Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hulk..kan I hjælpe?  (Læst 9552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Hulk..kan I hjælpe?
« Dato: 18 Marts , 2010, 08:07 »

Jeg synes, at jeg altid har holdt mig fuldt orienteret om sygdomstilfælde og behandling, når
en af jer har haft en syg eller skræntende høne/hane, men alligevel har jeg brug for hjælp nu.

I forgårs opdagede jeg, at den ene af mine 5 fjerpiger sov mere end blot almindelige hygge/hviletid.

I går stod hun i perioder passivt...så ingen tvivl om, at hun er syg. Hun laver nogle lidt våde klatter,
som har hvidt og gult i massen...herfor har jeg sat hende på Panacur kur.

Hun ser fin ud i fjerdragten...spiser og drikker ok, er klar i øjnene, er ikke forkølet. Periodevis er hun lige så aktivt skrabende i haven som de andre og hun har også lagt æg..

I går eftermiddags tog jeg hende ind til brændeovnen i en halmforet kasse med vand og mad. Her stod hun lidt, spiste så af maden og hoppede ud af kassen og ville ud til e andre (fint nok)

..men der er altså noget galt.

Mine høns får dagligt vitaminer, hvidløg og masser af grønt (salat, spinat, agurk)

Er der en af jer, som måske kunne have et bud på, hvad der kan være i vejen??? :'(

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: Hulk..kan I hjælpe?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 11:18 »
Hmm... Det lyder som et maveonde, som jo kan have mange årsager. Men når hun spiser og drikker fint, og de andre ikke har symptomer, så prøv allerførst at behandle hende for diarré. Jeg ville nok vente med Panacur til efter årsagen er fundet. Hvis hun har et maveproblem, som ikke kommer af orm, så kan kuren forværre det. I mellemtiden, så saml lidt klatter fra hende og de andre og få dyrlægen til at tjekke for orm. God bedring med hende  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 11:27 »
Indlægget er slettet
« Senest Redigeret: 21 April , 2010, 07:06 Fra Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 11:28 »
Har du tjekket hende for sur kro?

Jeg har nemlig en høne som holdt sig meget for sig selv og ikke så langt fra hønsehuset, ind i mellem faldt hun lidt i staver - hun spiste stadig, skrabede i jorden.. Da jeg så fik mærket på hendes kro og den var kæmpe stor.. Nu venter jeg på min bedre halvdel kommer hjem så han kan hjælpe mig med at holde hende på hovedet mens jeg masserer hendes kro og håber noget kommer ud  :o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2010, 09:58 »
Hvordan har din Isa-pige det?  *t

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2010, 10:18 »
Hm..jeg ved sørme ikke rigtig, hvad jeg skal sige....

Hun er ikke rask...så meget er sikkert, hun står for meget, hænger ikke...og sover for meget.

Jeg har tjekkket alt, og der er intet at finde ved hende..ingen sur kro, ingen utøj, ingen smerter, tror jeg...den hvid/gule diarre, er sådan næsten væk, dog ser det ud til i klatterne, at hun har svært ved at fordøje føden...de indeholder hele blade og hele korn, så det er helt sikkert maven.

I går tilbragte hun hele dagen ved brændeovnen...gik dog lidt rundt...spiste også..og var meget glad for at få besøg af de andre ind imellem. Ved sovetid gik hun selv ud til hønsegården...hakkede de andre væk fra foderskålen...spiste...og gik i seng!!!

I dag er hun også inde...sammen med de andre lige nu...hun har spist...mest æggeblommer (absolut livretten)..A-38 må jeg give hende med sprøjte...da hun er bange for det, når det serveres i skål ??? (de er så kræsne)...Ropa-B i vandet kan jeg ikke få nogen af dem til at drikke desværre.

Status er nok uændret...lidt mod det bedre...det underlige er også..at hun ligger og kurrer hyggelyde ret meget...men heldigvis for det...så jeg tror altså ..hm..bare...at hun har en skidt mave

Skal lige tilføje...at jeg ikke så meget som har overvejet aflivning indtil nu.

