Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hva skete der med alle Araucanerejerne?  (Læst 4854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Hva skete der med alle Araucanerejerne?
« Dato: 15 Marts , 2010, 08:59 »
Efter at vi fik vores egne mere eller mindre lukkede forum føles det som om alle araucanere simpelthen er væk fra forum. Derfor skriver jeg nu her, for at spørge: Sker der noget rundt omkring med opdrættet?

Her har det været op og ned. De haleløse har kun ubefrugtede æg, mine englændere driller en smule med klækninger, men lidt er det da blevet til. Seks lavendelfarvede og seks sorte.

Jeg læste på et andet forum om en farve der skulle være relateret til den lavendel som kaldtes isabella, hvad er det for een? En af de sidte nye lavendelkyllinger har nemlig en lidt sjov farve, den er nærmest hvedefarvet og meget, meget lys, næsten hvid i dunene.  Nå tiden vil vise hvad det nu er for noget, den er efter hønen fra Wales.

Jeg havde jo en englænder der var en dårlig birken (fik jeg at vide) og inden jeg slagtede ham satte jeg ham til de haleløse.Det er der så blevet en del kyllinger ud af, alle haleløse og ingen klækningsproblemer. I følge kippen calculator skulle så alle hanekyllinger blive noget vildtfarvede, (yellownecked eller så´n) og hønekyllinger skulle blive sølvhalsede.

Disse to er de ældste og kunne ligne en hane og en høne, men jeg ved ikke rigtigt, hanen jeg brugte havde lidt stor kam syntes jeg det var dog en ærtekam.Det kan jo tænkes det har slået igennem på den ene men ikke den anden.

Dårlige billeder ved jeg, men man kan da får en fornemmelse af farven.

En ting ved jeg dog, deres far så ikke sådan ud da han var lille.Det var der ingen af englænderne der gjorde.

Jeg har så lidt erfaring med alt dette her og de er endnu for unge til at se resultatet. Dog er jeg næsten sikker på, at der er noget søvagtigt på en del af dem, mon det er hanerne?

I starten var det slet ikke min mening at blande de haleløse med dem med hale, mon ikke det giver bagslag senere, sikkert, men der skulle jo ske lidt, syntes jeg.

Jeg har kun klækket kyllinger ud af de smukkeste æg så forhåbentligt, om ikke andet, så kan jeg bibeholde den gode ægfarve. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hva skete der med alle Araucanerejerne?
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2010, 09:34 »
Jeg havde egentligt opgivet at få araucanere- de er stadig flotte og jeg vil rigtigt gerne have nogle røde, hvedefarvet eller lavendel, evt. "bare" blå. Men de farver skal jo hjem fra udlandet så det orker jeg ikke rigtigt pt. da jeg også vil prøve at få lidt ubeslægtet blod hjem fra trefarvet sussex. Jeg skal jo passe på med antallet af haner i min villahave, også selvom det er ude på landet.

Men når jeg får pladsen vil jeg helt klart prøve med araucana. Jeg kan bedst lide de haleløse pt. jeg synes det virker som om der er færre af dem(ikke i dk men på verdensplan).

Gunni jeg elsker updates fra dit hønsehold /o og en dag kommer jeg ned og henter en kasse blandede araucana bolcher fra din rugemaskine ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2010, 09:38 »
Jeg synes det lyder spænende, og en interessant farve helt klart.

Min udrugning har en sløv opstart, både på grund af kun 2 høner men også fordi de ikke har været så villige til og lægge æg. Så alt der kommer fra dem nu(næsten) ryger ind i rugemaskinen med en uges mellemrum.

Desværre har de jo lige været syge, eller hanen har, og det har bredt sig til mine serama. Det har kostet 3 høner og en rigtig god type hane, så den sidst døde skal obduceres i dag og så får jeg forhåbentlig noget medicin som kan få det bremset. Derfor har jeg også måttet smide alt hvad jeg havde af serama æg i rugeren, så den står på manuel vending så der er plads til alt hvad jeg kan presse ind i den pt.

Så med lidt held og gode typer blå og sorte araucana kan jeg stadig nå og være med til at udstille i år for første gang.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2010, 10:00 »
Jørn hvor er alle de araucanahøns som findes i dk henne? I hvert fald her på forum virker det som om at der findes flest vildtfarvede og brune og de kommer fra den samme opdrætter, hvor der f.eks. i Sverige ses flere forskellige farver?

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2010, 10:01 »
Nielsen det var dog en trist start, håber da du får styr på, hvad der er galt. Var der ikke noget med at du havde fået klækket nogle blå Araucanere?

Johanne i år bliver der ingen æg efter englænderne i hvert fald, jeg ved ikke hvad mine planer bliver med de haleløse. Kommer der ingen kyllinger efter dem er det jo nemt, så er der ingen planer, men måske ryger der så en lavendel hane ind til dem, om ikke andet så er det blodsfornyelse og de elementære ting er jo ens bortset fra halen og så de famøse tufter.Jeg er svært glad for Lonearaucanerne der har masser af skæg og hår ved ørerne så også her passer de sammen.

Mine splash og den sorte høne jeg har med tufter er endeligt begyndt æglægning for en måned siden, men ingen kyllinger i æggene, æv æv.

Jeg har sat venner og bekendte i gang med at finde noget i England igen, og også bestilt nogle, men regner ikke med noget før jeg har fået endelig besked på, at nu er de på vej. Til vennerne har jeg sagt gerne i andre farver end lige lavendel, de er altså smukke også i hvidt og sort, for ikke at tale om rød/blå. Den tid den sorg, nu gælder det om at få så meget som muligt ud af de tre høns jeg har.

Jørn, når nu alle Vibens silker engang bliver skruk ( hvem er det der siger at de skrukker for et godt ord? her er det kun blevet til en ud af ti også selvom æggene er blevet liggende i redekassen) så kunne jeg måske købe lidt æg af dig. Mine rugeresultater er ikke gode synes jeg og jeg regner med, at det er mig der er et fjols, men øvelse gør mester.

Kan du ikke give mig et bud på hvad farve de kyllinger er. Da de var nyklækkede var de jo ligesom vildtfarvede, men striberne var kulsorte og resten næsten hvidt.

VH Gunni.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2010, 10:10 »
Nielsen det var dog en trist start, håber da du får styr på, hvad der er galt. Var der ikke noget med at du havde fået klækket nogle blå Araucanere?

VH Gunni.

Jo det havde jeg, men på grund af deres fødder blev værre og de ikke kunne bevæge sig så godt blev de aflivet. Jeg synes ikke jeg kunne byde dem at leve videre når de var sådan og det var en dyr lærestreg at bruge sand til nye kyllinger for mig.

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2010, 10:16 »
Åh!! så misforstod jeg det dengang du skrev om det troede ikke det var dem alle. Jeg klippede jo sådan en plasticdørmåtte i passende stykker og lagde den i bunden, det virker, men den skal fyldes op i hullerne med easystrø ellers stikker dupperne for meget. Det giver virkelig kyllingerne et godt fodfæste lige fra starten og easystrø blivet ikke så varmt. at de ikke kan holde det ud.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2010, 10:27 »
Jeg har pga. pladsmangel været nødt til at sælge mine hvide dværgaraucana (med blødende hjerte). Men det er helt sikkert en race, der flytter ind hos os igen.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2010, 10:49 »
Jørn, vel findes de i alle de farver, men de er jo ikke til salg herhjemme endnu. Måske som rugeæg, hvad ved jeg? For det er jo nok sådan, at sålænge der arbejdes med racen, ja så behøver man vel det meste selv, blot det har en rimelig kvalitet?

Jeg ville gerne vide, en for mig vigtig ting, hvor man har hentet disse farver til dem.

Som du kan se af mit billede er mine mærket med forskellig farve strips. Gul er efter Lonearaucaner mor med en lilla (birken) far o.s.v.Den grønne ring indeholder fødselsdagen Når så DFfR ringene kommer på vil jeg skrive det op, således at der hen ad vejen bliver lidt styr på, hvad der egentlig ligger bag. Nogle er måske ligeglade, men for mig er det vigtigt så jeg ved, hvad jeg kan risikere at få med i bagagen.

Jeg har valgt nu, at bruge en englænder på nogle af de haleløse, for så behøver jeg i hvert fald ikke at tænke på ægfarve eller kam.Og det er immeran stadigvæk Araucanere, selvom de (endnu) ikke er anerkendt i DK med hale.

Jeg håber dog stadigvæk på at kunne lave haleløse uden for meget andet bag.

Er der stadigvæk ingen bud på farven på mine kyllinger?

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2010, 10:53 »
Ja, jeg er her altså også endnu. Håber på at lave nogle flere blå og blå/randtegnede, evt blå/guldhalsede i løbet af sommeren. Vi har imidlertid stadig snedriver i frugthaven, hvor huset til de halvstore kyllinger står. Så vi venter lige lidt endnu. Har anden rugning i gang. Første rugning med 25 æg gav kun tre kyllinger. 12 æg var befrugtet, 6 gik i stå i løbet af rugningen og tre kyllinger døde i æggene lige før klækning. Der er en uge til anden omgang klækker. Denne gang er der liv i 13 af 25 - så det ender måske også med kun tre kyllinger. Det er jo dårlige resultater så der er ikke noget at sige til at avlsdyr er kostbare.
Angående Araucana-klubben, så mener jeg stadig at det er en fejl at indlæggene er skjult for de andre Forum-medlemmer. Kan ikke forstå at der så ikke er lavet tilsvarende lukkede debatter for Brahma, Dorking og Maran..... Så jeg ville gerne have "lukket op" igen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2010, 10:55 »
Jørn hvor kan de købes henne? For det kunne jeg da godt være lidt interesseret i. Men til 350 kr så skal det da også være en rimelig god hane eller høne :)

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2010, 11:00 »
Ja, det er altså også længe siden jeg bad om, at det igen blev til et åbent forum. Dengang var det jo fordi man troede der skulle laves en specielklub og vi derfor havde nogle ting der skulle diskuteres.

Som det er nu er det noget l..., der kommer ingen svar på trådene og der er næsten intet om araucanere på det åbne forum.

Johanne, hvis du skal have gode dyr, især Araucanere må du til lommerne, til gengæld kan du jo sagtens få til en rimelig pris, alle dem der er her i forvejen.

Den beskrivelse Ankerine kommer med er nøjagtigt det samme der er hændt her hos mig. Det skæpper altså ikke i kassen.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2010, 11:07 »
Jamen Gunni, kvalitet betaler sig altid :)
Jeg har altid gerne ville udstille, havde dværgvædder kaniner som barn men nåede aldrig at få dem på skue :(

Så fik jeg en perserkat med stamtavle, det blev heller aldrig til noget.

Nu har jeg mine trefarvede sussex som jeg er glade for- de lever dog ikke så godt op til standarden som jeg havde håber så jeg må i gang med at krydse lidt ud :).

Jeg har masser af tid og interesse, men ikke ret mange penge men så må man jo prioritere som det hedder.

Og når man har høns som hobby så synes jeg godt man må unde sig selv at have noget pænt at kigge på, og vide med sig selv at de er værd at lave kyllinger på. Har lige nu det problem at en af mine sussex høner har en enormt dårlig kam, men jeg kan jo ikke se hvilket æg hun har lagt? Det afholder mig faktisk fra at samle et større hold og få dem ruget ud, hvis nu 1/3 del ikke er noget værd. Jo de kan spises eller sælges som hobby høns men når man nu ved det på forhånd? Af med hovedet skal hun ikke, hun er en sjov lille en, gør sit bedste for at gale ligesom hanen ;D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2010, 11:08 »
Er der nogen, der har prøvet at ruge Araucana ud efter naturmetoden? Vi har ikke haft nogen endnu der har skrukket, men selv de tykskallede Maran-æg har været nemmere at ruge ud i maskine, selv om de skulle have lidt hjælp med hinderne. Måske skulle jeg anskaffe en Silke?...nej, nej, nej, det mente jeg ikke ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Marts , 2010, 11:43 »
Jeg har en araucaner høne der går med kyllinger, som hun selv har ruget ud. Desværre var det æg fra mine staldhøns, fordi de æg jeg havde prøvet, netop fra araucanerne, jo var tomme. Jeg håber på, at et par af de andre vil blive skruk også og har nu bestemt mig for, at prøve at fylde nogle staldhønseæg i reden og se hvad der sker. Bliver en af dem skruk, vil jeg smide englændere under hende.

Englænderne skulle eftersigende også være gode skrukkere, men indtil videre har der ikke været tegn på noget.

De haleløse/englænder og Vibens silker har klækket fint i maskinen, men englænderne !!!!! Hvor herre bevares. De kan ikke komme ud af æggene og her forleden dag pillede jeg så og troede, at jeg gjorde ondt værre, det blev til seks kyllinger, med blod og snask o.s.v., men de lever da i bedste velgående. Det er som om, lige det kriterie er det dumme for er de først kommet ud, er de livskraftige nok.

Så er det jo jeg tænker er det noget at avle på?, Nej måske ikke, men jeg har jo ikke andet lige nu og der er så mange andre ting der tiltaler mig ved englænderne. De lægger pænt med store pæne turkis æg, der er en god tilvækst på dem og også en rimelig god kødmængde. Måske trænger de til nyt blod og det håber jeg så at få i år.

Træls var det, at se at de andre seks æg også indeholdt fuldt udviklede kyllinger, men at de var døde inden jeg greb ind, men det er jo svært at se hvornår det skal gøres. Gad vide hvad det er der sker?

Naturmetoden vil jeg prøve uanset hvilken høne der må blive skruk.

VH Gunni.