Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad skal man bruge?  (Læst 14418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Emmeline

• Passiv bruger
hvad skal man bruge?
« Dato: 28 Marts , 2010, 12:44 »
Hej med jer.

Kæresten og jeg vil gerne have høns, men hvad skal vi bruge til dem?
Har prøvet at søge, men kunne ikke lige finde en opstarts ABC  ;)

Vi regner med at skulle have 4-5 høns. Regner med at det skal være sådan nogle røde nogle man ser på gårde  :)

Hvor stor skal hønsegården mindst være?

Skal der være græs, sand eller begge dele?

Hvor stort skal hønsehuset være og hvad skal der være deri?

Andre ting der er nødvendige at vide? Tips og tricks modtages med kyshånd ;D

hoejberg

• Gæst
Sv: hvad skal man bruge?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2010, 12:51 »
Velkomme til. Et godt tips vil være at bygge STORT til at starte med. Det har med at gribe om sig ;D
Vi har græs ( eller prøver på at have det) i hønsegården, men der er mange andre der har andet.
I hønsehuset har vi sand i bunden, og savsmuld på skidebrættet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2010, 13:01 »
Tag og lån Liljesøes "Den store hønsebog" på biblioteket. Så har man den mest grundlæggende viden på plads. Der er også rigtig mange gode indlæg her på forum om hønsegårde og racer m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2010, 13:22 »
Hønsegården: Dette er der flere holdninger til, og her får du min :) Hvis de kommer uden for hønsegården hver dag, behøver selve gården ikke at være så stor... En gård på f.eks. 10 kvm vil være fint til 4-5 høns, som kommer uden for gården hver dag, eller så godt som. Hvis ikke de kommer ud, vil det være rigtig godt at lave en stor gård med det samme på måske 30-40 kvm eller større :)

I selve hønsegården, kan det godt være der er græs fra starten, men det forsvinder nok ret hurtigt :) Jeg har jord i min, og så har jeg oven på spredt halm, som de nyder at gå og rode i...specielt efter jeg har spredt en håndfuld korn oven i :) Derudover er der den fordel, at de ikke bliver så mudrede i fjerdragten. I øvrigt er det godt at sørge for at de har en plet, som altid holdes tørt, hvor de kan støvbade.

I hønsehuset skal der være siddepinde, redekasser, foder og vand. Hvis I overækker hønsegården, kan I evt. fodre udenfor, men ellers skal det stå i huset. 2 redekasser er nok til 5-6 høns. I skal desuden også sørge for at hønsene har adgang til skaller, og hvis de ikke har adgang til resten af haven, så er det også godt at sørge for at de har nogle små-sten til kråsen, kaldet grit :)

Spørg hvis der er andet ;)

Offline Emmeline

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2010, 13:37 »
Tak for svar :)

Det var lige det jeg skulle vide /o

Så er vi lidt tættere på en plantegning  ;)

Hvor lange skal siddepindene egentlig være?

Hvis man nu har sand i hønsehuset, skal man så stadig have en "sandkasse" udenfor?

hilsen en uvidende Maria

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2010, 13:45 »
Det har ikke så stor betydning, hvor lange siddepindene er, bare hønsene kan være der allesammen. Mit hønsehus er f.eks. et gammelt legehus, hvor jeg bare har sat dem fast fra den ene væg til den anden :) I kan bare bruge en lægte, som lige får høvlet kanterne.

Jeg har sand i mit hønsehus (og også på møgbrættet under siddepindene), og det er kun mens de er kyllinger, at de bruger det til at støvbade i. De kan nemlig rigtig godt lide at grave sig lidt ned i noget tørt jord, når de støvbader :)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2010, 15:12 »
Velkommen til Forum!

Det er også vigtigt at siddepindende sidder for højt, hvis det er en tung race du skal have, men det står også i Liljensøes "Den Store Hønsebog" - Lån den på biblioteket, eller køb den - den er super god!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2010, 16:05 »
Det er også vigtigt at siddepindende sidder for højt, hvis det er en tung race du skal have,

Her skulle have stået "...at siddepindene IKKE sidder for højt...." er jeg sikker på! :)

Offline Emmeline

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2010, 16:57 »
Velkommen til Forum!

Det er også vigtigt at siddepindende sidder for højt, hvis det er en tung race du skal have, men det står også i Liljensøes "Den Store Hønsebog" - Lån den på biblioteket, eller køb den - den er super god!

Tak :)

Hvor højt er for højt?

Har kigget lidt på Orpington, da de skulle være rolige og vi har nogle små rollinger der skal være med til at passe hønsene. OG så er de da flotte :)

Hvor er det godt at placere redekasserne i forhold til siddepindene?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 28 Marts , 2010, 17:04 »
Redekasserne kan være alle andre steder end lige under siddepindene. så bliver de nemlig overskidte... :P

www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Emmeline

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Marts , 2010, 17:22 »
Ok..

Regner med at siddepinde med skidebræt kommer til at være i den ene side af huset.
Til den anden side bliver der så nok redekasser( det kommer lidt an på hvor døren skal være) Men skal de hæves fra gulvet? (støbt gulv)

Hilsen Maria- der bliver klogere og klogere :)

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Marts , 2010, 18:22 »
Vi havde hævet vores redekasser fra jorden med nogle fliser...dette afstedkom at et kuld kyllinger forvildede sig ind under redekassen og døde deraf!!
Vores redekasser står direkte på gulvet i hønsehuset!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 28 Marts , 2010, 19:22 »
Her skulle have stået "...at siddepindene IKKE sidder for højt...." er jeg sikker på! :)

TAK Christina  *l  - selvom det ikke længere er vinter kan nissen godt komme og drille en gang i mellem... 

Selvfølgelig mente jeg at de IKKE må sidde for højt! Det er somsagt omtalt i "Den store hønsebog" også med mål for hvor højt de bør sidde ved forskellige racer - meget grundigt beskrevet!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2010, 19:31 »
Velkommen på forum, Maria  :D
Jeg kan se, at du allerede har fået masser af hjælp  /o
Og du skal endelig fortsætte med at spørge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Marts , 2010, 20:50 »
Velkommen til.
 Læser med for du spør om lige det, jeg havde tænkt mig at spørge om, så tak for det.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand