Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sur kro... nu også i Rungsted  (Læst 7533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sur kro... nu også i Rungsted
« Dato: 13 April , 2010, 22:34 »
Så blev det min tur til at ha en høne med sur kro.

Hun stod og så meget ynkelig ud og lignede faktisk en kalkun på den måde hun nærmest trykkede hovedet ned i kroppen på.

Min veninde som nød vejret i haven sagde: nu forstår jeg pludselig ordsproget : At ligne en syg høne.
Hmmm sagde jeg og nærmede mig hønsegården.
Jeg tror at det er et tilfælde af sur kro, øhhh nå sagde min veninde og var selvfølgelig ikke i tvivl om at jeg da nok vidste hvad jeg talte om. (at jeg så aldrig i mine 14 år som hønseejer før har haft en høne med sur kro, men udelukkende har al den viden herom fra jer, fortalte jeg jo ikke  ;))
Jeg gjorde nøjagtigt som I har beskrevet: massere og vende bunden i vejret på dyret !!
Ud væltede ildelugtende vand med øhhh... diverse   /3

Igår aftes sent da jeg endelig havde fri og var cyklet hjem i den dejlige forårsluft skulle jeg jo lige ud og "ryste" den stakkels høne.
Ud væltede mindst dobbelt så meget som tidligere på dagen og ikke mindre ildelugtende kan jeg godt love jer. Troede faktisk at den stakkels blomsterhøne ville drukne ! /3
Også idag fik hun en gang massage og kvitterede med lidt væske. Helt på toppen er hun så absolut ikke, men jeg håber da snart at jeg har fået masseret "hul igennem"
Spændt på hvilken tilstand hun er i når jeg natter dem efter endt arbejdsaften om en time. *k

Jeg har ikke givet hende olie endnu. Hvor længe plejer tilstanden at vare ? Kan man fornemme når der er " hul igennem" ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Sur kro... nu også i Rungsted
« Svar #1 Dato: 13 April , 2010, 22:41 »
Jeg tror helt sikkert du kan fornemme hvis det er lykkedes dig at 'få hul igennem'.

For det første skulle hønen ikke gerne længere have en 'sæk' hængende på halsen. Og for det andet skulle hun gerne begynde at live lidt op igen og virke mere normal.

Held og lykke (og vent ikke for længe med olien).
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 April , 2010, 23:01 »
Lene, jeg håber du får din blomsterhøne på højkant igen..

Jeg har desværre ikke haft held med det da min Brahma også fik problemer..

Vil bare sige, pas på ikke at vente for længe med øksen, jeg tror ikke det er så sjovt for de små stakler..

vh. Rikke.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 14 April , 2010, 07:19 »
Nu er det ikke den sidste olie, du mener vel?
Jeg krydser fingre, for at hun klarer sig *k
Og da du opdagede det ret hurtigt, tror/håber jeg hun har en god chance.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #4 Dato: 14 April , 2010, 07:52 »
Min høne som havde sur kro fik jeg jo aldrig noget væske ud af, men hun livede op et par dage efter massage.. DOg har hun stadig 'den omtalte sæk' hængende foran.. Det er ligesom om den er kommet for at blive?!?! Er det ok eller skal den væk/øksen frem?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 14 April , 2010, 10:53 »

Jeg håber at din høne har det bedre Lene  /o

Randi@ må vi ikke se et billede af den åbenbart meget store, hængende kro?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 April , 2010, 13:10 »
Hun har fået olie for et par timer siden.
Efterfølgende kan jeg stadig hælde vand fra hende efter en lille omgang massage.
Syntes ikke at jeg kan sige at hun har det bedre, men heller ikke så skidt som 1. dag.

De andre høns står i en rundkreds og ser meget undrende til imens at det pågår. Det ser bare morsomt ud ! når jeg vender bunden i vejret på hønen vender de også deres hoveder.
<H Høns er bare for morsomme <H

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 14 April , 2010, 13:17 »
Mht. at du stadig kan hælde vand fra hende, så kan man faktisk også gøre det ved høns som IKKE har sur kro...det kom jeg nemlig til en dag  <G Det var fordi jeg skulle behandle for utøj, og så fik jeg lige vendt hønen nedad, og ud røg det altså med vand, som den næsten lige havde drukket, inden jeg tog den op  :D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 14 April , 2010, 16:34 »
Jeg prøver lige at låne et kamera så jeg kan sætte billeder på.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline jenslyn

• Passiv bruger
  • tullemor med silkekylling.
« Svar #9 Dato: 14 April , 2010, 17:53 »
hej lene

surt med din høne
håbe at den bliver rask igen. /o

hils
jenslyn

PS. jeg miste jo min høne med sur kro :'(
0,2 isa og 0,2 tværstrib skovhøns  0,2 sort skovhøns 0,1 shiba .silke 15 år og joakim 13 år

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 April , 2010, 09:04 »
Hmm...   ???
Her så jeg lige for mit indre øje at der nu var et dårligt værtshus på Sjælland  <A
Men efter et besøg i galleriet og søgefunktionen på forum kan jeg se at det er lige så slemt  :'(

Jeg krydser fingre  *k for din høne, at skulle slagte på grund af sygdom er bare så ærgerligt  *t

Pøj pøj...

Mvh Klaus
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 15 April , 2010, 19:46 »
Hmm...   ???
Her så jeg lige for mit indre øje at der nu var et dårligt værtshus på Sjælland  <A
Men efter et besøg i galleriet og søgefunktionen på forum kan jeg se at det er lige så slemt  :'(

Mvh Klaus

*g *g *g *g
DET er humor !
Vi har jo faktisk en vist nok udemærket kro her i Rungsted.

Ja jeg tror desværre ikke at der er mere at gøre for hønen.
Hun har haft det dårligt lidt for længe nu. Så det bliver vist øksen  :-\

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 April , 2010, 22:48 »
Så er hun blevet udfriet for sine lidelser....føøøøiiij  Hvor hun da bare lugtede da hovedet røg af
 /3 /3

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 April , 2010, 23:05 »
Ak, ja det stakkels dyr.. :-[er der egentligt nogle som har held med at redde deres høns fra sur kro?

Jeg er bange for jeg har endnu en Brahma høne der er på vej til at få det også..det er så nummer to..og selvfølgelig er det den flotteste..æv

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 April , 2010, 23:13 »
Ja det ville jeg også godt vide.  <A
Jeg syntes faktisk at det engang imellem virkede somom at hun fik det bedre af at blive masseret og "afvandet" ved at blive vendt på hovedet. men der kom åbenbart ikke ordentlig "hul igennem"

Øv Rixen, hvor er det ærgeligt med din Brahma. Jeg  *k