Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med Brahma  (Læst 9040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Problemer med Brahma
« Dato: 17 Marts , 2010, 20:00 »
Så er den gal hos mine Brahma igen..sidst var det en brahma med rygproblemer (den er i hønsehimlen nu)..nu er den gal med en anden høne..jeg har læst lidt om sur kro, men ved ikke om det er det..
Hønen er sløv,,tror ikke den spiser og drikker, ind imellem trækker den vejret dybt med åbent næb. Har følt på den, den har en stor kugle på størrelse med en tennisbold foran, har prøvet at massere den, der kommer lidt væske ud af næbbet så,, hvad skal jeg gøre? Jeg vil meget nødigt miste endnu en dejlig brahma..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Problemer med Brahma
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2010, 20:18 »
Stakkels dig, og stakkels høne! :( Prøv at se Willys svar til mig, i denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,8025.msg79157.html#msg79157

Hvis det altså ER sur kro...? :(

*b

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2010, 20:33 »
Hej Rikke

Du er virkelig ikke heldig her fortiden med dine Brahma(jeg er også med i den klub)  :'( Hvor mange har du tilbage?

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2010, 21:22 »
Jeg har da stadig 1 hvid/blå columbia, 2 sorte, og 2 sort/hvid columbia,, men det er desværre en af de sidste som har problemer..håber den kommer igennem det..
Men jeg har en del i rugemaskinen som skal klække om en uges tid..æggene fra Brahma og den nye Brahma hane er rigtigt godt befrugtet..og sikke en farvemix jeg får..det bliver sjovt at se, jeg håber der bliver nogle blålige,,eksker den farve..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2010, 21:26 »
Hej Rikke

Det glæder mig du stadig har gang i din Brahma ranch  /o Og det bliver med sikkerhed nogle sjove farver der kommer ud af det  /o De bliver sikkert gode type dyr det plejer splash farvede dyr at være.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2010, 21:54 »
Lugovets: prøv af søg under: min flotte Brahma hane..der har jeg lagt billeder ind af min hane..han minder lidt om blå agerhønefarvet(synes jeg)men han er ikke farveren..

Vh. Rikke
Mvh. Rikke

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2010, 22:59 »
Så er den gal hos mine Brahma igen..sidst var det en brahma med rygproblemer (den er i hønsehimlen nu)..nu er den gal med en anden høne..jeg har læst lidt om sur kro, men ved ikke om det er det..
Hønen er sløv,,tror ikke den spiser og drikker, ind imellem trækker den vejret dybt med åbent næb. Har følt på den, den har en stor kugle på størrelse med en tennisbold foran, har prøvet at massere den, der kommer lidt væske ud af næbbet så,, hvad skal jeg gøre? Jeg vil meget nødigt miste endnu en dejlig brahma..

vh. Rikke

Hej Rikke
Jeg tror desværre det er sur kro, jeg har mistet to orper til dette uvæsen på 4 mdr.  >:(
Den sidste prøvede vi at operere efter en "opskrift" jeg så herinde, som er forfattet af Carsten Blom(?) (jeg er vant til at operere i mit arbejde og tænkte at det kan jeg vel også på en høne  :-\) Det var helt ufatteligt ulækkert hvad der var i den kro. Den var fyldt med gammelt gæret halm, jeg har faktisk taget et billede, men har ikke fået det lagt ind (nok fordi jeg blev så depri over at hønen døde alligevel :'()
Hønen tog operationen uden at løfte så meget som et øjenbryn, men det gik desværre ikke. Den levede yderligere to dage og nåede at blomstre op og spise, men så fik den feber og rystede selvom den stod under en varmelampe. Feber er jo som regel tegn på infektion...
Jeg tror den nåede at blive for svag inden operationen... Alligevel tror jeg, jeg ville gøre det igen, for jeg synes det er så fælt at se dem lide og kvæles langsomt (det er jo derfor de åbner næbbet på den måde).
Næste gang har jeg lovet mig selv at være hurtige til at gribe kniven eller øksen! Men jeg forstår godt hvis du ikke har mod på kniven  :)

Jeg krydser fingre for at den klarer det! *t *k
Kh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2010, 07:49 »
@Tanja: Jeg vil meget gerne se det billede, hvis det er muligt? Har du læst det link jeg henviser til længere oppe i denne tråd? Det tror jeg jeg vil prøve mig frem med næste gang først...?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2010, 09:07 »
Jeg vendte hønen på hovedet til morgen..den er ret afkræftet, hun gjorde ingen modstand..der løb ret meget væske ud af næbbet..ved ikke hvor meget måske knap en dl..Jeg tror ikke rigtig på jeg får hende rask igen,,men vi må se..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2010, 20:48 »
Men hvad med at prøve forsigtigt at presse noget af indholdet fra kroen ud af næbbet? Jeg tror ikke det selv kommer ud ved bare at holde den nedad...?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2010, 21:08 »
Christina..jeg har prøvet ligesom og massere det nedad mod hovedet..men det er altså ikke sådan ligetil..har prøvet flere gange i dag..det er ligefør jeg græder når jeg gør det.
Jeg skulle nok ha haft gang i øksen, men nu må det jo vente til i morgen..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2010, 21:15 »
Øv :( Ville ønske jeg kunne gøre noget :(

*b

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2010, 21:19 »
Jeg har en sussex der har de samme tegn som din, Jeg prøvede at massere den "tennisbold" ned mod næbbet, mens hønen havde hovedet ned ad og nej jeg har heller ikke fået det væk. Jeg vil prøve igen i morgen og er det ikke væk, må jeg få min bedre halvdel til at gøre en ende på det.  :(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2010, 21:19 »
Ja også mig..heldigvis har man da flest positive og livsbekræftende oplevelser med sit fjerkræ, men alligevel er man trist når man mister nogle dyr.. :'(

Nu må jeg tænke på næste søndag..der klækker der en del små Brahma kyller,,dem er jeg spændt på at se.. ;)

/Rikke
Mvh. Rikke

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2010, 20:34 »
Den sidste prøvede vi at operere efter en "opskrift" jeg så herinde, som er forfattet af Carsten Blom(?) (jeg er vant til at operere i mit arbejde og tænkte at det kan jeg vel også på en høne  :-\) Det var helt ufatteligt ulækkert hvad der var i den kro. Den var fyldt med gammelt gæret halm, jeg har faktisk taget et billede, men har ikke fået det lagt ind (nok fordi jeg blev så depri over at hønen døde alligevel :'()
Kh. Tanja
@Tanja: Jeg vil meget gerne se det billede, hvis det er muligt? Har du læst det link jeg henviser til længere oppe i denne tråd? Det tror jeg jeg vil prøve mig frem med næste gang først...?

Ok bedre sent end aldrig!  :-\ Jeg håber dette utroligt ulækre billede kan gøre lidt gavn. Min høne der døde af sur kro havde alt dette i sin kro. Det er næsten kun halm og der er virkelig meget af det! Til info er bakken over 30 cm. i diameter!! Jeg skal fri jer for en beskrivelse af lugten  :P

Jeg er færdig med at bruge halm til mine høns efter at have trukket det her ud af kroen på en døende høne. Jeg fandt desværre ud af for sent hvad der var galt med den, for en kro fyldt med halm føles sjovt nok dejligt blød  :-\ så det var ikke det jeg havde følt sidst jeg havde en høne med sur kro.
Jeg håber alle de sure kroer ( ::)) forsvinder med forårets komme!!!
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk