Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor er dansken så ligeglad?  (Læst 3467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jenslyn

• Passiv bruger
  • tullemor med silkekylling.
Sv: Hvorfor er dansken så ligeglad?
« Svar #15 Dato: 23 Marts , 2010, 08:19 »
hej

det der under mig at jeg samler ægbakke hos mine nabo og de har jo set mine høns OG de købe sku stadig væk buræg.
så har man jo da tabet dem totalt  :-\
så ja, vi må håbe på beder tider .

jens
0,2 isa og 0,2 tværstrib skovhøns  0,2 sort skovhøns 0,1 shiba .silke 15 år og joakim 13 år

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 23 Marts , 2010, 08:21 »
Åh - jeg har nok lidt svært ved at blive ret forarget på de forbrugere, der køber buræg. (Min forargelse går på myndigheder, der tillader rædselsfulde vilkår for dyr generelt)

Jeg ved, at vi hver især har et personligt valg, hver gang vi handler. Men hvem kan holde sin sti ren?

Jeg kan ikke!

Jeg sidder i øjeblikket med et krus kaffe, som jeg ikke kender oprindelsen  på, jeg har en del skindprodukter i huset - og jeg aner ikke om dyrene, der har leveret skindet hat levet ordentligt. Jeg har faktisk heller ikke tænkt mig at sætte mig ind i det, for den problematik ville drukne i det arbejde, jeg så skulle igang med når jeg gennemgår resten af min livsførelse - herunder mit køleskab.

Her er tunfisk på dåse og hakket oksekød. Mayonnaise og hønsesalat. Hov - DEN vil helt sikkert dumpe.

I fredags var hele min familie ude at spise på restaurant. Gad vidst hvor meget af det, vi indtog, der ville bestå prøven? (Og hvem mon har samlet stumperne i min pc? og til hvilken løn? )

Jeg køber ikke buræg - for jeg holder af høns - og ikke mindre væsentligt: jeg er oplyst om, hvilke forhold hønsene lever under.

Men jeg har svært ved forargelsen - eftersom jeg selv - og ALLE andre indbyggere - bidrager til kummerlige forhold for massevis af væsener - bare ved at eksistere i den vestlige verden.

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 23 Marts , 2010, 09:57 »
Susanne du har jo ret!!!! Hos os prøver vi efter bedste evne, men det er da svært, Kaffen fra Max Havelar smager ikke godt o.s.v. Vi har så lige netop fået en ungtyr i fryseren, fra en bekendt og den har haft det godt. Høns og æg ja, det er jo en del af vores hverdag.

Vi har altid gået ind for naturprodukter, men igen, hvem arbejder i de økologisle bomuldsmarker i Egypten, bare for at tage et eksempel.Jeg ved at argentinsk oksehud  er meget efterspurgt i møbelindustrien da der ikke er så mange skader på, fra bindsler og hegn. Her kommer der så dyrevelfærd ind i billedet, ikke så meget, mens de er på farmene, men transporten som ofte er meget lang.

Tunen har vi erstattet med opdrættede ørreder, de smager ligeså godt, ja faktisk bedre og er billigere.

Sådan er der så meget, sidst var det chokoladen, som vi i TV blev gjort opmærksomme på høstes af småbørn der bliver holdt som slaver. Samtidig kører de et program med masser af slagsen.

Det er synd, at der er så strenge regler for, hvad vi må og ikke må, for jeg tror på, at mange helst vil købe fra en bondegård, men skrækken for, at blive syge af det, bliver jo gang på gang næret med pressens hjælp. Opdages det bliver de slagtede dyr destrueret, man får dem ikke engang  undersøgt, inden de gør det. Det er bare konsekvent farlig kost, basta.
VH Gunni.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #18 Dato: 23 Marts , 2010, 09:59 »
det der under mig at jeg samler ægbakke hos mine nabo og de har jo set mine høns OG de købe sku stadig væk buræg.
så har man jo da tabet dem totalt  :-\
så ja, vi må håbe på beder tider .

jens

Vi har mange venner + min mor osv. der samler æggebakker til os. Men alle de bakker der har indeholdt burhønseæg osv., dem smider jeg ud. Jeg kan ikke holde ud hvis nogle af dem vi giver æg kunne finde på at tro at det er mig der har købt æggene i sin tid  ::) og nu er jeg begyndt at sige til folk, at jeg kun vil have æggebakker der har indeholdt æg fra høns, der har levet under ordentlige forhold.

Men Susanne, du har fuldstændig ret! (Jeg kan nu alligevel godt forarges...) Men du har ret i at ingen af os kan sige os fri fra skyld med vores livsførelse. Ikke engang bonderøven på DR2 -selv han kører rundt i en totalt udkne.....  og tudsegammel ford fiesta, der forurener ligeså meget som en mindre lastbil.  :o
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 23 Marts , 2010, 11:05 »
Susanne har igen ret i meget , af det hun siger.

...men jeg kan forarges...rigtig meget endda.

Det er desværre rigtigt, at ingen af os kan sige os fri for at købe varer produceret under frygtelige forhold, men jeg synes, at det er vores allesammens forbandede pligt, at tænke os om, når vi står med indkøbsvognen i supermarkedet, skal købe en ny dyne, ny sofa ..eller hvad pokker det nu drejer sig om...jo flere som siger nej tak til ting, som vi ved er uetisk produceret, jo større chance er der for ændring.

Jeg køber ikke undskyldningen om, at man har så travlt, at al indkøb skal kunne foregå et sted...og bl. a. derfor er det bekvemt at få 5 kyllinger i fryseren for 100 kr., de havde kun New Zealandsk lam i frysedisken...eller de eneste æg, som var tilbage lige inden lukketid, var buræg.

Jeg køber heller ikke undskyldningen om, at man ikke har råd til at prioritere ...for man har altid et valg om at vælge fra. I dag har alle f. eks. råd til at ligge med en dejlig varm dundyne...den koster ikke det vilde på tilbud....og det kan jeg f.... godt forstå. Det er ikke længe siden vi så de horrible forhold gæs og ænder, som leverer fjerene og dunene har og den dyremishandling de udsættes for...og her viste det sig, at INGEN forhandlere af vare indeholdende dun eller fjer kunne garantere, at deres produkter var forsvarligt produceret.

Der er ingen af os, som kan være bevidste om produktionen af alle de ting, vi køber....men det er altså tilladt at ændre indkøbsadfærd, når man bliver gjort opmærksom på rådne ting.

Af samme grund valgte jeg bevidst overskriften til denne tråd, da jeg desværre tror, at rigtig mange er forbandet ligeglade...bare tingene er billige...og hvis de ikke er ligeglade, så gør de som Ankerines bordherre...opdigter en latterlig og ynkelig forklaring.

Hvad man ikke ser, har man ikke ondt af...eller også er man ...bare ligeglad /3

« Senest Redigeret: 23 Marts , 2010, 11:42 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

• Gæst
« Svar #20 Dato: 23 Marts , 2010, 11:36 »
Jamen Helle - det er ildsjæle som dig, der faktsik kan være med til at påvirke en udvikling. Respekt for det  /o

Jeg er bare blevet lidt kynisk, halvgammel og skeptisk.

Jeg er klar over, at den politiske forbrugers indsats batter - bare alt for lidt.

Eller som jeg før har skrevet: Jeg er bange for, at det svarer til at ville bremse et løbsk tog ved hjælp af den vindmodstand, man kan opnå ved at stikke en finger ud af kupevinduet!

Er ellers lidt vild med ideen om det gamle wienerbrød - hehe!  :D

(og det, jeg tænker om forargelsen er, at den nemt bliver lidt hul - når nu vi alle (min påstand) på masser af andre områder - mere eller mindre bevidst - bidrager til dyrs og mennesker mistrivsel )

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #21 Dato: 23 Marts , 2010, 11:53 »

hm..ja, ja...mht burhøns...så sker der bare en lille smule

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/da11def8fa2ff72bc12576eb0026ea89
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #22 Dato: 23 Marts , 2010, 13:10 »
Jeg køber heller ikke undskyldningen om, at man ikke har råd til at prioritere ...for man har altid et valg om at vælge fra. I dag har alle f. eks. råd til at ligge med en dejlig varm dundyne...den koster ikke det vilde på tilbud....og det kan jeg f.... godt forstå. Det er ikke længe siden vi så de horrible forhold gæs og ænder, som leverer fjerene og dunene har og den dyremishandling de udsættes for...og her viste det sig, at INGEN forhandlere af vare indeholdende dun eller fjer kunne garantere, at deres produkter var forsvarligt produceret.

Nej og det er jo præcis der det går galt. Vi har jo alle en dundyne og derfor er vi alle skyldige, netop fordi INGEN forhandlere kan finde ud af at producere forsvarligt. Selvfølgelig skal vi vælge ordentligt og være bevidste når der er mulighed for det, men selvom man gerne vil opføre sig ordentligt, så er der altså ikke altid mulighed for at undersøge alting.

Et godt sted at starte er vel at lade de tilbud ligge, der næsten er for gode til at være sande. For det er det som regel.

Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #23 Dato: 23 Marts , 2010, 15:10 »

Helt ærligt...så håber jeg inderligt, at mange har valgt en ny dundyne og dunjakke fra, efter
den omgang dyrplageri vi blev præsenteret for  :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #24 Dato: 23 Marts , 2010, 16:30 »
hm..ja, ja...mht burhøns...så sker der bare en lille smule

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/da11def8fa2ff72bc12576eb0026ea89
I Tyskland har det siden årsskiftet været slut med de traditionelle bure og disse "berigede" bure er nu påkrævet  der. Ydermere så er der flere fritgående høns end burhøns (i større bure) i Tyskland.

Så Danmark halter bagefter på dyrevelfærden når det gælder burhøns...

Men bagsiden er så at Polen arbejder på at få forlænget fristen for at gå over til berigede bure fra 2012 til 2017, altså yderligere 5 år...

Bl.a Polen arbejder hårdt for at skubbe denne dato
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #25 Dato: 23 Marts , 2010, 16:34 »

Men bagsiden er så at Polen arbejder på at få forlænget fristen for at gå over til berigede bure fra 2012 til 2017, altså yderligere 5 år...

Bl.a Polen arbejder hårdt for at skubbe denne dato

Ja, men det ser da ud til, at Polens ønske om forlængelse  ikke bliver accepteret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 23 Marts , 2010, 22:19 »
Ja, men det ser da ud til, at Polens ønske om forlængelse  ikke bliver accepteret.

Så kan de lære det! Det er bare ikke acceptabelt, og når det er noget, der kan ændres så let, så gør det dog!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.