Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er grædefærdig  (Læst 8011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg er grædefærdig
« Dato: 01 April , 2010, 12:44 »
For nogle timer siden var der rigtig rabalder og larm udenfor. Så jeg for ud i nattøj, morgenkåbe og træsko.
En stor hund muntrede sig med at jage mine høns, den var kommet fra stien, der løber nord for vores område, og den havde det rigtig sjovt, det havde de gråstribede ikke. Jeg forsøgte at jage den væk, med høje råb, men den havde det alt for sjovt. Råbene fik dog dens ejer til at mase sig op igennem buskadset og langt om længe efter at hunden havde taget rigtig mange ture rundt lykkedes det ham at fange dyret og få snor på.
Hønerne var sunket i jorden, og det var kun hanen, jeg kunne se, manden spurgte, om jeg troede, at hunden havde gjort skade på hønsene, og jeg sagde, at det kunne jeg jo ikke vide, før jeg fandt dem. Jeg kaldte og ledte i lang tid, og var da også inde og få tøj på, og langt om længe efter 1½ time dukkede den sidste op. Umiddelbart kan jeg ikke se noget på dem, men i aften når de går til ro, vil jeg forsøge at gå dem grundigt efter for at se, om de har bid.
Jeg er ret bekymret for, hvordan det skal gå med æglægningen? I august havde jeg jo en høne, som blev angrebet af en duehøg, og den er først lige startet på æglægning nu.
Så nu er jeg rigtig bekymret for, om mine høns stopper med æglægningen. De andre høns, der var i hønsegårdene, var også helt oppe at køre, og har opholdt sig meget inde i huset siden, noget de ellers ikke gør.
Hvis de stopper med æggene, betyder det bare et års forsinkelse i min avl.
Jeg har nogle få æg fra i går, og forventer også de lægger de æg, der allerede er på vej i æggelederen i dag, så dem vil jeg da have udruget, selvom jeg er lidt i tvivl om de er ren-racede, for jeg havde regnet med at jeg ville begynde at samle æg i weekenden.
Hunden har været her i haven før, men den gang lykkedes det mig at jage den væk, inden det gik så galt som i dag.
Jeg håber, ejeren har fået en lærerstreg, så han ikke lader den gå uden snor her i området, for der er ingen tvivl om, at den rigtig har fået smag for hønsejagt.
Det virker urimeligt på mig, at man skal hegne sin have, for at holde andres dyr ude.
Og nej det er IKKE en aprilsnar. Jeg håber, at jeg tager fejl, og at mine høns ikke stopper æglægningen, men det kan kun tiden vise.
Er der andre her, der har prøvet noget lignende, og hvordan gik det med æglægningen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Jeg er grædefærdig
« Svar #1 Dato: 01 April , 2010, 12:57 »
Hvordan i alverden synes man at man kan tillade sig at gå med sin hund løs, når man ikke har styr på den...(nu for anden gang. En gang kan være en smutter, men ikke anden gang). Måske skulle du nævne overfor ejeren at han står til en bøde for overtrædelse af hundeloven og et erstatningsansvar til dig. Måske det kan lære ejeren at opføre sig anstændigt

Jeg håber at dine høner bliver ved med at lægge æg, og jeg tror også at der er forskel på decideret at blive angrebet af en duehøg og så blive jaget rundt af en hund. Så taler tidspunktet (forår) også for at de bliver ved.

*k
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 April , 2010, 13:19 »
Dumme hundeejer og stakkels små høns og dig. Håber de er så robuste at dine avlsplaner bliver til noget til planlagt tid.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 01 April , 2010, 13:21 »
Det er s.... surt når sådan noget sker, jeg kan tolerere de vilde dyr hapser en, selvom det også er surt, men de ved trods alt ikke bedre.

Jeg håber at de foresætter æglægningen, selvom de har fået et chock, men som Finn skriver, så er det dog den rigtige årstid. *k
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
« Svar #4 Dato: 01 April , 2010, 13:38 »
stakkels dig og dine høns..  *t
sådan en idiot af en hundeejer >:(   ja som Finn siger så ville jeg også hive fat i ham og fortælle ham at han står til bøde pga. den løse hund på din ejendom..

folk der ikke kan styre deres hunde er da idioter at gå med dem fri...
men alle hunde vil reagere som hans, det er jo "levende bytte" og det ligger i alle hundes gener at fange mad..

min egen Rottweiler vil da også gerne jagte vores høns men når mor siger nej så holder han sig rolig, det drejer sig igen også om hvorvidt man har styr på sin hund.. (selvfølgelig er min også vant til hønsene i haven nu)

Håber dine høns har det godt ovenpå forskrækkelsen, og at dine æg stadig kommer så din avl ikke bliver ødelagt..  *k
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2010, 13:56 »
hmm det var da træls, men mon ikke nok æglægningen skal foresætte. Vores 5 hybrid-høns har da ind imellem flakset noget frem og tilbage oppe i hønsegården, når der har løbet en fremmed hund på den anden side af hegnet uden at vi har kunnet mærke noget på ægmængden. Men Det kan jo også være at denne type høns er så "hjernevaskede" at de fortsætter æglægningen uanset hvad der sker :D. Men søde og rolige det er de nu de små fjerkoste og så har de lagt 143 æg her i marts måned
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 01 April , 2010, 14:02 »
surt Marianne, Det er iriterende at have andres dyr rendende, tag det fra en der har afleveret på den fede side af 50 til naboens uskyldige new foundlænder.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 01 April , 2010, 14:04 »
Sikke væmmelig en oplevelse Marianne.

