj, der evt. kan gemme sig i sprækker og revner, men hvis du bruger vådrums maling, så er der jo ikke revner og sprækker, men måske kan kondensen så ikke komme væk.

Det er en fin størreles på et hønsehus, og du kan sagtens have sidepinde under møgbrættet, men måske du lige kan tage hensyn til at høns elsker halvmørk hygge når de skal lægge æg, så det mørkeste sted vil være velegnet hvis der er sådan et.

Smuthullet hos mig der har stor orpington er 25 x 35  og det er fint hvis det sidder 10-cm over gulvhøjde så de ikke tager alt med ud eller ind.

God fornøjelse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 April , 2010, 07:42 »
Tillykke Julie,  <I
Jeg ved lige præcis, hvordan du har det  ;D ;D ;D
Mine rum i hønsehuset har dør i den ene ende og smuthul i den anden, over smuthul sidder siddepinde og møgbræt, redekasserne sidder på langsiden lige inden for døren, så er det også nemt at hente æg.

Jeg har udelukkende dværghøns af svær race, mit møgbræt sidder vel ca. 1 m oppe og pindene ca 25 cm over. Mit møgbræt skråner let.

Der ligger mange flere billeder i mit galleri.
Det er mit andet hønsehus, og jeg har fået det lige præcist, som jeg gerne ville have det; jeg synes det er helt utrolig funktionelt *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 April , 2010, 15:51 »
Tusind tak for svar Ina Og Marianne.

Tror ikke kondens bliver et problem Ina, min husbond laver udluftninger (han arbejder i tag Branchen, så har forstand på den slags, håber jeg , hehe)

Marianne, dit fine kæmpe store hønsehus er min inspiration, jeg er dog stadig misunderlig på størrelsen. Men jeg kan ikke få det hele (endnu  ;D)

I dag skal døren monteres, manden skal på kursus i næste uge, så han knokler hver eneste dag  *h
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 April , 2010, 07:48 »
 <I  Tillykke med byggeriet og din arbejdsomme mand <I

Jeg kan godt forstå at du bruger Inas hønsehuse som inspiration, de er godt nok dejlige  /o
Jeg kan heldigvis ikke blive misundelig <G i større omfang men hvis jeg kunne ville jeg også være lidt misundelig på Inas dejlige hønsehuse.

0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte