Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åh åhh..  (Læst 6352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mejsen

• Passiv bruger
Åh åhh..
« Dato: 18 Marts , 2010, 11:17 »
Hej med jer.

Jeg er helt ny herinde, og kan godt bruge jeres hjælp  :)

Sagen er den at jeg sidste år startede mit eget lille hønsehold i haven i et parcelhus kvarter.

Jeg fik de sødeste 6 silkehøns kyllinger  :)

De vokser meget langsomt, men de sidste 3 måneder har det været tydeligt at 2 af dem er haner.
Den ene virker mere aggresiv, og hakker efter de andre - så det er på høje tid at få gjort noget ved sagen.

Jeg har bare såå svært ved det, men jeg må tage mig sammen og få slagtet den hane - det er jo synd for de andre.

Meningen med at få høns, var også at lave en form for hjemmeavl, da jeg simpelthen ikke kan spise de kyllinger fra supermarkedet - og det er temmelig dyrt at købe økologisk fra landmanden. Derudover synes jeg bare det er så super hyggeligt at se på dem, og nu er de for en uge siden også begyndt at lægge æg.

Tilbage til mig dilemma.. Jeg bliver nødt til at lære at slå dem ihjel, da jeg har erfaret de ikke selv hopper ind i fryseren.

Jeg har læst mig frem til at man først skal slå hovedet mod en mur eller andet, så de mister bevidstheden - og derefter hugge hovedet af.

Dernæst skal man så vidt jeg har læst mig til - holde den indover en affaldspose, så blodet kan løbe fra. Herefter i kogende vand, så fjerene bliver nemmere at flå af.

Er det korrekt hvad jeg har læst?

Der er i øvrigt fra August, men som sagt vokser de meget langsomt - jeg håber ikke hanen er blevet for gammel til at spise?

Andre gode råd modtages gerne  :)

Kh May-Britt - som har meget svært ved at få det gjort..

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Åh åhh..
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 11:24 »
Hejsa og velkommen til  :)

Jeg kan sagtens forstå dig - jeg kan heller ikke selv slagte mine haner, så jeg får en kammerat til det. Han tager dem og holder i vingerne - sådan så de holdes sammen - så lægger han dens hoved på blokken og svinger øksen. Blodet lader han løbe af og så ser jeg først hanerne når de er i frostposer og klar til fryseren.. Så den del med plukningen kan jeg ikke hjælpe dig med..
Prøv at kig i de emner der er under slagtning og opskrifter - der tror jeg det står ret udførligt hvad man gør.
Jeg har ladet mig fortælle at når hanerne begynder at gale er de 'slagteklar'

God fornøjelse & held og lykke  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 11:30 »
Hej May-Britt,

Velkommen på forum  /o

Det er aldrig sjovt at slagte, men man kan vænne sig til det (sagde konen, som stadig lod manden føre øksen).
Under forumafsnittet "slagtning og opskrifter" ligger nogle fine og instruktive videoer af slagtning og klargøring af fjerkræ.

Det er rigtigt forstået, at det er en god idé at give dyret et gok i nøden inden den møder øksen.
Vi plejer at holde det afkortede dyr henover en spand, så slipper man for det værste blodbad. Hold godt fast, for det er ikke sjov at se et dyr uden hoved hoppe rundt i de sidste krampetrækninger /d

Vandet til skoldning skal dog ikke være varmere end 70 grader, ellers går skindet i stykker.

Bliv ikke bange, når din kyllingesteg in spe ligner en smølf - silker har blåt skind  ;)

Held og lykke med det - hjemmeslagtede kyllinger smager bare bedst  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 12:18 »
Hej med jer.

Tak for velkomst og tak for brugbare råd  :)

Puha.. Jeg har ikke lyst til det, men jeg er nødt til at lære det - og jeg vil tro på det bliver nemmere med tiden. Hvis jeg hele tiden har i tankerne at de har haft det meget meget bedre end dem man elles kan købes i butikkerne, og sikkert også bliver aflivet meget mere humant.

Jeg har tænkt mig at gøre det i dag, da jeg kan høre de stakkels høne pibe når han hakker.. Det duer ikke..

Jeg har forestillet mig at spise "ham" i morgen.. føj, det lød ikke rart  :)

Ungerne er ikke hjemme, så det er perfekt at gøre det i dag.

Hvordan når processen er overstået, så kan jeg vel godt bare komme kødet i køleskabet til i morgen ikke?

Er der nogen der ved hvor stor sandsynligheden er for at silkehøns har salmonella? De kommer fra en kone der elsker sine høns, og også har dem hjemme.

En anden ting.. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan man ser om hønsene er skruk? Er det når de bliver liggende på æggene? For nu lægger de dem bare, og forlader reden.

Hvor længe kan æggene holde til at være "alene" Jeg tænker at fosteret dør med det samme, da de er kolde når jeg kommer ud om morgenen.

Ja undskyld alle de dumme spørgsmål - jeg er helt ny på området  :)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2010, 12:37 »
Der tager du fejl, May-Britt - der findes nemlig ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar  ;D

Jeg vil anbefale, at du lader smølfen modne et par døgn i køleskabet, inden du tilbereder den - så bliver den mere mør.

Når dine silker skrukker vil du ikke være i tvivl, udtrykket "en punkteret badebold" er meget rammende, hønen flader helt ud på reden. Nogle skrukker hvæser som sure katte, når man nærmer sig - andre er mere medgørlige. Men de ligner altid den omtalte badebold.

Salmonella - tjaa, jeg tror ikke sandsynligheden er særlig stor. Men jeg har også en forestilling om at salmonella er industrihønsenes hævn over mennesket  ::) Spøg til side - jeg spiser gerne rå æg fra egen hønsegård, jeg tror det er et temperamentsspørgsmål.
(Muligvis et eksempel på et dumt svar  ;))

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2010, 13:20 »
Griner.. den var god.. muligvis et eksempel på et dumt svar..

Ha ha.. Det kan kun fremtiden vise. Jeg har også en forestilling om at de kære hjemmehøns ikke har salmonella.

Nå, men jeg vil så ikke tro de er skruk endnu, selv om der bliver parret her og der i hønsegården.. Sådan en flok skøger jeg har gående i haven  :)

Jeg har nu også set en del eksempler på hvordan en høne slagtes på you tube( gode og dårlige), så jeg tror jeg vil springe ud i det.

Jeg vil lukke de andre høns ind, og så se at komme i gang med det. Så er spørgsmålet om jeg kan hele slagteprocessen, eller om han ender i skraldespanden. Jeg håber jeg kan, for alt andet er jo dumt. Og så har jeg fået at vide at silkehøns smager skønt - trods den blålige smølfefarve  :)

Tak for gode råd ,-)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2010, 08:35 Fra Mejsen »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2010, 13:20 »
Velkommen på forum May-Britt  :D
Jeg kan se du allerede har fået god hjælp af nogle af de altid hjælpsomme medlemmer  /o
Du kan også læse i vores leksikon:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Slagtning
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2010, 15:44 »
Så skete det..

Da jeg fik tjekket dem rigtigt kunne jeg se at der var en tredie der søreme også var ved at få det karaktaristiske næb der viser det er en hane.

Så tror da pokker der bliver galet så meget om morgenen..

Anyway.. Jeg tog mig sammen, og den første var svær.. meget svær..

Jeg fik gokket den en, så den blev slap - og jeg tænkte pyha..

Men da jeg gav den med øksen, åbnede den øjnene og kiggede direkte på mig.. puh, det var ikke rart.

Endnu værre var at hovedet ikke røg af ved første hug, og den sprællede som ind i pokker - det røg først i andet hug.

Jeg havde det godt nok ikke godt med det.. men da først hovedet var væk, var det helt anderledes..

Den røg i næsten kogende vand, fjerene røg nemt af - og så i en balje med koldt vand. Herefter ind efter hane nummer 2 ( en smuk smuk en, men det var de begge der var tilbage)

Han fik et par ordentlige gok i nødden, så jeg var sikker på han var helt væk.. også denne gang røg hovedet først af ved andet hug? Måske min økse ikke er skarp nok.

Den sprællede også som ind i pokker da øksen ramte..

Jeg håber at det gok den havde fået i hovedet dræbte den, så dens sprælleri bare var nerver?

Der kom ikke ret meget blod, det undrede mig? Er det fordi hovedet ikke røg af med det samme?

Jeg investerer nu i en bedre økse.

Når jeg tænker tilbage, synes jeg så meget modsigende - at det ikke var så slemt.. Her mener jeg, hvis jeg har en økse der får hovedet af med det samme.

Da jeg tog hanerne var de rolige, indtil noget ramte dem - og det har jeg det godt med.

Selve rensningen var jeg ikke så god til, det gik galt med den første da jeg fik ramt tarmen. Så den røg i skraldespanden.

Den anden gik det bedre med, men jeg synes faktisk det er svært at få indvoldene til at løsne sig, så ikke man får åbnet en tarm.

Nogen gode fif?

Nu vil jeg så bare vente på hønsene bliver skruk, så vi kan få nogen kyllinger.

Hvor gamle skal silkehøns være, før de første gang bliver skruk?

Jeg synes jeg lyder som en kold morder.. Det er mærkeligt allerede nu at planlægge næste gang kyllinger..

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2010, 15:58 »
Sådan, May-Britt  /o

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2010, 16:18 »
Tak Louise  :)

Jeg er godt nok lettet nu, og hold op en ro det gav i hønsegården.. Nu går de bare og hygger, de 3 høns går tæt sammen og hanen har tydeligvis allerede fundet sin plads.. Han holder roligt øje med dem alle.

Ingen bliver hakket, bare ro.. Indtil nu i hvert fald  ;)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2010, 08:38 Fra Mejsen »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2010, 16:20 »
Godt gået  /o

Hvis du vil have nogle større kyllinger end silker, så kan du jo købe nogle rugeæg når dine silker bliver skruk og så både få silkekyllinger og andre kyllinger til slagtning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2010, 17:06 »
Godt gået.
Men du behøver altså ikke smide en kylling ud bare fordi der er gået hul på tarmene. Skyl dem meget grundtigt i stedet. Husk at tilberede dem lidt nænsomt. (Hellere lidt lavere varme i lidt længere tid, end høj varme i kort tid.) Havehøns har muskler, i modsætning til industrikyllinger, så de har mere fast kød.
Du kan bare slibe din økse op i stedet for at investere i en ny.
Håber de smager godt, nu du er kommet godt i gang med slagtningen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2010, 17:17 »
Ja Finn, jeg har overvejet at få nogle større også.. men jeg synes ikke de er så hyggelige at se på som mine kønne silkehøns.
Dog synes jeg godt nok det var meget lidt kød der er på dem.. såå.,
overvejelsen fortsætter.

Henriette, Nej, men jeg synes jeg fik det hele sølet godt ind, i mit forsøg på at redde kødet. Så jeg turde ikke.. Jeg tror jeg vil få kvalme når jeg skal spise kødet  :)

Jeg må bare se at lære hvordan pokker jeg får løsnet de tarme, de sidder pokkers godt fast.

Ja selvfølgelig.. hvorfor har jeg dog ikke tænke på at slibe øksen.. Det vil jeg da få gjort.

Der er stadig ro og harmoni i hønsegården, hvor er det dog dejligt.  :)

Offline Mejsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2010, 17:20 »
Ja Finn, jeg har overvejet at få nogle større også.. men jeg synes ikke de er så hyggelige at se på som mine kønne silkehøns.
Dog synes jeg godt nok det var meget lidt kød der var på dem.. såå.,
overvejelsen fortsætter.

Henriette, Nej, men jeg synes jeg fik det hele sølet godt ind, i mit forsøg på at redde kødet. Så jeg turde ikke.. Jeg tror også jeg vil få kvalme når jeg skal spise kødet  :)

Jeg må bare se at lære hvordan pokker jeg får løsnet de tarme, de sidder pokkers godt fast.

Ja selvfølgelig.. hvorfor har jeg dog ikke tænke på at slibe øksen.. Det vil jeg da få gjort.

Der er stadig ro og harmoni i hønsegården, hvor er det dog dejligt.  :)
De er blevet fodret med masser af majs, så ikke de tror der forsvinder en hver gang jeg nærmer mig hønsegården. De lod til at være lige så tillidsfulde som de plejer.. pyha..

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Marts , 2010, 20:48 »
Selve rensningen var jeg ikke så god til, det gik galt med den første da jeg fik ramt tarmen. Så den røg i skraldespanden.

Den anden gik det bedre med, men jeg synes faktisk det er svært at få indvoldene til at løsne sig, så ikke man får åbnet en tarm.

Nogen gode fif?

Godt gået Mejsen  /o

Det letteste når man udtager et stykke fjerkræ er, skær på tværs lige over kloarken, skær forsigtigt da tarmene ligger lige under huden, skær rundt om kloaken så tarmen er fri, før pege og langefinger op mellem ryg og indvolde så langt du kan, tag fat og træk indmaden ud, det kan sidde noget fast, især hvis fruen (hønen) er lidt småfed, når indvoldene er ude skal du lige huske at få lungerne med ud, det er ikke altid de lige følger med i første træk, kroen skal også lige fjernes fra halssiden af, det er ikke altid lige populært med fuldkorn i kyllingestegen...