Jeg vil så sandelig håbe, at hundeejeren vender tilbage for at høre, hvordan det går.
Det ville klæde ham.

Kevin@ Heldigvis bliver hybrider påvirkede af ændringer, fældning, sygdom og chok, som i dette tilfælde, på samme måde som racehøns gør....og du har ret, hybriderne er som regl meget godmodige og tamme.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 April , 2010, 14:08 »
Hvor er det dog irriterende  >:( Håber, at hønsene hurtigt ryster oplevelsen af sig  *k *k *k
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Micher

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 April , 2010, 14:09 »
Det er godt nok træls når folk ikke tænker sig om..

Jeg går da også ture med vores hunde meget uden snor for så får de rørt sig mere og hygger sig. Men så snart jeg kalder dem til mig, kommer de fluks og sætter sig.

Jeg havde sidste sommer vores nabo's lille terrier på besøg i hønsegården. Og jeg må nu sige den var livlig og hurtig. fik faktisk fat i hver en høne og hanen et par gange inden at vi fangede den.

De 2 af mine damer fik lidt meget bar ryg (hunden stod med 2 store mundfulde fjer) men ud over det var der ikke sket noget.
Og de fortsatte med at lægge æg.

Så med mindre du i aften finder ud af at de har lidt overlast, eller desideret er blevet skadet, så skal det hele nok gå.
Bare send dine damer positive tanker, det hjælper.

Indtil videre har jeg selv erfaret at hvis man bare lægger en masse positive tanker og energi i noget, så skal det hele nok falde på plads. (lyder lidt overtroisk måske, men det er jo under alle omstændigheder ikke noget som skader ;D)
Mvh

Michael

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 01 April , 2010, 14:19 »
Hej Marianne.
Rigtig "træls" oplevelse. Jeg er selv en ansvarsfuld hundeejer (synes jeg selv). Derfor bliver jeg også så vred og skuffet over andre hundeejere der ikke lever op til deres ansvar. Det er jo disse ejere der gør at hundeejere generelt kan have et dårligt "ry". Èn gang kan man måske sige er et uheld. Man kan måske oprigtigt tro, at éns hund aldrig kunne finde på sådan en "leg". Men når man så ved, at det er sket før må man tage de forholdsregler det kræver, for at det aldrig sker igen. Dvs. hunden må være i snor i de områder hvor der er "ting og sager" der kan jages.
Noget andet der skader hundeejeres ry, er l..., der ligger overalt på stier og fortove. Bare alle ville samle op efter egen hund, så ville det være nemmere at undgå vrede øjne når man er ude at gå med sin hund, fordi mange tror at ALLE hundeejere lader møget ligge, hvor det er faldet.
Håber dine høns snart falder til ro, og bevarer deres tillid til deres fredfyldte matrikkel.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 April , 2010, 16:01 »
Jeg føler med dig og dine høns Marianne..hundeejeren ved nok ikke hvor meget der står på spil, når vi skal avle på vores dyr..
En ide kan være at sætte el-hegn op der hvor hunden går igennem..den vil vel prøve igen, nu hvor den ved der er noget "sjovt" i din have..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 01 April , 2010, 16:38 »
Håber dine høns er ok *t

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 01 April , 2010, 18:01 »
Nej sikke da en omgang, jeg håber de ikke har lidt overlast. *b

Jeg forstår ikke at folk skal gå tur med deres hunde uden snor  <B jeg bliver så vred,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 01 April , 2010, 19:38 »
TUSIND tak for jeres trøstende ord  <E

Det er jo lige det, at alle andre nok ikke kan fatte omfanget, for "det er jo bare høns"
At det kan betyde nedgang i æglægningen, og at det kan betyde noget i forhold til ens avlsplaner, skal man nok være "hønsetosse" for at forstå. Jeg *k for, at I får ret i, at de vil fortsætte med at lægge æg.
Det er ikke muligt at hegne vores grund ind, for der går en lille grusvej tværs igennem, som naboen bruger for at komme til deres grund, som du kan se på kortet, vores hus ligger på 1eq mens hønsehuset ligger på 1gz og så har vi 1gu. Naboen, som bor på 1cc bruger vores vej for at komme til og fra deres grund. Der ligger grønne områder lige nord for vores grund, hvor der også går en lille å med stier på begge sider og flere krydsende broer, så det er et yndet sted at gå tur. Den nordlige del af vores grund fra huset og til det grønne område, er sådan lidt skov/kratagtig, bl.a. derfor har vi også både rådyr, harer og fasaner i haven.

Det er godt at høre, at dine høns fortsatte med at lægge æg, Michael, så er det nok bare mig, der er overpylret. Men man skal nok selv have høns, som vi har, for at forstå hvilken stor daglig glæde det er at have dem, og for at forstå hvor ked af det man bliver, hvis de lider overlast. Det undrer mig faktisk tit, når jeg tænker over det.
Jeg er noget mere fortrøstningsfuld efter at have læst jeres svar. Jeg tvivler stærkt på, at hundeejeren kommer herhen, men det vil jo vise sig.
« Senest Redigeret: 01 April , 2010, 19:52 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk