Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hakning! :/  (Læst 14028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hakning! :/
« Svar #15 Dato: 14 Marts , 2010, 12:46 »
HMM Christina, det kan godt være, og jeg ved ikke hvad der får hønsene til at lade det være, jeg kan jo kun tale for min egen lugtesans, og jeg kanda holde det ud, det er en blanding af askebæger og tjære, altså lugte vi udmærket kender, det er lidt som at smøre tjære på hestehove for at fjerne bakterier der kommer i forbindelse med bl.a fugt.

Jeg har hørt at hvis man sprøjter jævnligt langs sin hønsegård, kommer der heller ikke ræv  /o og det kune jo afprøves.

Jeg ved kun at her hos mig opfører alle sig som de plejer, bortset fra at de så ikke æder hinanden.

Det er muligt man vælger mellem pæst og kolera, men jeg ville da nødig være isoleret fra omverdenen. så hellere lugte lidt af asfalt ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
« Svar #16 Dato: 14 Marts , 2010, 12:50 »
Hej igen. :)

Jamen det der hjortetaksolie, er det ikke dårligt for hønens bare hud? Det har jeg hørt at det skulle være. Jeg er kun Lidt forvirret nu. Hun har jo været igennem så meget, og er bange for, at hun bliver fuldstændig forvirret. Det med at hun ryger ud af flokken, hvordan det? Jeg kender nogle som har høns fra allemulige som bliver sat sammen, og de trives da godt sammen?  :-\
Jeg vil ikke sætte hende uden for fællesskabet eller noget, men bare gøre at hun ikke lider. Jeg opfatter det som mishandling, at hun skal tilbage i flokken, og de igen hakker på hendes endnu ikke helede sår.
Og det med at hendes sår ikke ser dårlige ud, hvordan det? De blev værre og værre for hver dag, så hvis hun havde været i flokken nu, så ville hun da være helt til blods. Men kan self. se logikken i det. Måske hjælper det?  :) Men lige nu, tror jeg at hun er forvirret. Så vil ikke skræmme eller forvire hende og mine høns lige nu.
Jeg skal nok fortælle om hendes fremgang. Tak for svarende, både ros og hjælp  ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 14 Marts , 2010, 15:42 »
@ Ina...: Ja, det er nok rigtigt...men hvis jeg havde mulighed for det, tror jeg jeg ville isolere med hønsenet eller et bur... Tjek lige det med ræven og vend tilbage, ikk'? Det gør du bare LIGE! ;D ;D ;D

@ Freja, jeg synes ihvertfald du har gjort det rette ved at isolere den.

Mht. at sammensætte en flok, så er det sådan at jo flere, der bliver tilført en ny flok på én gang, des bedre. Hvis der kommer en "ny" høne ind i flokken, som er alene, vil den for det meste få en hårdere medfart, end hvis den kom ind sammen med en eller to andre. Det er defor det vil være smartere at den enten kunne kikke ud til de andre gennem hønsenet, eller kunne få en høne at gå sammen med (en som vel at mærke ikke hakkede den).

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #18 Dato: 14 Marts , 2010, 17:28 »
Ja se det er jo der filmen knækker for mig, for jeg kunne ikke drømme om at skille nogen fra flokken som ikke fejlede noget smitsomt.

@Freja jeg kan godt forstå du er forvirret, du vil opdage at der ofte er mere end en løsning.
vi gør jo alle tingene på den måde vi finder bedst, og der er ikke nødvendigvis rigtigt eller forkert, så det gælder om at gøre det man selv tror på er godt.

Når jeg siger at de sår din høne har ikke er så alvorlige, så er det fordi jeg ser sår meget tit i mit job, og jeg har haft mange dyr i mange år, så jeg kender til sårpleje af mange slags, det er ikke fordi jeg vil være ond ved dyrerne, måske er jeg bare med tiden holdt op med at gå i panik for noget der sagtens heler af sig selv.
Undgå infektioner, og det gør du jo fint med klorhexedin pudder, og så ellers så normale tilstande som muligt.....

Du kan jo google Hjortetaksolie, og se at det har mangfoldige anvendelsesmuligheder.
man kan f.eks bruge det til at få heste til at lad være med at gnave i træværk og stolper, og jeg tænker at hvis det er giftigt eller på anden måde skadeligt ville man nok ikke anvende det så ens 120.000,- kroners hest slikke på det.
Og jeg vil garanterer at der ikke er nogen der hakker på hende hvis hun har fået det i fjerdragten...

Jeg tror også vi har forskellig mening om hvornår høns lider, nogen ville gribe til at hive hovedet af hende, og nogen som du isolerer hende, og jeg altså sprøjte hende og lukke hende sammen med de andre....
Du skal selvfølgelig gøre det du mener er det rigtige for dig... hun skal nok komme sig under din kærlige pleje  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 Marts , 2010, 18:04 »
Tak for svarene. :)
Tror jeg prøver at lukke en høne ind til hende, eller laver en hønsenet indhegning. Det med hjortetaks spray, er det ikke dyrt?
Jeg vil meget hellere have hende hos de andre. Jeg og mine forældre er kommet frem til at bygge noget, så nu må vi se. Håber alt bliver godt igen. Det er hårdt at se på hende stå der alene, men det er også hårdt at se hende blive hakket. Men vil se på det hjortetaks spray.  :-[ :)
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #20 Dato: 14 Marts , 2010, 18:22 »
Venlig Hilsen INA

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 Marts , 2010, 18:36 »
Ok :)
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 14 Marts , 2010, 20:38 »
Jeg tror også vi har forskellig mening om hvornår høns lider, nogen ville gribe til at hive hovedet af hende, og nogen som du isolerer hende, og jeg altså sprøjte hende og lukke hende sammen med de andre....
Du skal selvfølgelig gøre det du mener er det rigtige for dig... hun skal nok komme sig under din kærlige pleje  /o

Må indrømme, at jeg får enorm meget respekt for dig, når du skriver som du gør, her ovenover :) Du er for sej, Ina!!  <M

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 15 Marts , 2010, 16:03 »
Hej igen! ;D

Min høne får det bedre og bedre, og har givet hende noget af det specielle pudder idag. Hendes sår læges mere og mere, og har opdaget nogle nye fjer! Hun begynder at se mere og mere glad og normal ud. Ind imellem, for første gang, siger hun noget. Før var hun MEGET stille. Jeg er så glad  :D
Ps. Har fundet en løsning med indhegningen, hun har et stort nok hul at kigge ud af, og de andre høner kan lige hilse på hende, uden at kunne komme ind! ;D
Hun er også blevet mere kælen. Tænk, at ca. 2 dage, snart 3, kan hjælpe så meget. Nu føler jeg, at jeg gjorde det rigtige!  ;D

Nu idag lå der 2 æg. Indtil videre har mine unge høns lagt 5. Mine 5 første æg. Men før var det et æg om dagen og for første gang idag, lagde de hele 2 æg! ;D
Nu må foråret og varmen gerne komme, så jeg kan få indhegnet dem på en masse ukrudt! Nu behøver jeg og mine forældre nok ikke at luge mere. Det er skønt  <:

Ps. kan man give høns nogen form for tilskud? Eller er løg og hvidløg nok?  :)
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 15 Marts , 2010, 16:26 »
Mine høns får hønseguf flere gange om ugen, hvor jeg tilsætter vataminpulver, Vispumin, købt hos America.
Èn gang om måneden får de Ropa-B også købt hos America i deres vand i 6 dage!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Marts , 2010, 16:42 »
Ok. Det vil jeg se på  ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Marts , 2010, 19:33 »
Hej igen.

Ja nu hvor jeg troede det gik så godt, er en anden høne ved at blive hakket ned. Jeg gad godt og vide HVORFOR de hakker på hinanden og spiser fjerene?
Nu går jeg snart i aktion med hjortetaks sprayen! Men kigger og ser om det bliver værre. Tror desv. det er min sorte høne og 2 blå der hakker på de gule. De har et ret stort temparament.  :-\
Jeg føler mig på bar bund nu  :-[
Det eneste rigtige er vel at bruge hjortetaks spray nu?
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 Marts , 2010, 20:38 »
Hmm, det var ikke så godt :( Jeg ville da give hjortetaks sprayen en chance.

Og ellers må du jo nok hellere køre nogle af dem ned til mig *e ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 16 Marts , 2010, 20:43 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 16 Marts , 2010, 21:40 »
Marianne, jeg mener faktisk lige der har været en tråd, hvor der var en der skrev, at hun måtte opgive at give lige netop orpington brillerne på, fordi "næsevæggen" var alt for tyk??!?