For nogle timer siden var der rigtig rabalder og larm udenfor. Så jeg for ud i nattøj, morgenkåbe og træsko.
En stor hund muntrede sig med at jage mine høns, den var kommet fra stien, der løber nord for vores område, og den havde det rigtig sjovt, det havde de gråstribede ikke. Jeg forsøgte at jage den væk, med høje råb, men den havde det alt for sjovt. Råbene fik dog dens ejer til at mase sig op igennem buskadset og langt om længe efter at hunden havde taget rigtig mange ture rundt lykkedes det ham at fange dyret og få snor på.
Hønerne var sunket i jorden, og det var kun hanen, jeg kunne se, manden spurgte, om jeg troede, at hunden havde gjort skade på hønsene, og jeg sagde, at det kunne jeg jo ikke vide, før jeg fandt dem. Jeg kaldte og ledte i lang tid, og var da også inde og få tøj på, og langt om længe efter 1½ time dukkede den sidste op. Umiddelbart kan jeg ikke se noget på dem, men i aften når de går til ro, vil jeg forsøge at gå dem grundigt efter for at se, om de har bid.
Jeg er ret bekymret for, hvordan det skal gå med æglægningen? I august havde jeg jo en høne, som blev angrebet af en duehøg, og den er først lige startet på æglægning nu.
Så nu er jeg rigtig bekymret for, om mine høns stopper med æglægningen. De andre høns, der var i hønsegårdene, var også helt oppe at køre, og har opholdt sig meget inde i huset siden, noget de ellers ikke gør.
Hvis de stopper med æggene, betyder det bare et års forsinkelse i min avl.
Jeg har nogle få æg fra i går, og forventer også de lægger de æg, der allerede er på vej i æggelederen i dag, så dem vil jeg da have udruget, selvom jeg er lidt i tvivl om de er ren-racede, for jeg havde regnet med at jeg ville begynde at samle æg i weekenden.
Hunden har været her i haven før, men den gang lykkedes det mig at jage den væk, inden det gik så galt som i dag.
Jeg håber, ejeren har fået en lærerstreg, så han ikke lader den gå uden snor her i området, for der er ingen tvivl om, at den rigtig har fået smag for hønsejagt.
Det virker urimeligt på mig, at man skal hegne sin have, for at holde andres dyr ude.
Og nej det er IKKE en aprilsnar. Jeg håber, at jeg tager fejl, og at mine høns ikke stopper æglægningen, men det kan kun tiden vise.
Er der andre her, der har prøvet noget lignende, og hvordan gik det med æglægningen?