Hun skal til dyrlæge i eftermiddag  /o

Jake - jeg stoppede straks med Panacur...efter dit råd...hun fik kun en gang
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2010, 10:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2010, 10:30 »
 *b Håber dyrlægen kan hjælpe hende  :) Lad høre, når I har været afsted.

Offline valborghøj

• Passiv bruger
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2010, 10:46 »
Har du tjekket hende for sur kro?

Jeg har nemlig en høne som holdt sig meget for sig selv og ikke så langt fra hønsehuset, ind i mellem faldt hun lidt i staver - hun spiste stadig, skrabede i jorden.. Da jeg så fik mærket på hendes kro og den var kæmpe stor.. Nu venter jeg på min bedre halvdel kommer hjem så han kan hjælpe mig med at holde hende på hovedet mens jeg masserer hendes kro og håber noget kommer ud  :o
Fodre I med majs?
Vi havde samme problem sidste år, med et par af vores Dv.Orpington... De to høner kunne simpelthen ikke klare majs i deres kro. Vi stoppede derefter med at blande majs i deres foder, og ligesiden da har vi ingen problemer haft. Den ene høne måtte dog lade livet, men den anden lever i bedste velgående  :D

Desuden er langt det meste foder majs man kan købe idag, gen-modificeret desværre /3 Og DEN holder ikke, når man kun ønsker at fodre økologisk.
Mvh. Nicolas
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2010, 10:54 Fra valborghøj »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2010, 12:35 »

...mine spiser majs hver dag....dåsemajs  :D
det har de gjort hele deres "voksenliv" = 1 år
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2010, 09:48 »
Hvad sagde Doktor M. Dyr?  :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2010, 11:22 »

Længe leve Doktor M Dyr  <E

Hun mente, at hønepigen har en irritation eller betændelse i kirtelmaven, eller kråsen, som nu bliver behandlet. Det var også derfor, at det meste af maden kom uudnyttet ud igen i de våde, syge klatter.

I dag har hun det mærkbart bedre, og da jeg lukkede op for hønsegården, stod hun klar og styrede lige mod terrassen og havedøren...hun ville ind i "sygestuen"  *f. Det har hun så fået lov til også i dag. Til stor fortrydelse for de andre....det reeegner jo!!!!!!!!!.

Hun har nu fået smag for A-38, så det slubrer hun en del af...og så lige æggeblommerne også.

Jeg tror, at hun hurtigt kommer ordentlig i gang med at spise igen...hvilket også er vigtigt, for der er altså ikke meget kød og fedt på sådan en lille ISA, selvom mine får relative fede fødeemner serveret.

...men tænk sig, at man kan bliv vildt glad over at få en fin, sund hønselort serveret lige midt på gulvtæppet!!!! *g

Den dyrlægetur var det hele værd (er jeg nu næsten sikker på)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2010, 18:52 »
 *o Hvor er det godt at høre, bette-ISA'en har det bedre!  /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2010, 19:41 »
Skønt at høre! :) Og sjovt nok, er det mine 2 isa browns, som har mest personlighed, er det ikke utroligt? De er bare SÅ søde og tillidsfulde, selv om det er dem jeg har haft kortest tid! :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2010, 19:47 »
Godt gået, Helle K. Hvis ikke vi bruger dyrlæger til vores fjerkræ kan vi jo heller ikke forvente at de ved noget om høns. Hvis man er glad for hønen griber man jo nødigt til øksen. Håber at hun snart er i fin form /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2010, 20:40 »
Det er godt at høre din puttehøne har fået det mærkbart bedre  /o

men nu bliver jeg en smule nysgerrig  :-[ Høns er jo ikke lige det man umiddelbart tager til dyrlæge normalt..Og selv om jeg bruger landdyrlæge, nu også med pænt stort dyrehospital.. Kan jeg godt pænt forestille mig de vil glo noget hvis jeg kommer med Tummelumsen, Puttemor eller de andre. 

Men hvad ligger sådan en konsultation i prisleje på?.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle