Efter at vi fik vores egne mere eller mindre lukkede forum føles det som om alle araucanere simpelthen er væk fra forum. Derfor skriver jeg nu her, for at spørge: Sker der noget rundt omkring med opdrættet?
Her har det været op og ned. De haleløse har kun ubefrugtede æg, mine englændere driller en smule med klækninger, men lidt er det da blevet til. Seks lavendelfarvede og seks sorte.
Jeg læste på et andet forum om en farve der skulle være relateret til den lavendel som kaldtes isabella, hvad er det for een? En af de sidte nye lavendelkyllinger har nemlig en lidt sjov farve, den er nærmest hvedefarvet og meget, meget lys, næsten hvid i dunene. Nå tiden vil vise hvad det nu er for noget, den er efter hønen fra Wales.
Jeg havde jo en englænder der var en dårlig birken (fik jeg at vide) og inden jeg slagtede ham satte jeg ham til de haleløse.Det er der så blevet en del kyllinger ud af, alle haleløse og ingen klækningsproblemer. I følge kippen calculator skulle så alle hanekyllinger blive noget vildtfarvede, (yellownecked eller så´n) og hønekyllinger skulle blive sølvhalsede.
Disse to er de ældste og kunne ligne en hane og en høne, men jeg ved ikke rigtigt, hanen jeg brugte havde lidt stor kam syntes jeg det var dog en ærtekam.Det kan jo tænkes det har slået igennem på den ene men ikke den anden.

Dårlige billeder ved jeg, men man kan da får en fornemmelse af farven.
En ting ved jeg dog, deres far så ikke sådan ud da han var lille.Det var der ingen af englænderne der gjorde.
Jeg har så lidt erfaring med alt dette her og de er endnu for unge til at se resultatet. Dog er jeg næsten sikker på, at der er noget søvagtigt på en del af dem, mon det er hanerne?
I starten var det slet ikke min mening at blande de haleløse med dem med hale, mon ikke det giver bagslag senere, sikkert, men der skulle jo ske lidt, syntes jeg.
Jeg har kun klækket kyllinger ud af de smukkeste æg så forhåbentligt, om ikke andet, så kan jeg bibeholde den gode ægfarve.

VH Gunni.