Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu vil jeg have en skruk  (Læst 3615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kemal Yasar

• Bruger
Nu vil jeg have en skruk
« Dato: 13 April , 2010, 00:05 »
Hej vil høre alle andre om i gør noget ekstra ordinært for at få høner i skruk?

Jeg har forsøgt at forfalske æg og givet dårligere foder (byg).

Hvad kan jeg ellers gøre?

Mvh

Kemal
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Susanne

• Gæst
Sv: Nu vil jeg have en skruk
« Svar #1 Dato: 13 April , 2010, 07:27 »
Jeg tror ikke, man kan gøre mere!

Bare vente på varmere vejr - det plejer også at sætte gang i skrukkeriet!

Held og lykke!  /o

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 April , 2010, 08:16 »
Dårligere foder ?!?!?!? Jeg har hørt fra en erfaren opdrætter, der havde dværg wyandottere til at ruge fasan æg ud, at det er dovne høns der skrukker. Dovne høns er fede høns. Så prøv med hvede i rigelig mængde.
mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline jkso93

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 April , 2010, 08:39 »
Jeg læste de mange tidligere indlæg om at bruge "dårligere" foder, for at fremtvinge skruk. For 14 dages siden skiftede jeg fra æglægningspiller til foderhvede. 10 dage efter lagde den ene dværg sig på reden. Om det er grundet foderskiftet eller vejret skal jeg være usagt. Personligt tror jeg det er de varmere dagtemperaturer der har gjort forskellen, for hvis det er foderet der er afgørende, burde mine sussex også havde smidt sig på reden.

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 April , 2010, 08:48 »
Jeg tror det er vejret... jeg har gjort alle mulige kunster for at få en silke til at skrukke - med fine reder med æg i m.v. - men igår i det lune vejr lå de pludselig begge to - så det er herligt! Det synes hanen bare ikke, han ville ikke sove alene på pind i nat, så han satte sig på kanten af reden hos den ene høne  <A
Der er silkekyllinger og sebright kyllinger om nogle uger...  *k
Mvh Marianne

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 April , 2010, 09:26 »
Jeg venter også med længsel på at Vibens mange silkehøns skal blive skruk. Dog er der tre der er og har været, men der mangler godt nok stadigvæk seks og jeg har brug for dem. Jeg har de nydeligste reder med æg liggende hos dem der blot venter på at udløse det, men Nej, de gør det bare ikke.

Ligeledes hos araucanerne, der har jeg også ladet æg ligge, men uden resultat.Det er kun blevet til en og det var også mens det var vinter >:( >:(

Det er da lidt fjollet ikk´?

V Gunni.

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2010, 23:09 »
der skete så noget meget mystisk idag ???

Den høner som bliver trådt mest af hanen syntes at den skulle bag om skuret (hvor de normalt aldrig er gående)
for at gå skruk vil jeg tro.

Jeg fik den jaget over til de andre men den kom hurtig tilbage igen for at ligge sig til rette på jorden igen og helt uden æg.

Det lykkedes for mig at lukke af, så den ikke komme bag om skuret igen, for der kommer jeg heller aldrig selv fordi det er så vanskeligt. Derefter gik den ind i drivhuset og farede frem & tilbage som en sindsyg og så på det område jeg nu havde spærret af for den.

Jeg tænkte at det nok var fordi at den ville ligge sig skruk og flyttede den derefter i det gamle hønsehus, med nogle æg som den fint lagde sig på med det samme. Men men men lykken var meget kortvarigt for da jeg så kom ind med mad og vand til den glemte den alt om at lune på æggene igen  :-\

hvad går der galt?

har jeg mon forstyrret den så meget at den opgav?
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 13 April , 2010, 23:30 »
Nej Kemal. Det tror jeg ikke. Er hønen skruk, er hun skruk, og så tror jeg ikke du kan gøre meget for at forstyrre hende.

Så hun har nok ikke været skruk. Det kan så være hun bliver det om kort tid, det skal jeg ikke kunne tage stilling til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 14 April , 2010, 07:24 »
Det kunne måske være, hun ledte efter et godt sted at placere en rede, hvor hun kan ruge i ro og fred, og når så æggene er der, vil hun lægge sig.
Du er i hvert fald ikke i tvivl, når hun skrukker.
Se evt. her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Skruk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk