Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er min hane blevet agressiv?  (Læst 7073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PernilleD

• Passiv bruger
Er min hane blevet agressiv?
« Dato: 10 April , 2010, 22:24 »
Jeg har en stor, smuk og, indtil idag, meget fornuftig sølvfarvet sussex hane fra maj 2009. Han har altid gået frit i haven sammen med hønsekonerne og der har aldrig været problemer. Idag er vi så alle ude i haven og pludselig ud af det blå, farer han løs på vores 3 årige datter som går og hygger sig. Hun falder og inden jeg når frem, er han over hende igen. Jeg råber og skriger af ham og får da også givet ham et spark med på vejen. Da jeg har trøstet min datter, forfølger vi ham ind i hønsegården og trykker ham godt op i et hjørne. Alligevel gør han 5 min. efter endnu et halvhjertet udfald mod min datter. Nu er det så jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Det er vores første høns så jeg har ikke den store erfaring. Håber I kan hjælpe mig. Det skal lige siges at lige inden angrebet havde min datter været inde og tage lidt korn i hønsegården, som på det tidspunkt var tom.

Venlig hilsen
Pernille.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Er min hane blevet agressiv?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2010, 22:27 »
Tag hovedafbryderen, det er mit råd.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 10 April , 2010, 22:27 »
I gryden med ham! Når først han får den idé, så går det sjældent over. Din datter, der jo hører til husstanden, skal ubetinget kunne bevæge sig rundt på grunden - også i hønsegården - uden at blive angrebet. Sæt han ramte hendes øjne :o. Der er masser af søde haner der kender deres plads. Find sådan én i stedet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 April , 2010, 22:44 »
R.I.P.

Yummie. Høns (hans) i tarteletter, eller asparges, eller kombineret.

Ser ikke anden udvej. Din datter er for ung til at forstå at hun skal stampe i jorden og vifte ham på plads, når han gør væsen af sig. I de fleste tilfælde tror jeg man kan sætte sådanne haner på plads, men det kræver en fast hånd. Og dette kan man ikke forvente af din datter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 11 April , 2010, 07:02 »
Som de andre skriver: den eneste kur er af med hovedet  :(
Jeg har haft en af samme slags, først var han efter mit lille barnebarn, når hun var på besøg, og han endte med at ryge i benene på mig, hver gang jeg viste mig i haven (jeg har stadig et ar på skinnebenet fra hans sporer!). Og jeg er da voksen, og forsøgte også at opdrage ham til at forstå, at jeg råbte højest, og jeg stampede hårdest i jorden, men det gik bare ikke.
Jeg tror, det har noget at gøre med, at din hane nu er fuldt kønsmoden, og det er forår, og så koger han over at testosteron.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PernilleD

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2010, 08:08 »
ÆV! Nå, men det lyder som om I er temmelig enige, så vi må vel finde øksen frem. Jeg synes bare det er mærkeligt at han kan ændre sig så meget fra den ene dag til den anden. Han har altid været så rar og omgængelig. Når nu han skal afsted, er jeg nødt til at spørge; kan vi spise ham eller er han for gammel? Han er som sagt fra april/maj 2009.
Tak for jeres svar!

Vh Pernille.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 April , 2010, 08:12 »
Han vil smage dejligt  /o
Som Sif sagde: Vi slagtede den dumme hane og han smagte godt.
Den aggressive hane vi havde, var også en sød og god hane, som spiste af hånden, og det gjorde han, lige til han fra den ene dag til den anden begyndte at springe i benene på mig med fødderne først.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PernilleD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2010, 08:20 »
Ok. Tak for hjælpen. :)

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 April , 2010, 08:55 »
Med sådan et lille barn er der kun een vej for ham. Ellers har jeg læst mig til at netop det at sparke ud efter dem ingen effekt har, det opildner blot endnu mere.

I går måtte jeg have fat i min araucanerhane, der mente, at jeg ingen tilladelse havde til at snuppe en halvstor hanekylling der skulle isoleres.

Jeg sparkede jo også ud pr. refleks, hvorefter han røg på mig igen. Fat i skrupsakken omkring halsen og trykke ham ned i jorden, derfter fat under armene på  ham mens jeg ruskede ham, kikkede ham dybt i øjnene og skrålede ind i hovedet, at her var det (mange bandeord) mig der bestemte. Det virker brutalt, men han var heller ikke ligefrem sød.

Han blev virkeligt forskrækket og holdt øje med mig for at holde sig på afstand. Jeg håber da at hans tillid kommer igen og at han kan opføre sig ordentligt fremover.Det er jo desværre ofte de dyr der er mest tamme der også udvikler denne adfærd.

VH Gunni.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 11 April , 2010, 09:38 »
Det ville jeg godt have set Gunni ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 11 April , 2010, 10:05 »

Jeg sparkede jo også ud pr. refleks, hvorefter han røg på mig igen. Fat i skrupsakken omkring halsen og trykke ham ned i jorden, derfter fat under armene på  ham mens jeg ruskede ham, kikkede ham dybt i øjnene og skrålede ind i hovedet, at her var det (mange bandeord) mig der bestemte. Det virker brutalt, men han var heller ikke ligefrem sød.

*f to markante personligheder tørner sammen  *e
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 11 April , 2010, 10:36 »
Det ville jeg godt have set Gunni ;D
- osse mig. Det må have været et kosteligt syn. Kønskamp i hønsegården :o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 April , 2010, 10:52 »
Så længe jeg samler æg er de haleløse og de halede ude på skift hveranden dag. Det er de haleløse der er inde idag. Jeg har lige været ovre hos ham og konerne for at hente æg. Han skulede noget til mig, men holdt sig i skindet og jo, han ville da gerne have en godbid. Håber roen og rangordenen er genoprettet.

Det er jo også lidt svært, var han nu gået ombord i en hund, kat eller ræv havde han jo været en helt.

Jeg vil da ønske for Kjo´l at det samme kunne ske for hendes hane, som jo ellers lader til at være god nok.

Jeg er nu glad for, at det der google et eller andet ikke er her på matriklen for der er mange besynderlige episoder, når man har så mange dyr som vi har og her går det ikke altid efter den bløde metode.

VH Gunni.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 April , 2010, 15:46 »
Øv, Kjói, det er synd for dig; men han skal nok smage godt. *t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline PernilleD

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 April , 2010, 21:11 »
Hej igen.
Måske er der alligevel håb? Idag var vi ude i haven og hønsene var ude. Han holdt sig på afstand og var slet ikke ovre og markere sig. Jeg tror, vi vil prøve at give ham en chance. Vi holder bare extra meget øje med vores datter. Vi har dog bestemt os for, at hvis han så meget som skuler til hende, så er det farvel til ham!
 :) Pernille.